بهداشت و درمان

درمان خانگی سرفه کودکان با طب سنتی

درمان خانگی سرفه کودکان با طب سنتی

برخی از کودکان ممکن است در روز چندین بار سرفه کند که این سرفه ها باعث نگرانی والدین میشود. سرفه زیاد کودک باعث مشکلاتی در کودک میشود که باید سریع درمان شود. برای درمان سریع و راحت سرفه کودکان؛ میتوانید از طب سنتی کمک بگیرید. با توجه به اینکه گیاهان دارویی هیچ گونه عوارضی ندارد و سریع درمان میکند، در طب سنتی گیاهانی معرفی می شود که برای درمان سرفه کردن کودک بسیار مفید است. سرفه کردن نشانه یک بیماری میباشد که ممکن است به دلیل سرماخوردگی کودکان، عفونت، آسم، رفلکس اسید، آلرژی و… باشد.

سرفه انواع مختلفی دارد از جمله: سرفه خشک، سرفه همراه با خس خس کردن، سرفه قطاری، سرفه خلط دار، سرفه همرا با تهوع و… که با توجه به نوع سرفه راه های درمانی متفاوتی وجود دارد.

شاید برایتان سوال پبش آید که سرفه قطاری چیست؟ سرفه قطاری، سرفه‌ای است که اگر کودک به یکباره در زمان سرماخوردگی، سرفه شدید کند حتی به مدت دو دقیقه سرفه قطاری میگویند. اگر سرفه کودک طولانی مدت ادامه پیدا کرد و باعث تنگی نفس، خس خس سینه، درد در قفسه سینه، سرفه خونی، تب بیش از 39 درجه و… شود باید سریع به پزشک مراجعه کنید.

درمان سرفه کودکان با گیاهان دارویی

طب سنتی یکی از درمان کننده های قوی و بدونه عارضه میباشد که برای درمان هر بیماری درمان های سریع و آسانی دارد پس از طب سنتی غافل نشوید، و حتما اطلاعات خود را درمورد درمان با گیاهان دارویی و عرقیات بالا ببرید. کودک که سرفه میکند حتما باید استراحت کند و از غذاها و نوشیدنی های گرم و مایعات فراوان مثل : انواع سوپ ها، آش ها و میوه ها استفاده کند. طب سنتی برای درمان سرفه کودکان درمان های گیاهی بسیاری دارد که به چند نمونه اشاره میکنیم:

  • عسل به دلیل ضد باکتری و ضد التهاب بودن، برای سرفه کودکان عالی است. سوزش گلو را کاهش میدهد و کودکان به دلیل طعم شیرین عسل از آن استقبال میکنند.
  • ترکیب زردچوبه با شیر ولرم یا گرم برای سرفه خیلی مفید است. زردچوبه خاصیت ضد ویروسی، ضدباکتری، ضد التهاب دارد و به همین دلیل برای سرفه خوب است و سرفه را قطع میکند.
  • زنجبیل خاصیت ضد درد و افزایش دهنده سیستم ایمنی بدن میباشد، و برای تسکین و التهاب سرفه موثر میباشد. والدین میتوانند برای سرفه کودکان از ترکیب زنجبیل با عسل و شیر استفاده کنند که بسیار مقوی است.
  • دم کرده گل ختمی سفید خاصیت ضدالتهاب و ضد درد و سوزش گلو را دارد. زمانی که گل ختمی سفید با آب گرم ترکیب و دم میکشد لعاب میاندازد، که برای سرفه و درد گلو درد مفید و موثر است.
  • شیرین بیان را میتوانید هم به صورت دم کرده و یا بصورت عرق به کودک بدهید. میزان مصرف یک استکان در روز میباشد.
  • آویشن یک گیاه معجزه گر است و برای درمان سرفه، بیماری های گوارشی و… موثر میباشد.
  • استفاده از دمنوش به دانه برای درمان سرفه های خشک کودکتان بسیار مفید است و سینه را نرم میکند.
  • چای سبز با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد التهابات بدن دلبندتان را کم خواهد کرد و سرفه های او را بهبود خواهد بخشید.

اگر سرفه کودکتان بهتر نشد توصیه مادربزرگ ها در چنین مواقعی استفاده از خمیر میباشد. طرز تهیه این خمیر بسیار آسان است. چند قاشق آرد را با عرق ختمی مخلوط میکنید تا بصورت خمیر شود و در روغن سرخ میکنید، بعد از سرخ کردن بگذارید کمی خمیر سرد شود، بعد روی سینه کودک بگذارید. دو تا سه ساعت بعد، خمیر را بردارید. سینه کودک را تمیز کنید این خمیر بسیار موثر بر سرفه کودک میباشد. اگر کودک اجازه نمیدهد که خمیر را بر روی سینه قرار دهید این کار را در زمان خواب کودک انجام دهید.

پیشگیری از سرایت سرف در بین کودکان و والدین

کودکی که بسیار سرفه میکند و سرفه هایش خشک است را حتما به حمام ببرید و آب گرم را باز کنید، تا هوای داخل حمام حسابی گرم و مرطوب شود. کودک چندین نفس عمیق بکشد تا رطوبت سرفه کودک را تسکین دهد.

پیشگیری از سرفه کودک با طب سنتی

زمانی که صحبت از پیشگیری یک بیماری میشود، به این معنی است که باید بهداشت فردی و عمومی، تغذیه‌ای و همه رعایت شود. میکروب و ویروس باعث سرفه یا بیماری در کودکان میشود که والدین باید دست کودک را حتما با آب و صابون بشویند و بهداشت را هنگام درست کردن غذای کودک بسیار رعایت کنند. فرزندتان را از کودکان و یا بزرگسالانی که بیمار هستند دور نگه دارید. در مکانهای عمومی مثل مترو، اتوبوس، تاکسی، بازار و… از ماسک و مواد ضدعفونی استفاده کنید.

توصیه برای کودکانی که سرفه میکنند

محیط اتاق را پاکیزه نگه دارید و روزانه روبالشی و لحاف کودک را تعویض کنید. به کودک خود یاد دهید بعد از سرفه کردن دست هایش را با آب و صابون بشویید. در مواقع سرفه کردن حتما دستمال جلوی دهانش بگیرد و دستمال را درون یک کیسه پلاستیک قرار دهد و در سطل زباله بیندازد. از مواد ضدعفونی استفاده کنید. اگر این توصیه ها رعایت شود عفونت و ویروس از طریق سرفه منتقل نمیشود و زود ریشه کن میشود.

نتیجه گیری

سرفه به دلیل وجود ویروس و باکتری در گلو و سینه اتفاق می افتد. والدین میتوانند بجایی داروهای شیمیایی که عوارض زیادی دارند، از داروهایی گیاهی که عوارض ندارد و تاثیرگذاری بالایی دارند، استفاده کنند. سرفه کودکان میتواند به دلیل سرماخوردگی، عفونت، آسم، رفلکس اسید، آلرژی و… باشد. سرفه در کودکان بسیار دردناک است و باعث نگرانی والدین میشود. والدین میتوانند با کمک گرفتن از طب سنتی کودک خود را سریع درمان کنند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *