بهداشت و درمان

درمان خانگی بی اشتهایی کودک با گیاهان دارویی

درمان خانگی بی اشتهایی کودک با استفاده از گیاهان دارویی

همه انسان ها از بدو تولد به غذا، پوشاک و خواب نیاز دارند تا بتوانند رشد و زندگی کنند، ولی برخی از کودکان بی اشتها هستند و میلی به خوردن غذا ندارند. این موضوع والدین را نگران میکند و در اغلب موارد بی اشتهایی کودک باعث بروز مشکلاتی میشود که قابل جبران نمیباشد. والدین برای درمان بی اشتهایی کودک به پزشک مراجعه میکند و پزشک داروهای اشتها آور را تجویز میکند.

اغلب داروهای شیمیایی علاوه بر این که برای اشتهای کودک تاثیری نمیگذارد بلکه باعث بروز مشکلات دیگر میشود. در این راستا طب سنتی، درمان خانگی بسیار ارزان قیمت و با تاثیرگذاری قوی تری را برای درمان بی اشتهایی کودک تجویز میکند، که هم گیاهی هستند و هم بدون عوارض میباشند. کودکان با خوردن و خوابیدن رشد میکنند. اگر هر کدام از این دو از نظم خود خارج شود رشد کودک هم دچاره مشکل میشود و او دچار لاغری و مشکلات دیگر میشود. پس والدین با روش های مختلف باید مراقب خورد و خوراک کودک باشند، و در غذای کودک خود از مواد غذایی سالم و مفید استفاده کنند.

بی اشتهایی در کودکان ممکن است دلایل ژنتیکی و عوامل محیطی داشته باشد. برخی مواقع خود والدین با رفتار غلط و اصرار برای غذا خوردن باعث میشوند کودک از غذاخوردن امتنا کند. بی اشتهایی در کودکان میتواند علل هایی مانند: کم خونی و فقر آهن، وجود عفونت و یا انگل در روده، استرس و اضطراب، مشکلات گوارشی و سو جذب سندرومی، مکان و زمان نامناسب، خستگی و کم خوابی، یبوست، نبودن تنوع در غذای کودک و… را داشته باشند.

چرا کودکان بی اشتها می شوند؟

دریافت تغذیه کافی و ویتامین های لازم برای رشد کودکان الزامی است. برخی کودکان به خاطر بازیگوشی تمایل چندانی برای غذا خوردن ندارند و تا زمانی که والدین پیگیر نشوند، گرسنگی خود را به زبان نمی‌آورند و این امر باعث نگرانی والدین میشود. دلایل زیادی برای بی اشتهایی کودکان وجود دارد. اما به این نکته توجه داشته باشید که اگر شما چند نوع غذای متفاوت روی میز غذاخوری قرار دهید و کودک از هر کدام به اندازه یک قاشق بخورد؛ با توجه به جثه و سن و سال او، این به معنی بی اشتهایی کودک شما نیست.

زمانی میتوان گفت یک کودک بی اشتها است که به هنگام پر کردن کارت رشد او بگویند وضعیت رشدش طبیعی نیست و با کندی مواجه است. از برخی دلایل بی اشتهایی کودکان میتوان به ریشه ژنتیکی، مشکلات گوارشی، دندان درآوردن، وجود کرم روده، کم خونی، گلودرد، گرمای بیش از حد، انجام واکسیناسیون و… اشاره کرد.

درمان خانگی بی اشتهایی کودکان با گیاهان دارویی

کودکانی که بی اشتها یا کم اشتها هستند اغلب دارای مزاج صفراوی میباشند، که باعث اختلال در انرژی کودک میشود. طب سنتی برای کودکانی که اشتهای چندانی به غذا ندارد عرقیات: شاه تره، کاسنی، ترخون، انگبین، سکنجبین و… را پیشنهاد میکند که نیم ساعت قبل از غذا به کودک به مقدار نصف استکان بخورانید.

طب سنتی چخه توصیه های برای در مان بی اشتهایی کودکان دارد

مصرف میوه و سبزیجاتی که دارای ویتامین گروه ب هستند باعث درمان بی اشتهایی میشود. میوهایی مانند موز که کالری زیادی دارد برای کودکانی که زیاد غذا نمیخورند مفید است. آب پرتغال و آب سیب برای کودکان مقوی است و اشتهای کودک را برای خوردن غذا باز میکند. بستنی و خامه کالری مورد نیاز کودک را جبران میکند و باعث وزنگیری کودک میشود.

عرق یونجه یکی از بهترین و موثرترین عرق برای اشتهای کودک می باشد، با مصرف این عرق هم کودک اشتها به غذا پیدا میکند و هم وزن گیری خوبی خواهد داشت، پس از عرق یونجه غافل نشوید. در هر وعده نیم ساعت قبل غذا یک استکان به کودک عرق یونجه بخورانید. استفاده از این عرق علاوه بر اینکه در درمان بی اشتهایی موثر است، برای درمان سرماخوردگی کودکان نیز بسیار مفید میباشد. اگر پیش از خواب مقداری عرق یونجه به کودک خود بدهید، گرفتگی بینی او را رفع کرده و باعث میشود خواب بهتر و آرام تری داشته باشد.

پیشگیری از بی اشتهایی کودک با گیاهان دارویی

همانطور که گفته شد بی اشتهایی کودکان اغلب بخاطر رفتار های غلط والدین میباشد. برخی از والدین با اصرار و زور به کودک غذا میدهند، یا برخی والدین با عصبانیت و فریاد به کودک غذا میخوراند. در چنین شرایطی کودک از غذا خوردن متنفر شده و از خوردن غذا امتناع میکند. پس با صبر و حوصله به کودک غذا بخورانید و اما برای پیشگیری از بی اشتهایی کودک هم باید در ابتدا رفتار درست با کودک داشته باشید. غذاهایی با تنوع بسیار و خوش رنگ و بو برای کودک درست کنید.

از خوردن پفک، چیپس، فس فود، نوشابه و غذاهای ناسالم حتما خودداری کنید. مصرف بسیاری از عرقیات، سبزیجات و میوه ها مثل: عرق یونجه، عرق کاسنی، عرق شاهسپران، موز، توت فرنگی، انار، پرتغال، سیب، کلم برکلی، کاهو و… برای پیشگیری از بی اشتهای کودک موثر است.

نتیجه گیری

اشتهای کودک با رفتار الدین و غذایی که برای کودک درست میکنند رابطه مستقیم دارد. پس والدین باید در غذا خوردن کودکان صبر و حوصله کنند و هم در تهیه غذای کودک از میوه و سبزیجات با رنگ و بوی متنوع استفاده کنند. در تهیه و درست کردن غذا از خود کودک بخواهند که به آنها کمک کنند. بی اشتهایی در کودکان علل های زیادی دارد، ولی در برخی از مواقع این بی اشتهایی عصبی است که باید درمان شود. بسیاری از عرقیات و داروهایی اشتها آور در بازار وجود دارد که در این میان اشتها آورهای گیاهی بدونه عارضه میباشند و به درمان بی اشتهایی کودک کمک شایانی میکند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *