بهداشت و درمان

درمان خانگی دل درد کودکان با طب سنتی

درمان خانگی دل درد کودکان با طب سنتی و گیاهان دارویی

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کودکان آن را تجربه میکنند، دل درد است، که بسیار ناراحت کننده میباشد. دل درد کودکان باعث نگرانی والدین میشود. در موارد شدید دل درد بسیار خطر ناک میباشد و باید زود درمان کودک را شروع کنید. طب سنتی درمان خانگی بسیار آسانی را به شما پیشنهاد میکند، شما میتوانید با مصرف داروهایی گیاهی که طب سنتی تجویز میکند دل درد کودک را تسکین دهید.دل درد یا شکم درد کودکان میتواند دلایل مختلفی داشته باشد مثل: مشکلات معده، مسمومیت غذایی، عفونت گوارشی، یبوست، گرفتگی عضلات شکم، آپاندیس، اسهال، سو هاضمه و…دکتر برای فهمیدن علت برای کودک آزمایش مینویسد.

در برخی از موارد کودک به دلیل استرس و اضطرابی که دارد و نمیتواند منظور خود را به والدین بفهماند، دچار دل درد میشود که در این مواقع درد سریع خوب میشود. در صورت مشاهده علائمی مانند: عرق سرد، درد شدید و غیر قابل تحمل، تب و لرز، استفراغ خونی، استفراغ طولانی مدت، بی اشتهایی کودک و… حتما سریع به پزشک مراجعه کنید. البته دل درد در نوزادان و کودکان ممکن است به دلیل پرخوری باشد، که زود درمان میشود ولی والدین باید مراقبت های لازم درمورد تغذیه کودک را داشته باشند.

درمان دل درد در کودکان با گیاهان دارویی پرکاربرد

گیاهان دارویی در طب سنتی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند که هرکدام دارای خاصیت های زیادی میباشد. گیاهان علاوه بر این که تاثیر گذاری سریع دارند معمولا بدون هیچ گونه عوارض میباشند. طب سنتی برای درمان دل درد کودکان چندین درمان دارد که به چند نمونه اشاره میکنیم:

  • یکی از راه های درمان دل درد نوشیدن دمنوش ها می باشد، دمنوش نعناع برای دل درد کودکان مفید می باشد. نعناع به علت مزاج گرمی که دارد میتواند درد ناشی از سردی را تسکین دهد.
  • اگر خود گیاه نعناع در دسترس نبود از ترکیب عرق نعناع با نبات استفاده کنید.
  • دمنوش بابونه یا عرق بابونه هر کدام که در دسترس بود، به علت خاصیت تسکین درد های گوارشی برای درد شکم مفید است. میزان مصرف برای کودکان نصف استکان میباشد.
  • دمنوش یا عرق شیرین بیان مهمترین و تاثیرگذارترین گیاه برای تسکین درد های گوارشی میباشد که میتواند برای زخم معده، سوزش سردل هم مفید است. میزان مصرف نصف استکان روزانه میباشد.
  • گیاه ریحان به دلیل طعم و بوی خوبی که دارد طرفدار بسیاری در آشپزی دارد. همچنین برای درمان درد هایی که به دلیل استرس به وجود می آید را تسکین میدهد.
  • دمنوش زنجبیل با هل و دارچین که به دلیل خاصیت های زیادی که دارد برای دل درد کودکان موثر است. همچنین برای ورم معده، سوزش معده، آرامبخش قوی، بیماری های گوارشی و درد شکم مفید میباشد.
  • دم کرده چای سیاه با دارچین، دم کرده تخم کتان، دم کرده لیمو همگی برای درمان خانگی شکم درد کمک شایانی میکند.

دل درد کودکان عامل زیادی دارد

گیاهان دارویی زیادی هستند که می توانند برای درمان دل درد مفید باشند اما همه آنها را نمی توان در درمان کودکان استفاده کرد. و همچنین برخی از گیاهان دارویی شاید برای کودکان با حساسیت همراه باشد، برای همین منظور، از معرفی آنها در این مقاله چشم پوشی شده است.

توصیه مادربزرگان در مورد دل درد کودکان

برای درد های شکمی کودکان مادر بزرگان توصیه هایی میکنند که شاید نتوانند دلیل علمی و یا مانند طب سنتی چرایی آن را مطرح نمایند. اما با تجربه ای که دارند راهنمایی های بسیار مفیدی ارائه می دهند. در زیر به چند نمونه اشاره میکنیم :

  • حوله را با کتری یا اتو گرم کنید و از روی لباس روی شکم کودک قرار دهید، این کار را حداقل پنج بار انجام دهید.
  • بر روی شکم خوابیدن هم در برخی از مواقع برای شکم درد موثر است .
  • ماساژ شکم با روغن زیتون هم برای تسکین درد مفید است.
  • برای آب دادن به کودک از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید. زیرا آب خام ممکن است به دلیل آلودگی شکم درد کودکان را شدت بخشد.

ماساژ شکم در طب سنتی نیز آمده است البته در این روش گفته شده است که حرکت ماساژ باید در جهت ساعت گرد باشد، همچنین هنگام ماساژ نباید فشار زیاد باشد که کودک احساس درد داشته باشد. علاوه بر ماساژ شکم، ماساژ دادن کف پای چپ کودک نیز به دلیل وجود عصب های زیاد و مرتبط با شکم، احساس آرامش به کودکتان خواهد داد.

پیشگیری از دل درد کودکان در طب سنتی

به طور کلی درد و مریضی از ویروس، باکتری و عفونت سرچشمه میگیرند. پس رعایت بهداشت کودک اصلی مهم در عدم بیماری کودک میباشد. پس حتما دست های کودک را بطور منظم بشویید و به تغذیه کودک اهمیت دهید. در سبد غذایی روزانه کودک حتما از میوه و غذاهای سالم استفاده کنید تا کودک سیستم ایمنی قوی داشته باشد و مریض نشود. برخی کودکان به علت پرخوری و خوب نجویدن غذا و میوه، دچاره دل درد میشوند، که باید والدین بر میزان غذا خوردن کودک کنترل داشته باشند و با عجله به کودک غذا ندهند.

نتیجه گیری

شکم درد یا دل درد کودکان بسیار شایع است که دلایل مختلفی دارد و باید بررسی شود تا علت معلوم شود. ولی بطور کلی شکم درد به علت ویروس، باکتری و عفونت و یا حتی به دلیل استرس میباشد. طب سنتی برای این درد، درمان های گیاهی متنوعی دارد که بسیار تاثیرگذاری هستند. طب سنتی میتواند با تجویز دمنوش عرقیات و خود گیاهان به درمان اکثر بیماری‌ها کمک شایانی کند، پس از علم طب سنتی غافل نشوید.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *