بهداشت و درمان

درمان خانگی اسهال کودکان با طب سنتی

درمان سنتی اسهال کودکان با گیاهان دارویی در خانه

در ابتدا قبل از هر چیزی به تعریف اسهال اشاره میکنیم که در چه مواقعی اسهال خطرناک و نگران کننده میشود؟ همان طور که میدانید یکی دیگر از بیماری های شایع در کودکان اسهال است. اسهال به دفع مدفوع شل و آبکی میگویند که به دفعات زیاد دفع میشود. اسهال باعث ضعف و بیحالی و از دست دادن آب زیاد بدن در کودک میشود. در موارد شدید این بیماری حتی متاسفانه به مرگ کودک ختم می شود. طب سنتی برای درمان خانگی اسهال کودکان روش های درمانی ساده ای را ارائه داده است. اسهال کودکان به سه دسته تقسیم میشود: اسهال حاد، اسهال پایا، اسهال مزمن.

به دفع مدفوع اسهالی به مدت کمتر از یک هفته اسهال حاد گفته میشود. در بسیاری از موارد اسهال حاد زود درمان میشود، و نیازی به پزشک نیست. والدین میتوانند با درمان خانگی طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی کودک را درمان کنند.

به دفع مدفوع اسهالی به مدت 2 تا 3 هفته اسهال پایا میگویند. اگر بعد از گذشت یک هفته تا دو هفته اسهال کودک علارغم درمانهایی که کردید به مقدار روزهای اول بیماری است حتما به پزشک مراجعه کنید.

به دفع مدفوع اسهال بیش تر از 3 هفته طول بکشد اسهال مزمن میگویند. اسهال مزمن بسیار خطرناک و کشنده است، در این نوع اسهال اکثرا پزشکان دستور بستری کودک را میدهد.

زمانی که باکتری، عفونت و یا انگلی وارد روده کودک شود کودک مبتلا به اسهال میشود. این میکروب و انگل و عفونت از طریق خوردن میوه و یا غذای آلوده و آب آلوده وارد روده شده و کودک را بیمار میکند. کودکی که به اسهال مبتلا شده است علائمی مانند: نفخ زیاد، دلپیچه، بی‌حوصلگی، ضعف، تب، دفع مکرر مدفوع بی حالی دارد.

درمان خانگی طب سنتی برای اسهال کودکان

کودک مبتلا شده به اسهال باید از موادغذایی و میوه جات استفاده کند. کلا مواد غذایی که دارای آب کافی باشد و  آب از دست رفته از طریق اسهال را برای بدن کودک جبران کند. ازجمله مهمترین نوشیدنی برای کودک اسهالی خوراندن سرم خوراکی است. برای تهیه سرم خوراکی نیاز نیست از داروخانه تهیه شود، شما میتوانید در منزل هم خودتان تهیه و درست کنید. در یک لیوان آب به مقدار نصف قاشق مربا خوری شکر و نمک اضافه کنید و هم بزنید  و به کودک بنوشانید.

آب میوه سیب طبیعی بهترین نوشیدنی برای کودکان مبتلا به اسهال است، هم اسهال را بهتر میکند و هم برای کم آبی بدن موثر است. دوغ، هویج، سیب زمینی، موز، نخود سبز و سبریجات از جمله موادغذای ومیوه است که برای کودک اسهالی مفید است.

اسهال کودکان و درمان خانگی در طب سنتی و استفاده از عرقیات

براساس تجربه شخصی و توصیه های مادربزرگان چند نکته و غذا برای کودکان اسهالی دارم که به چند مورد اشاره میکنم:

  • تخم مرغ آبپز با نعناع خشک شده برای کودک اسهالی معجزه میکند.
  • برنج نشسته را به صورت کته پخته و به کودک اسهالی بدهید که اسهالش زود قطع میشود .
  • هشدار هرگز به کودک اسهالی غذاهای چرب و سفت ندهید زیرا اسهال را شدید تر میکند.
  • ازخنک شده آب جوشیده، برای نوشیدن آب به کودک استفاده شود.
  • استفاده از ماست کفیر برای درمان اسهال کودکان بسیار مفید است.
  • 2 یا 3 عدد هویج متوسط را در آب خوب بپزید، سپس آن را پوره کرده و به کودک بدهید.

9 توصیه پیشگیرانه طب سنتی از اسهال

پیشگیری بهتر از درمان است، یک سخن تکراری و مهمی است. زیرا پیشگیری راحت تر از درمان بیماری میباشد. شما میتوانید با رعایت بهداشت فردی و بهداشت غذایی کودکتان، او را از هرگونه بیماری در امان نگه دارید، و کودکتان همیشه سالم و شاد باشد.

  1. برای پیشگیری از اسهال در کودکان باید دستهای کودک را مکرر با آب و صابون بشویید.
  2. برای تهیه غذای کودک حتما دستهایتان را قبل درست کردن غذا خوب بشویید.
  3. قبل خوردن میوه حتما آن را خوب بشویید و از سالم بودن میوه از کرم خوردگی و خراب شدگی حتما مطمئن شوید.
  4. زمانی که از سالم و بهداشتی بودن آب در مکان‌های عمومی مطمئن نیستید، از آب ننوشید زیرا آب آلوده نقش بسیار مهمی در اسهال کودکان دارد.
  5. استفاده هرکس از بشقاب، قاشق، چنگال، لیوان جداگانه مخصوص هر فرد بخوصوص برای کودکان.
  6. استفاده از عرقیات و گیاهان دارویی طب سنتی برای اسهال کودکان.
  7. همان طور که می دانید طب سنتی برای همه بیماری ها از جمله اسهال، درمان خانگی دارد. برای اسهال میتوانید از عرقیات بومادران، ریحان و نعناع به مقدار یک استکان برای کودک مصرف کنید.
  8. دم کرده زنجبیل و دارچین و هل و چای سیاه غلیط استفاده کنید.
  9. یک قاشق مربا خوری سیاهدانه را با یک قاشق غذا خوری عسل مخلوط کنید و به کودک بخورانید، برای اسهال شدید بسیار مفید است .

نتیجه گیری

اسهال یکی دیگر از بیماری های شایع و کشنده کودکان و بزرگسالان میباشد که باید سریع درمان شود. برای درمان خانگی اسهال کودکان باید به مقدار کافی آب از طریق خوردن و نوشیدن غذا و آب طبیعی میوه ها را وارد بدن کنید، تا بدن آب از دست رفته از طریق اسهال را تامین کند. همچنین میتوانید برای درمان خانگی اسهال از عرق نعناع و بومادران و دمکرده دارچین هل و زنجبیل استفاده کنید.

غذاهای مانند تخم مرغ آب پز با نعناع خشک و سوپ سبزیجات و آش خیلی موثر است. برای پیشگیری هم باید در مسافرت و مکان های عمومی بهداشت فردی و بهداشت غذایی را رعایت کنید. زیرا اسهال کودکان بیشتر در مسافرت و مکانهای عمومی باعث گرفتاری کودکان میشود. حتما دست های کودکتان را مکرر با آب و صابون بشویید.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *