بهداشت و درمان

درمان خانگی طب سنتی برای استفراغ کودکان

یکی از موارد نگران کننده برای والدین مربوط به استفراغ کودکان است که باید به موقع درمان شود. زیرا استفراغ باعث بی آبی بدن میشود و علائمی مانند: بیحالی، بی قراری، سرگیجه، دل درد، دل پیچه، تب، اسهال، خشکی دهان، تعریق زیاد، از حال رفتگی و… را به همراه دارد. اگر استفراغ کودک بیش از یک روز طول بکشد و یا اگر استفراغ سبز رنگ و خونی بود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

به کودکی که استفراغ میکند، مایعات فراوان بنوشانید تا بدن او کم آب نشود. برخی از کودکان هم با اینکه استفراغ میکنند ولی حال عمومی بهتری دارند، بازی میکنند و اشتهای خوبی دارند. این کودکان را میتوانید با درمان خانگی طب سنتی مانند استفاده از عرقیات گیاهان دارویی درمان کنید.

استفراغ کودکان؛ به بالا آوردن غذا از معده به دهان را گویند. برخی از نوزادان بعد از خوردن شیر زیاد، اضافه شیر خورد شده را برمیگردانند، که با استفراغ متفاوت است و به آن استفراغ نمیگویند. استفراغ یکی ازعلائم بروز مشکل در معده میباشد. معده با استفراغ کردن هشدار میدهد که در بدن میکروب یا ویروس وجود دارد. هر کودکی حداقل یک بار استفراغ را تجربه میکند.

استفراغ کودک می تواند به علت مسمومیت، عفونت های ویروسی، حساسیت داشتن به مواد غذایی و شیر، سرماخوردگی، پرخوری، استرس و تب بالا و… باشد. باید خاطر نشان کنم که در التهاب آپاندیس هم، کودک و بزرگسال دچار استفراغ میشود و گاهی حرکت ماشین هم باعث استفراغ در برخی افراد میشود.

باید علت استفراغ کودک معلوم شود، تا پزشک و شخص درمانگر بتواند برحسب علت استفراغ نسبت به معالجه اقدام کند. اکثر پزشکان برای پیدا شدن علت استفراغ کودک، آزمایش می‌نویسد. اما در طب سنتی درمانگر با استفاده از حالات و شرایط نوع استفراغ را تشخیص می دهد. برای همین منظور در صورتی که نتوانستید دلیل استفراغ را تشخیص دهید بهتر است سریعا به پزشک و درمانگاه مراجعه نمایید.

درمان خانگی استفراغ کودکان با گیاهان دارویی

والدین باید به غذای کودکی که استفراغ میکند دقت زیادی داشته باشند و رژیم غذایی مناسبی را برای وضعیت کودک در پیش بگیرند. مواد غذایی را برای کودک تهیه کنید که انرژی، موادمعدنی، ویتامین و املاح مورد نیاز بدن را به کودک برساند. همچنین طوری این مواد غذایی انتخاب شود که باعث کاهش بروز مشکلات دیگر شود. حتما سعی کنید از غذاهایی که کودکتان به آن ها علاقه دارند استفاده کنید.

غذاهایی مثل سوپ، کلوچه، نان خشک برنج، سرلاک و میوه هایی که آب زیادی دارند مثل هندوانه، خربزه و… برای استفراغ کودکان مفید هستند. اگر کودکتان تمایل به خوردن میوه و غذا ندارد، برای کودک ژله و دسر خانگی درست کنید و از هر نیم ساعت به کودک مایعات بدهید.

درمان خانگی استفراغ کودکان در طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی

 

از ترکیب آب نمک و شکر، سرم خوراکی درست کنید و به کودک بخورانید. این سرم باعث میشود بدن کودک از بی آبی در امان باشد. اگر کودکتان مداوم استفراغ میکند، شربت لیمو، شربت زنجبیل (قاتل استفراغ)، شربت نعنا، ترکیب دم کرده هل و میخک و دارچین، عرق اسطوخودوس، عرق بابونه و عرق نعناع میتواند به بهبود استفراغ کمک کند. روزانه میتوانید از این عرقیات و شربت ها هر مقدار که کودک تمایل به خوردن داشت، مصرف کنید.

پیشگیری از استفراغ کودکان با طب سنتی

برای پیشگیری از هرگونه بیماری باید بهداشت مواد غذایی و خود بهداشت کودک رعایت شود. زیرا بیشتری بیماری ها از دست و مواد غذایی کودک وارد بدن او میشود. بدن کودکتان را با خوراندن گوشت، میوه و سبزیجات تازه و سالم قوی کنید، بطوری که سیستم ایمنی بدن  قوی باشد. در زمانهایی که احساس می کنید آب بدن کودک شما کم شده است، حتما به او مایعات دهید. استفاده روزانه از شربت هایی که در بالا ذکر شد بجای نوشابه ها و سایر نوشیدنی های مضر، در پیشگیری از بیماری ها مانند استفراغ در کودکان بسیار پر اهمیت است.

تجربه و سخن مادربزرگان

برخی از روشهایی که مادربزرگان توصیه می کنند و به صورت تجربی هم جواب داده اند را در زیر آورده ایم. اما این روش ها را در هیچ مرجع معتبر طب سنتی شخصا مطالعه نکرده ام.

  • برای استفراغ کودک میتوانید از یک تکه یخ کمک بگیرید. بطوری که یک تکه یخ کوچک که بلعش برای کودک راحت باشد را ببلعد.
  • برای کودکی که استفراغ میکند نان و پنیر معجزه میکند و حتما از پنیر کم نمک استفاده کنید.
  • از مواد غذایی پرچرب مثل خامه، سرشیر، گوشت پر چرب و موادغذایی دیر هضم پرهیز کنید.
  • استفاده از آب برنج برای درمان تهوع و استفراغ کودکان بسیار مفید است.
  • یک قاشق چایخوری بابونه را در آب گرم ریخته و اندکی عسل به آن اضافه کنید. این دمنوش برای رفع استفراغ کودکتان معجزه خواهد کرد.

نکات و توصیه ها برای والدین کودکی که استفراغ میکند

  • هیچ گاه کودکی که استفراغ میکند را تنها نگذارید.
  • کودکی که استفراغ میکند را در هنگام خواب سرش را کامل به پشت نخوابانید. طوری سرش را روبالش قرار دهید که اگر در خواب استفراغ کرد به بیرون هدایت شود و از برگشت استفراغ به گلو خوداری شود. چرا که احتمال خفگی کودک وجود دارد.
  • به کودکی که استفراغ میکند غذاهای شور و اسیدی مثل سرکه، گوجه، لیمو، آلوی ترش و… ندهید. زیرا این مواد در زمان استفراغ کودک گلویش را می سوزاند و باعث درد گلو میشود .
  • بعد از استفراغ میتوانید شانه و پیشانی کودک را به آرامی ماساژ دهید تا آرام بگیرد.
  • اگر کودکتان اشتها به خوردن غذا داشت، از پرخوری کردن او جلوگیری کنید و وعده های کوچک به کودک بخورانید.

نتیجه گیری

استفراغ با تف کودک متفاوت است. در تف فقط آب دهان کودک از دهان خارج میشود ولی در استفراغ مواد غذایی درون معده از راه مری و دهان تخلیه میشود. استفراغ کودکان یک گونه هشدار به میکروب و ویروس در معده میباشد که باعث تب، بیحالی، ضعف، کم آبی بدن و… میشود. برای استفراغ کودکان میتوانید، محلول او آر اس و هم سرم خوراکی به کودک خود بخورانید. اگر استفراغ یک روز بیشتر طول کشید حتما باید به پزشک مراجعه کنید. استفراغ نوزادان کمتر از یک ماه خطرناک است و باید با یک پزشک مشورت کنید. از درمان خانگی استفراغ در نوزادان تا چند ماهگی خودداری کنید.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *