تغذیه و سلامت

غذای کودک و نکات جادویی برای تغذیه کودک شما

غذای کودک و یرنامه ریزی برای تغذیه کودکان

یکی از دغدغه‌های والدین همیشه درباره کیفیت غذای کودک خردسالشان است. آنها نگران این هستند که مبادا تغذیه کودک عزیزشان مناسب نباشد. مخصوصاً غذا برای کودک یک‌ساله درحال‌ رشد بسیار مهم است. زیرا کودکان تقریباً از سن یک‌سالگی توانایی این را دارند خودشان غذا بخورند. بنابراین تمام والدین نگران سالم و قوی بودن فرزندان خود هستند.

بزرگ‌ترین چالشی که والدین درباره تغذیه کودکشان دارند این مسئله است که برای کودک یک‌ساله آنها چه نوع غذایی مناسب است؟ به کدام یک از مواد غذایی احتیاج بیشتری دارد؟ به کدام ماده غذایی ممکن است آلرژی داشته باشد؟ در صورت امتناع کودکشان از غذا خوردن چه چاره‌ای اندیشه کنند؟

هرچند که شیر مادر منبع غذایی کامل محسوب می‌شود و با هیچ غذایی قابل‌مقایسه نیست. اما چنانچه گفتیم کودکان در سن یک‌سالگی توانایی خوردن و جویدن غذاها را دارد؛ بنابراین از این سن باید برنامه غذایی برای کودک تهیه کرد. غذای کودک یک‌ساله درحال‌ رشد باید غذاهایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد غنی باشد تا دچار سوءتغذیه نشود. شما والدین عزیز اصلاً نگران نباشید در این مقاله با شما از بایدها و نبایدهای تغذیه کودک صحبت می کنیم تا بدون هیچ استرسی یک برنامه عالی برای غذای کودک دوست‌داشتنی‌تان فراهم کنید.

بهترین غذاهایی که برای تغذیه کودک یک‌ساله مناسب است

 تقریباً کودکان در این سن شروع به خوردن غذاهای بزرگسالان می‌کنند. اما باید بدانید معده آنها کوچک بوده و هر غذایی را هضم نمی‌کند. پس برای غذای کودک از موادی استفاده کنید که دیرهضم نباشد. البته برای این مسئله بهترین راهکار استفاده از مواد غذایی به‌صورت پوره است. خوردن پوره در این سن برای کودکان راحت بوده و به خوبی در معده هضم می شود.

عذای سالم و مقوی و مناسب برای کودک انتخاب کنیم

در تغذیه کودک یک‌ساله باید مواد مغذی به‌اندازه کافی وجود داشته باشد. هر چه‌قدر رژیم غذایی کودک در این سن غنی تر باشد استخوان‌بندی قوی تری خواهد داشت. از نظر آنابل کارمل نویسنده یکی از کتاب‌های تغذیه کودک یک رژیم غذایی باید متناسب با رشد کودک باشد.”

“درست است شیر مادر یا شیرخشک یک منبع ضروری غذای کودک در یک سال اول به شمار می‌رود اما زمانی که توانایی غذا خوردن پیدا کرد در دستورات غذایی باید پنج نوع ماده مغذی کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی‌ها و پروتئین‌ها وجود داشته باشد.”

غذای کودک یک‌ساله باید شامل:

  • غذاهای حیوانی مثل شیر، لبنیات، تخم‌مرغ، گوشت، ماهی و مرغ باشد.
  • حبوبات مثل نخود، عدس و لوبیا
  • میوه‌ها مثل موز، پرتغال، سیب، آووکادو و سایر میوه‌ها برای تغذیه کودک مناسب است.
  • غلات مثل جو دوسر، گندم و برنج
  • سبزی‌ها مثل سیب‌زمینی، انواع گل‌کلم، هویج، کدوتنبل، اسفناج و سایر سبزی‌های مغذی

هرکدام از این مواد غذایی می‌تواند بخشی از دستورات غذایی کودک یک‌ساله باشد. البته برای بالابردن انرژی و کالری در فرزندتان از روغن یا چربی‌های سالم مثل روغن زیتون، مغز بادام، پسته و بادام‌زمینی نیز استفاده کنید.

تغذیه کودک را از همان ابتدا بر پایه غذای سالم بگذارید زیرا قرار است این نوع تغذیه در کودکانتان نهادینه شود. به‌جای استفاده از مواد غذایی مثل آب‌میوه صنعتی، کیک و شیرینی‌ها از مواد مغذی مثل میوه‌های خشک، میوه تازه و مغزها مخصوصاً در میان وعده‌های غذایی به کار ببرید.

خط‌ قرمزها و نبایدها برای غذای کودکان

برای غذای کودک نمی‌توانید دل‌بخواهی عمل کنید و هر چیزی که خودتان می‌خورید به کودکان نیز بدهید. متأسفانه بعضی از مواد ناسالم وارد سبد غذایی خانواده‌ها به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر زندگی آنها شده است. بدتر اینکه از همین سبد غذاهای ناسالم کودکان نیز بی‌نصیب نیستند. توجه داشته باشید که کودکان همانند آینه ای منعکس کننده رفتارهای والدینشان هستند. اگر دلتان میخواهد دلبندتان به خوردن مواد غذایی سالم عادت پیدا کند، خودتان نیز باید مواد غذایی سالم را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

به نظر شما برای کودک یک‌ساله درحال‌رشد خوردن نوشیدنی مثل نوشابه مفید است؟ استفاده از مواد قندی مصنوعی و صنعتی چطور؟ از خوردن پفک توسط فرزندانتان در این سن به وجد می‌آیید؟ در میان وعده‌ها به‌جای غذای سالم با بیسکویت یا کلوچه از فرزندان خود پذیرایی می‌کنید. فست‌فود به کودکانتان پیشنهاد می‌دهید؟!!!!!

آیا معده کوچک دلبند شما توانایی هضم حجم زیادی از این مواد غیرطبیعی را دارد؟ آیا می‌دانستید خوراندن مکرر این مواد غذایی برای کودک شما ارمغانی جز چاقی، کوتاه قدی، سوءتغذیه و منشأ بسیاری از بیماری‌ها در سنین بالاتر مثل کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، دیابت، پوکی‌استخوان و … نیست؟!!

سلامتی و عادات غذایی کودک مهم ترین وظیف والدین

در هیچ‌کدام از کتاب‌های تغذیه کودک یا در آموزش تغذیه سالم به کودکان توسط متخصصین تغذیه به مناسب بودن فست‌فودها، نوشیدنی‌های صنعتی یا شیرینی‌های با قند مصنوعی اشاره نشده است. در آموزش تغذیه سالم به کودکان عزیزتان خوردن خوراکی های مقوی و خوشمزه طبیعی توصیه شده است.

کلام آخر

 در غذای کودک یک‌ساله در تمامی وعده‌های غذایی باید اصول تغذیه کودک رعایت شود. مدیریت درست برنامه‌های غذایی در این سن برای رشد بچه‌های شما اهمیت زیادی دارد.

در تمامی دستورات غذایی باید تمام مواد مغذی را بگنجانید و نسبت به غذا برای کودک یک‌ساله خود حساسیت بالایی داشته باشد. اگر دوست دارید کودکتان سالم و تندرست باشد باید به اصول تغذیه کودک توجه نشان دهید و اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید می‌توانید به متخصصین تغذیه یا تجربه مادران و مادربزرگان خود رجوع کنید!!!!

author-avatar

درباره فاطمه پهلوانی

فاطمه پهلوانی هستم کارشناس ارشد رشته پژوهش علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا تهران من نویسنده محتوا سایت دوردونه هستم. با نظرات خوبتون درباره مقاله ها مشوق راه ما باشید.

بازگشت به لیست

4 نظر در “غذای کودک و نکات جادویی برای تغذیه کودک شما

  1. کیمیا صبحی گفت:

    مطالب مفیدی بود ممنون از مقاله خوبتون
    لطفا در مورد رژیم اضافه کردن وزن هم بنویسید اخه بچه من کمی لاغر هستش

    1. modir گفت:

      با سلام مقاله در این مورد کار شده انشالله بعد از ویرایش ارائه خواهد شد

      1. Mahsa گفت:

        غذای کودک رو باید حتما پوره کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *