کودک و والدین

مراحل رشد کودک 6 ماهه

کمک به رشد کودک 5 ماهه و کودک 6 ماهه

کودک 6 ماهه رشد بسیار سریعی خواهد داشت. در این سن طرف چپ مغز با طرف راست مغز ارتباط برقرار می‌کند و کودک می‌تواند بر حرکات خودکنترل داشته باشد و هماهنگی بین حرکات ایجاد کند. کودک 6 ماهه به درک بالای رسیده است و می‌تواند خوشحال و یا ناراحت بودن را از روی چهره تشخیص بدهد. کودک در این سن توانسته است از اطراف خود اطلاعات کسب کند و در مورد محیط اطراف خود احساس خوبی دارد. او دیگر تقریباً افراد را می‌شناسد و با به بغل‌گرفتن افراد ناآشنا واکنش نشان می‌دهد و بی‌قراری می‌کند. کودک در شش ماهگی می‌تواند در کنار شیر مادر یا شیرخشک از غذایی کمکی هم استفاده کند.
کودکان در سن شش ماهگی کنجکاوی زیادی را از خود نشان می‌دهند و می‌خواهد هر شیء را کشف کنند و درمورد افراد و اشیا اطلاعات کسب کند. کودک در این سن بدون کمک والدین می‌تواند بنشیند و حتی چهار دست‌وپا برود که باید والدین خیلی مراقب کودک باشند تا به خود آسیب نزند. ما در این مقاله می‌خواهیم اطلاعاتی درمورد مراحل رشد کودک 6 ماهه اطلاعاتی را به والدین ارائه کنیم با ما همراه باشید.

رشد ادراکی کودک 6 ماهه

ادراک مربوط به هوش، رشد مغز و ذهن است که در این ماه رشد چشمگیری خواهد داشت. کودک بیشتر از هر زمانی به محیط اطراف و افراد توجه خواهد داشت و از آنها بیشترین تأثیر را خواهد گرفت. کودک در این سن به آزمایش‌کردن علاقه‌مند است و هر کاری را چند بار امتحان می‌کند تا به نتیجه برسد به طور مثال چند بار اسباب‌بازی را درون لیوان می‌برد تا ببیند آیا اسباب‌بازی درون لیوان جای می‌گیرد یا نه.

کودک 6 ماهه رفتار و واکنش والدین و حتی افراد دیگر را زیر نظر می‌گیرد و آن رفتار و واکنش را به شیوه‌ای خود تحلیل و برسی می‌کند. کودک در شش ماهگی در مقابل صحبت‌های شما از خود صداهایی مانند “آ، ب” در می‌آورد که یعنی حرف شما را فهمیده است و به آنها پاسخ می‌دهد.

برخی از کودکان می‌توانند صداهایی را که شنیده‌اند را تقلید کنند و اسم خود را می‌شناسد و با صداکردن او به‌طرف فرد می‌چرخد و به او نگاه می‌کند. کودک در این سن به نگاه‌کردن به آینه علاقه‌مند است و با دیدن خود در آینه هیجان‌زده می‌شود و جیغ می‌کشد و می‌خندد.

رشد فیزیکی کودک 6 ماهه

والدین می‌توانند در تقویت و رشد شبکه عصبی به کودک کمک کنند. با به‌دست‌آوردن این توانایی کودک می‌تواند حرکات خود را کنترل کند و به تکامل برسد. کودک در این سن رنگ‌ها را از هم تشخیص می‌دهد و به رنگ‌های شاد علاقه‌مندتر است و همیشه به سمت اشیایی به رنگ‌های روشن و شاد جذب می‌شود. کودک در 6 ماهگی به دلیل هماهنگی که بین دست و چشم دارد راحت‌تر می‌تواند اشیا را در دست بگیرد و به سمت دهان خود ببرد.
نشستن بدون کمک، غلت‌زدن، به دست‌گرفتن اشیا، چهار دست‌وپا رفتن جزوه مهارت‌های فیزیکی است که کودک در 6 ماهگی این مهارت‌ها را یاد می‌گیرد.

قد و وزن مناسب کودک 6 ماهه

قد و وزن مناسب کودک 6 ماهه

یکی از معیارهای که می‌توانید با آن تشخیص دهید که کودک رشد طبیعی داشته است اندازه‌گیری وزن و قد کودک است که باید کودک دوبرابر وزن تولد را داشته باشد؛ ولی به‌طورکلی وزن 7 الی 8 کیلوگرم برای کودک 6 ماه مناسب است و نشان‌دهنده‌ای رشد طبیعی کودک است.
وزن و قد کودکان دختر و پسر باهم متفاوت است.

رشد عاطفی و اجتماعی کودک 6 ماهه

کودکی می‌تواند در بزرگسالی روابط اجتماعی خوبی داشته باشد و در جامعه به موفقیت برسد که در کودکی مهارت اجتماعی شدن را یاد بگیرد. والدین باید به احساسات کودک توجه کنند و به او اهمیت دهند تا کودک بتواند احساسات خود را در جهت درست پیش ببرد. کودکان با دیدن افراد آشنا و غریبه از خود واکنش نشان می‌دهند که این واکنش برای افراد آشنا خنده است و با دیدن افراد غریبه گریه می‌کنند.

تغذیه کودک 6 ماهه

همان‌طور که می‌دانید تغذیه در رشد کودک بسیار اهمیت دارد. کودک در این سن می‌تواند علاوه بر شیر از غذایی کمکی هم تغذیه داشته باشد. والدین برای شروع غذایی کمکی باید با پزشک مشورت کنند و از نداشتن حساسیت و آلرژی کودک به مواد غذایی مطمئن شوند. برای شروع بهتر است از غذاهای که با شیر درست می‌شود کمک بگیرید و از یکی دو قاشق شروع کنید و به‌مرورزمان مقدار غذایی کمک را بیشتر کنید.

در تغذیه کودک باید به چه نکاتی توجه کنید

در ابتدا باید بگویم که غذای کودک باید بسیار رقیق باشد و کاملاً له شود تا کودک بتواند بدون جویدن غذا را قورت دهد و در قورت‌دادن مشکلی نداشته باشد. برخی از کودکان در ابتدای خوردن غذای جامد از این کار اجتناب می‌کنند در این مواقع به‌زور به کودک غذا ندهید و صبر کنید بعد از یک ساعت غذا را به کودک بخورانید.

غذای مناسب برای کودک 6 ماهه

غذای مناسب برای کودکان 6 ماهه می‌توان به انواع پوره‌ها اشاره کرد؛ مانند سیب‌زمینی، هویج، نخودفرنگی که باید این مواد کامل پخته شوند و به‌صورت پوره به کودک بخورانید و حریر بادام هم در این سن بسیار برای کودکان مناسب و مفید است.

سخن آخر

کودک در 6 ماهگی می‌تواند بدون کمک بنشیند و حتی چهار دست‌وپا برود که این مهارت‌ها به خوردن غذای جامد هرچه راحت‌تر کودک کمک خواهد کرد. کودک 6 ماهه والدین خود را به طور کامل می‌شناسد و با شنیدن اسم خود به‌طرف صدا برمی‌گردد. کودک به‌راحتی اشیا را به دست می‌گیرید و به سمت دهان خود می‌برد. بهترین غذا برای کودک غذاهای پوره‌ای است.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

2 نظر در “مراحل رشد کودک 6 ماهه

  1. معصومه گفت:

    آیا تخم مرغ آب پز در رشد کودک 6 ماهه موثر است؟

    1. modir گفت:

      کاربر عزیز لطفا سوال خود را به صورت تفضیلی بپرسید تا ما با تحقیق و پرسیدن از کارشناسان بتونیم بیشتر کمک کرده باشیم
      آرزوی سلامت برای شما و کودک 6 ماهه دردونتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *