بهداشت و درمان

درمان خانگی کودکان در طب سنتی

درمان خانگی در طب سنتی با استفاده از عرقیات گیاهان دارویی

شما زمانی که بیماری یا مشکلی برای خود یا فرزندتان به وجود می‌آید حتما به پزشک مراجعه می کنید و پزشک داروهای شیمیایی برای شما یا فرزندتان تجویز می‌کند. بسیاری از این داروها دارای عوارض خطرناک و اغلب عوارض جبران‌ ناپذیری میباشد. اما در این میان میتوانید برای درمان و حتی پیشگیری، از درمان خانگی؛ که طب سنتی به شما پیشنهاد میکند استفاده کنید که بدون هیچ عارضه ای میباشند.

داروهای گیاهی یا بهتر است بگوییم گیاهان دارویی، در مقایسه با داروهای شیمیایی بسیار ارزان قیمت و مصرف آسان‌تری دارند. برخی از کودکان دچار مشکلاتی از قبیل: بیش‌فعالی، اسهال، استفراغ، دل درد کودکان، زردی، تب، یبوست، سرفه، گرمازدگی و… میباشند، که طب سنتی برای اینگونه مشکلات راه های‌ درمان خانگی بسیار آسان و موثری دارد. با مصرف دم‌کرده یا عرق و یا حتی مالید روغن، این مشکلات رفع می شود.

مثلا نوزادان درماههای اول تولد دچار دل درد میشوند، که هم والدین و هم نوزاد اذیت میشود. برای درمان خانگی دل درد کودکان میتوانید از عرق شاهسپران برای هضم بهتر معده نوزاد استفاده کنید. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که قبل از دادن هر چیزی به نوزاد خود از قبل با پزشک مشورت نمایید تا سبب آلرژی و ناراحتی های گوارشی در نوزادتان نشود.

مرحله تشخیص در طب سنتی

در طب سنتی؛ تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌های کودکان امکان‌پذیر است. حتی برخی از بیماری‌های‌ی که در طب نوین درمانی ندارد، در طب سنتی برای این بیماری ها تشخیص و درمان وجود دارد. تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها در طب سنتی با مزاج‌ شناسی انجام می پذیرد. مزاج شناسی در طب سنتی از اهمیت خاصی برخوردار است و تشخیص مزاج کار هر کسی نیست باید متخصص طب سنتی اینکار را انجام دهد. در طب سنتی 9 مزاج وجود دارد مزاج گرم، خشک، تر، سرد، سرد و خشک، سرد و تر، خشک و گرم، گرم و تر و بالاخره معتدل.

هر کدام ازاین مزاج ها دارای ویژگی خاصی هستند، بطوری که این مزاجها در خلق و خوی انسان تاثیر میگذارد و باعث به وجود آمدن خصلت های خوب و بد در انسان میشود. متاسفانه حتی گاهی باعث به وجود آمدن بیماری میشود، پس برای هر انسانی فهمیدن مزاج مهم و حیاتی میباشد. برای مثال کسانی که مزاج گرم دارند نباید از مواد غذایی با مزاج گرم استفاده کنند. باید از مواد غذایی با مزاج سرد استفاده کنند تا دچار بیماری نشوند.

عرقیات گیاهان دارویی

عرقیات امروزه به دلیل عطر و طمع فوق العاده ای که دارد، جزء پرطرفدارترین و پرمصرف ترین نوشیدنی می‌باشد. علاوه بر اینکه عرقیات یک نوشیدنی است، میتواند به درمان خانگی بسیاری از بیماری‌ها کمک کند. عرقیات به دونوع  سنتی و شرکتی، تولید و به بازار عرضه میشود که افراد نسبت به سلیقه خود از این عرقیات استفاده میکنند.

عطر و طمع هر عرقی نسبت به چگونگی روشی که تولید شده است متفاوت است. برخی از افراد برای مصارف خانگی خود، جهت اطمینان از بهداشتی بودن عرقیجات، خودشان عرق‌گیری میکنند. برای مثال در طب سنتی از عرق یونجه میتوانید برای درمان خانگی بی اشتهایی کودک استفاده کنید.

نحوه و میزان استفاده از گیاهان دارویی

بیشتر شماها با درمان طب سنتی بصورت دم‌ کرده گیاهان و عرقیات آشنا هستید. میدانید که برخی گیاهان را مثل چای میتوانید دم‌کرده و نوش جان کنید. تقریبا میتوان از پنجاه گیاه رایج و معروف عرق گیری یا عصاره‌گیری کرد و بر حسب نیاز از آن در درمان خانگی کودکان و بزرگسالان استفاده نمود.

همانطور که میدانید هر دارویی چه گیاهی چه شیمیایی باید درست مصرف شود. اگرچه طب سنتی درمورد عارضه دار بودن بسیاری از گیاهان هشداری نداده است، ولی باید برای مصرف هرگونه گیاهی از متخصص طب سنتی مشورت بگیریم. برخی از عرقیات برای مصرف باید با عرقیات دیگر ترکیب شود تا به درمان خانگی بیماری کمک کند.

ترکیب گیاهان دارویی در طب سنتی برای اثر بخشی بیشتر

برخی از گیاهان دارویی به تنهایی فایده زیادی ندارد ولی زمانی که با عرق دیگر ترکیب میشود خواص دو برابری پیدا میکند. ترکیب گلاب و نسترن و بابونه برای آرامش عالی است و زمان مصرف قبل از خواب میباشد. عرق کاسنی برای درمان برخی بیماری ها باید با عرق شاه تره ترکیب شود. ترکیب عرق آویشن و مرزه برای نفخ و معده مفید میباشد.

جایگاه ماساژ در طب سنتی

ماساژ درمانی هم یکی از روش های درمان بیماری در طب سنتی میباشد که می تواند به درمان بیماریهای عضلانی، گوارشی، اسکلتی، سردردها، افزایش جریان خون، رفع اضطراب و درمان ده‌ها بیماری دیگر کمک شایانی کند. ماساژ درمانی انواع مختلفی دارد از جمله می توان به ماساژ سوئدی، سنگداغ، آروماتراپی، ماساژ ورزشی و … اشاره کرد.

شیاتسو هم یک راه موثر درمان بیماری در طب سنتی میباشد در این نوع از درمان؛ نقاط حساس و حیاتی بدن را برای پیشگیری و درمان با کمک دست میگیرند و فشار میدهند، که گونه دیگری از فیزیوتراپی میباشد. شیاتسو باعث افزایش ایمنی و قدرت بدن به طور طبیعی میشود و باعث ایجاد توازن بین ذهن و جسم میشود.

نتیجه گیری:

طب سنتی  برای همه‌ بیماریها، مشکلات جسمی و حتی روحی کودکان درمان خانگی دارد. والدین میتوانند با کسب اطلاعات درست از درمان طب سنتی با هزینه کم و زمان کوتاه کودک خود را درمان کنند. طب سنتی با استفاده از گیاهان دارویی، عرقیات، ماساژدرمانی و شیاتسو به درمان بیماران میپردازد. بسیاری از بیماری ها با مزاج‌شناسی تشخیص و درمان میشوند. هرکس مزاج مختص به خود را دارد که خلق و خوی او رابطه مستقیم با مزاجش دارد.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *