بهداشت و درمان

درمان خانگی گرمازدگی کودکان در طب سنتی

درمان خانگی گرمازدگی کودکان در طب سنتی با استفاده از گیاهان دارویی

گرمازدگی کودکان وقتی اتفاق می افتد، که کودک یا نوزاد مدت طولانی به طور مسقیم در مقابل تابش نور آفتاب قرار بگیرند و آب بدن تبخیر شود. اگر گرمازدگی سریع درمان نشود، بسیار خطرناک است. در مواردی باعث به کما رفتن و یا مرگ کودک میشود. گرمازدگی یکی از شایعترین بیماری کودکان و نوزادان در فصول گرم سال میباشد. طب سنتی برای گرمازدگی کودکان، درمان خانگی دارد تا شما بتوانید در منزل با دم کردن چند گیاه یا مصرف عرق، گرمازدگی کودک خود را درمان کنید.

تشخیص گرمازدگی به کمک طب سنتی

کودکان بدن ضعفی دارند و در مقابل گرما بدنشان مقاوم نیست و زود بیمار میشوند. گرما زدگی سه نوع میباشد: گرمازدگی خفیف، گرمازدگی متوسط، گرمازدگی شدید.

  • گرمازدگی خفیف:
    گرمازدگی است که شاید در روزهای گرم تابستان اکثر افراد به آن مبتلا شوند. که با نوشیدن آب خنک کافی رفع میشود و خطرناک نیست.
  • گرمازدگی متوسط:
    در این نوع از گرمازدگی کودک احساس ضعف و بی حالی میکند و درمواردی از هوش میرود و شاید حالت تهوع و سرگیجی هم داشته باشد، که باید سریع درمان شود.
  • گرمازدگی شدید:
    در این نوع از گرمازدگی که بسیار خطرناک و کشنده است، حرارت بدن کودک به 40 درجه میرسد علائمی که میتوان تشخیص داد که کودک گرمازدگی شدید شده است: حالت تهوع، حالت ضعف، سرگیجه، تنگی نفس، قرمزی پوست و از هوش رفتن می باشد. و متاسفانه احتمال دارد در مواردی کودک به کما برود. در این شرایط باید به بیمارستان مراجعه کنید.

در صورت مشاهده گرمازدگی از نوع متوسط و شدید در کودکان، خونسردی خود را حفظ کرده و در اسرع وقت به پزشک مراجه کنید. درمان خانگی گرمازدگی کودکان در صورت خفیف بودن آن میتواند موثر باشد، اما در مواقع شدید بهترین کار مراجعه به پزشک است.

توصیه طب سنتی برای گرمازدگی کودکان

زمانی‌که کودکتان هر کدام از علائم گرمازدگی را داشتید، سریع برای حل مشکل کودکتان وارد عمل شوید. برای درمان گرمازدگی بهتر است یک نوشیدنی خنک را به کودکتان بنوشانید. تا آب از دست رفته بدن تا حدودی جبران شود. و بعد یک حوله خیس شده را بر روی صورت و گردن کودک بگذارید و لباسهایش را از تنش در بیاورید. به حمام برده و با آب ملایم نه خیلی خنک بدن کودک را بشویید. آب خیلی خنک باعث انقباظ عضلات و گاهی باعث تشنج میشود پس مراقب باشید.

درمان خانگی گرمازدگی کودکان و بزرگسالان در طب سنتی با استفاده از گیاهان دارویی

بعد از دوش گرفتن، طب سنتی پیشنهاد میکند یک لیوان شربت سکنجبین درست کنید، و به کودک بنوشانید. یا میتوانید شربت خاکشیر با لیمو درست کنید، و یا حتی شربت تخم شربتی درست کرده به کودک بخورانید. به هر یک از شربت ها میتوانید گلاب هم اضافه کنید، این شربت ها خاصیت آبرسانی به بدن را دارند و آب از دست رفته بدن را تامین میکنند. و خیلی سریع بی حالی و ضعف ناشی از گرمازدگی کودک و همچنین عطش کودک را درمان میکند.

پیشگیری از گرمازدگی کودکان در طب سنتی

برای پیشگیری از گرمازدگی کودکان حتما به کودک خود آموزش دهید، که در زمان بازی در بیرون از منزل حتما در سایه بازی کند. لباس نازک با جنس نخی به کودک بپوشانید و حتما یک بطری آب خنک به همراه داشته باشد. در ساعات 12 تا 16 کودک در بیرون از منزل بازی یا فعالیتی نداشته باشد که اوج گرما میباشد. همچنین برای جلوگیری از آسیب های پوستی دلبندتان، به طور روزمره استفاده از کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان فراموش نشود.

برای پیشگیری از گرما زدگی خود و کودکتان میتوانید روزانه ازشربت‌های لیمو، تخم شربتی، عناب، خاکشیر، زرشک و… که هضم آسانی دارند، و آب مورد نیاز بدن را تامین میکند، استفاده کنید. برخی از عرقیات هم برای پیشگری گرما زدگی موثر است. مثل کاسنی، شاه تره، آویشن، رازیانه، بیدمشک، بهار نارنج، خارشتر، زیره و گل محمدی از معروف ترین آنها است. روزانه یک استکان از عرق آنها می تواند شما را از گرمازدگی دور نگه دارد. شما میتوانید هم خود عرقیات و هم شربت عرقیات را میل کنید.

گرمازدگی در کودکان را جدی بگیریم چرا که می تواند خیلی خطرناک باشد

برای پیشگیری از گرمازدگی میتوانید از غذاهای با مزاج سرد مثل آب دوغ خیار هم استفاده کنید. میوه های مثل هندوانه، خربزه، انبه، طالبی و توت، گلاب و آلو برای پیشگیری و درمان گرمازدگی مفید میباشد. هر کدام از این میوه ها را میتوانید به صورت یخ زده یا به صورت آب میوه و یا له شده مصرف کنید. درفصل تابستان باید روزانه از چند میوه برای سلامت بدن استفاده کنید و هم از گرمازدگی در امان باشید .

نتیجه گیری

علت گرمازدگی کم آبی بدن و قرارگرفتن در مقابل نور مستقیم خورشید می باشد. برای اینکه کودکان و یا خودتان از گرمازدگی در امان باشید، در ساعات گرما که در تابستان از ساعت 12 تا 16 میباشد نه خود و نه کودکتان  از منزل خارج نشوید. اگر مجبور به بیرون رفتن شدید حتما از کلاه و عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب استفاده کنید و از لباس های نازک و نخی به تن کنید. روزانه به مقدار کافی آب و مایعات از قبیل آبمیوه، شربت ها، عرقیات و معجون‌ها مصرف کنید.

اگر خود یا فرزندتان گرمازده شدید، اصلا نترسید. ابتدا آب خنک بنوشید، حوله خیس را به سر و گردن بکشید و با آب ملایم دوش بگیرید. مایعات کافی مصرف کنید و اگر خوب نشدید حتما به پزشک مراجعه کنید، تا اقدامات لازم انجام شود.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

4 نظر در “درمان خانگی گرمازدگی کودکان در طب سنتی

  1. مریم روزگار گفت:

    سلام وقت خوش
    مطالب خوبی را نوشتید ممنون از شما. تو این روزهای گرم واقعا این نوع مطالب بسیار لازم هستند
    برای من خیلی مفید بود

    1. مدیر گفت:

      سلام خدمت شما بانو گرامی؛ من هم از طرف نویسنده و خودم از شما تشکر می کنم که سایت دردونه را برای مطالعه انتخاب کردین

  2. معصومه گفت:

    سلام مقاله مفیدی بود به نظر من میتوان ازتخم ریحان وعسل نیز درگرما زدگی کودکان استفاده کرد

    1. modir گفت:

      ممنون از همراهی صمیمانه شما کاربر گرامی
      ممنون خواهیم شد اگر نحوه استفاده از تخم ریحان و عسل برای درمان خانگی گرمازدگی را برایکاربران توضیح دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *