بهداشت و درمان

درمان خانگی یبوست کودکان با طب سنتی

درمان خانگی یبوست کودکان با استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی

یکی از شایع ترین و دردناک ترین بیمارها یبوست کودکان است، که برای کودکان بسیار اذیت کننده و ناراحت کننده میباشد. همچنین برای والدین نیز نگران کننده است. طب سنتی برای یبوست کودکان درمانهای بسیاری دارد که هم در دسترس هستند و هم ارزان قیمت میباشند. داروهای گیاهی که طب سنتی به ما معرفی میکند موثر و مفیدتر از داروهایی شیمیایی میباشد.

به سفت شدن مدفوع کودک در روده یبوست گفته میشود. یبوست زمانی نگران کننده میشود که کودک در هفته دوبار شکمش کار کرده باشد. زمانی باید به پزشک مراجعه کنید که علارغم درمانهای خانگی که انجام داده اید، یبوست کودک بهتر نشده باشد. خوشبختانه یبوست در کودکان در مدت زمان کوتاه درمان میشود و کودک زیاد اذیت نمیشود.

علت یبوست کودکان

یبوست کودکان میتوانند دلایل متعددی داشته باشد، و بهتر است قبل از اینکه به روش های درمانی بپردازیم با این دلایل آشنا شویم:

  • آموزش زود هنگام دستشویی؛ والدین اصرار دارند کودک را زودتر از پوشک بگیرند در حالی که کودک از دستشویی میترسد و دفع مدفوع نمیکند.
  • رژیم غذایی نادرست؛ والدین در برخی از موارد رژیم غذایی کودک را تغییر میدهند که این تغییر باعث یبوست میشود.
  • مصرف برخی از داروهایی شیمیایی هم باعث یبوست میشود که باید بعد از مصرف از مایعات و میوه و سبزیجات زیاد مصرف شود تا کودک دچاره یبوست نشود.
  • سابقه خانوادگی یا ژنتیکی؛ گاهی دلیل یبوست در کودکان سابق خانوادگی و یا ژنتیکی و محیطی است که این کودکان به همین دلیل دچار یبوست میشوند.
  • حساسیت به شیر گاو؛ حساسیت به شیر گاو در بسیاری از کودکان شایع است. این حساسیت باعث یبوست میشود و مصرف بیش از اندازه از لبنیات هم باعث این مشکل میشود.
  • مشکلات پزشکی؛ دستگاه گوارش برخی از کودکان برای دفع مدفوع مشکل دارند که به ندرت این مشکل پیش می آید.

دلایل دیگری به غیر از موارد بالا مانند کم غذا خوردن و یا کم تحرکی و … نیز وجود دارد که ما به در این قسمت به آنها اشاره نکردیم.

درمان یبوست با گیاهان دارویی

برای درمان یبوست کودک، باید ابتدا علت یبوست معلوم شود. اگر کودک به علت ترس و استرس از دستشویی استفاده نمی کند باید ترس کودک برطرف شود. اگر علت رژیم غذایی نادرست میباشد با خوردن میوه های فیبر دار مثل: سیب، گلابی، خیار، آلوچه و… و استفاده از مواد غذایی سالم این مشکل را رفع کنید. اگر کودک سابقه خانوادگی یبوست را دارد با رژیم غذایی مناسب میتوانید از یبوست کودک جلوگیری کنید.

یبوست کودکان و توصیه های طب سنتی

طب سنتی برای یبوست کودکان با استفاده از میوه ها و مواد غذایی و همچنین گیاهان دارویی و عرقیات، روش های متعددی در پیش دارد که عبارت‌اند از :

  • انجیر و زرد آلوی خشک شده را به مدت 5 الی 6 ساعت در آب خیس کنید، آب و انجیر و زرد آلو را به کودک بخورانید.
  • عسل را با کمی آب مخلوط کنید و به صورت شربت به کودک بخورانید.
  • میتوانید از ماساژ درمانی برای درمان یبوست کودکان استفاده کنید. برای ماساژ درمانی کمی از روغن نارگیل یا روغن زیتون روی شکم کودک بریزد و به سمت عقربه های ساعت ماساژ دهید، این کار را به مدت ده دقیقه انجام دهید.
  • وان را ار آب گرم پر کنید، کودک را درون وان قرار دهید و به آرامی شکم کودک را ماساژ دهید.
  • میتوانید برای درمان یبوست کودک از عرقیات گزنه، رازیانه، بابونه، آویشن، بادرنجبویه و… استفاده کنید. میزان مصرف این عرقیات، روزانه به مقدار یک استکان میباشد.
  • دمنوش هایی مثل: دمنوش سنا، اسفرزه، زنجبیل، هل، دارچین و… میباشد.
  • روغن کرچک و روغن زیتون روغن بنفشه برای ماساژ درمانی بیوست کودک عالی میباشد.
  • اگر کودک بیش از اندازه بی قراری کرد، میتوانید کره را به صورت شیاف برای کودک استفاده کنید.
  • استفاده از تخم شربتی و خاکشیر در نوشیدنی کودکان برای رفع یبوست بسیار موثر است.

استفاده همزمان چند روش با هم مشکلی ندارد. اما در مصرف موارد فوق زیاده روی نکنید، چرا که احتمال دارد باعث استفراغ و یا دل درد شود. در صورت مشاهده هرگونه عوارض مصرف آنها را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از یبوست کودکان در طب سنتی

برای پیشگیری از یبوست در کودکان حتما از رژیم غذایی مناسب برای کودک استفاده کنید. زیرا تغذیه با یبوست رابطه مستقیم دارد. روزانه حداقل دوعدد میوه و سبزیجات تازه را در رژیم غذایی کودک قرار دهید. کودک را تا زمانی که آمادگی از پوشک گرفتن را ندارد، مجبور به دستشویی رفتن نکنید.

قبل از مصرف هرگونه دارویی شیمیایی به عوارض دارو توجه کنید. زیرا در برخی از موارد مصرف داروهایی شیمیایی باعث یبوست کودک میشود. کره را حتما در طبخ غذای کودک اضافه کنید که در بهتر کار کردن شکم کودک کمک میکند.

نتیجه گیری

یبوست به سفت و خشک شده مدفوع در روده میگویند. یبوست به عوامل متعددی مربوط میشود که مهم ترین علل یبوست کودک استفاده از بیش از اندازه از فست فود و چیپس و پفک میباشد. یبوست یکی از مشکلات رایج کودکان میباشد که این مشکل در کوتاه مدت درمان میشود. برای درمان آن باید به تغذیه کودک توجه شود.

رژیم غذایی کودک را درمدت زمان کوتاه تغییر ندهند و کم کم غذا های جدید به کودک بدهید. مواد غذایی و میوه و سبزیجات را در سبد رژیم غذایی روزانه کودک قرار دهید. برای یبوست طب سنتی درمان های موثری دارد اعم از دمنوش ها عرقیات و روغنها که با مصرف هرکدام میتوانید، یبوست کودکتان را درمان کنید و عوارض جانبی مصرف داروهایی شیمیایی را ندارند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *