ورزش و پویایی

حل مشکلات آناتومی کودکان با حرکات اصلاحی

حرکات اصلاحی برای کودکان بسیار موثر می باشد

به مجموعه‌ای از حرکات ورزشی که به عنوان راهکار درمانی برای حل مشکلات آناتومی و فیزیکی کودکان در بعد ضعف‌های جسمانی و عضلانی به کار می‌رود، حرکات اصلاحی کودکان گویند. بسیاری از والدینی که صاحب نوزاد شده‌اند با دیدن بعضی حرکات و علائم در رفتار حرکتی نوزاد نگران می‌شوند و به نظرشان کودک دارای مشکلات حرکتی است.

کودکان در شروع زندگی از نظر کالبد مانند بزرگسالان دارای بدن محکم و ثابتی نیستند. بدن آنها با تکامل تغییر می‌کند و کم‌کم به حالت ثبات می‌رسد. برای مثال به یک نوزاد اگر دقت کنید در بدو تولد به صورت جمع شده است و پاهای کودک به داخل بدن حالت چرخشی دارد. علت این امر عدم استفاده از پا بوده و به مرور زمان با تکامل رشد کودک می‌تواند وزن بدن را روی پا بیندازد، راه برود و حرکات خود را اصلاح کند.

اما حرکات اصلاحی کودکان زمانی معنی پیدا می‌کند که کودک بعد از گذشت چند ماه در راه‌ رفتن یا حرکات بدن مشکل داشته باشد. در اینجاست که والدین باید کودک خود را به پزشک برده درصورتی‌که مشکلات آناتومی و فیزیکی دارد با حرکات اصلاحی درمان شود.

حرکات اصلاحی باید اصولی و توسط متخصص طراحی شود

موارد زیادی از این نوع مشکلات وجود دارد که باید به‌موقع شناسایی و درمان شوند. بعضی از این مشکلات فیزیکی با حرکات اصلاحی قابل مداوا است و برخی دیگر مثل پاهای پرانتزی بیش از حد معمول، یا کودکی که به صورت مادر زادی مشکلات استخوانی دارد، نیاز به جراحی دارد. از همین رو والدین با داشتن دانش لازم درباره وضعیت جسمانی کودک از بروز بسیاری از مسائل فیزیکی در کودک پیشگیری می‌شود.

راهکارهای درمانی و حرکات اصلاحی برای کودکان

به‌طورکلی هدف از انجام حرکات ورزشی اصلاحی و درمانی جلوگیری از به وجود آمدن ناهنجاری‌های فیزیکی است. برخی از دشواری‌هایی که کودکان با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کنند و حرکات اصلاحی برای آنها لازم است موارد ذیل است.

  • صافی کف پا در کودکان:
    معمولاً صافی کف پا در کودکان را می‌توان با حرکات اصلاحی و کفی درمان کرد. در صورتی که برطرف نشود عمل جراحی به عنوان آخرین مرحله برای درمان آن پیشنهاد می‌شود.
  • درمان انحراف زانو در کودکان:
    حرکات اصلاحی انحراف زانو به مقدار انحراف زانو بستگی دارد. در کنار حرکات اصلاحی، پزشکان جراحی، بریس و فیزیوتراپی را نیز پیشنهاد می‌دهند.
  • درمان انحراف لگن:
    حرکت اصلاحی برای درمان انحراف لگن، یومی هو تراپی است. انحراف لگن به این شکل است که یکی از لگن‌ها نسبت به دیگری بالاتر است. یومیهو (Yumeiho) یک نوع ماساژ درمانی کاملاً ژاپنی است که در ژاپن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و بهبود سلامت روحی و جسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • درمان کجی گردن نوزادان:
    علل کجی گردن در نوزادان عامل ژنتیکی یا در اثر یک ضربه شدید است. برای درمان این عارضه می‌توان حرکات ورزشی اصلاحی مانند: تمرینات کششی، کج کردن سر به طرفین، چرخاندن سر، جاگیری در هنگام بازی، بازی‌ کردن در حالت خوابیده و روی شکم، نوع خاصی از آغوش گرفتن نوزاد و… را انجام داد.

امتیاز حرکات اصلاحی برای کودکان

یکی از مزیت‌های کاربرد حرکات ورزشی اصلاحی قدرتی، ایجاد هماهنگی و سکون برای کودکان است. البته عامل سن مهم است و تمرین‌های قدرتی باید با توجه به سن انجام شود. یادگیری حرکات اصلاحی توسط کودکان به آنها کمک می‌کند تا بر بدن خود کنترل داشته باشند. این امر باعث پیشگیری از آسیب‌های فیزیکی نیز میشود. آموزش حرکت‌های اصلاحی علاوه بر جنبه سرگرمی به کودکان این امکان را می‌دهد تا فرم مناسب بدن خود را پیدا کنند.

اهمیت حرکت‌های اصلاحی برای کودکان

یکی از علل اهمیت حرکات اصلاحی در سنین کودکی، کوشا بودن کودکان است. ورزش به کودکان کمک می‌کند تا از تنبلی و عدم تحرکی نجات پیدا بکنند. حرکات ورزشی به کودکان یاد می‌دهد، چگونه قدرت بدنی لازم را کسب کنند و ذهن آنها را فعال نگه می‌دارد.

برای درمان برخی از دردها در مفاصل حرکان اصلاحی بسیار موثر هستند

حرکات ورزشی اصلاحی برای کودکان در سنین ۴ تا ۹ سال اهمیت زیادی دارد. به علل اهمیت این موضوع در ذیل اشاره شده است.

  • بالارفتن انعطاف‌پذیری در کودکان
  • درمان شاخص‌های حرکتی در کودکان
  • بالارفتن قدرت عضلات
  • یادگیری حفظ تعادل در بدن
  • آمادگی برای انجام ورزش‌های حرفه ای تر

فعالیت‌های فیزیکی باعث سالم بودن کودکان می‌شود. انجام حرکات ورزشی کمک می‌کند تا استخوان‌ها و عضلات کودکان محکم‌تر شود. علاوه بر این باعث سلامت قلب و عروق کودکان نیز می‌شود. حرکات اصلاحی علاوه بر جسم بر نیروی تعقل و تفکر کودکان مؤثر است. کودکانی که از سنین کم شروع به ورزش و حرکات اصلاحی می‌کنند در دوران بلوغ از نظر جسمی قوی تر می‌شوند. فراموش نکنید که حرکات اصلاحی برای کودکان فواید فراتر از رشد فیزیکی است.

حرکات اصلاحی برای کودکان پیامدهای مثبت زیادی به همراه دارد. حرکات اصلاحی علاوه بر یک راهکار درمانی برای حل مشکلات آناتومی و جسمی کودکان، یک سبک زندگی است. کودکان با عادت کردن به چنین سبکی از نظر جسمی، روحی و عاطفی نیز رشد می‌کند و با شیوه زندگی صحیح زندگی آشنا می‌شوند. شما باید بسیار مراقب استفاده بی‌شمار کودکان از فناوری‌های روز باشید تا مبادا با تمرکز بر فعالیت ذهنی از فعالیت‌های جسمی دور شوند.

از مهم‌ترین مزایای حرکت ورزشی اصلاحی پیشرفت اعتماد به نفس در کودکان است. کودکی که از لحاظ جسمانی در سلامت کامل به سر ببرد، زندگی بهتری را نیز تجربه خواهد کرد. از حضور در اجتماع فراری نخواهد بود و روابط اجتماعی قوی خواهد داشت. کودکان از طریق حرکات اصلاحی از دوران کودکی مهارت‌های شناختی و عاطفی یاد را می‌گیرد. پس والدین موظف اند به این موضوع فرزندشان توجه زیادی داشته باشند.

سوالات متداول

چند نمونه از ناهنجاری های فیزیکی کودکان که با حرکات اصلاحی قابل درمان هستند را نام ببرید.

صافی کف پا در کودکان، انحراف زانو، انحراف لگن، کجی گردن نوزادان.

چرا انجام حرکات اصلاحی ورزشی برای کودکان در سنین 9 تا 4 سال مهم است؟

زیرا باعث باعث بالا رفتن انعطاف پذیری، درمان شاخص‌های حرکتی، آمادگی برای انجام ورزش‌های حرفه ای تر، یادگیری حفظ تعادل در بدن و بالارفتن قدرت عضلات بدنی در کودکان میشود.

author-avatar

درباره فاطمه پهلوانی

فاطمه پهلوانی هستم کارشناس ارشد رشته پژوهش علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا تهران من نویسنده محتوا سایت دوردونه هستم. با نظرات خوبتون درباره مقاله ها مشوق راه ما باشید.

بازگشت به لیست

یک نظر در “حل مشکلات آناتومی کودکان با حرکات اصلاحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *