بهداشت و درمان

درمان خانگی سرخک کودکان با طب سنتی

گیاهان دارویی برای درمان سرخک کودکان

بیماری سرخک کودکان یکی از ده ها بیماری شایع در بین کودکان است. این بیماری یک بیماری ویروسی است که در صورت تشدید، این بیماری باعث مرگ کودکان بسیاری شده است. سرایت ویروس سرخک خیلی سریع است و این امر باعث نگرانی والدین شده است. در این راستا طب سنتی با ارائه راهکارها و درمانهای خانگی موثر، همواره همراه و یاور مادران می باشد. طب سنتی با ارائه روش های درمان گیاهی سرخک در کودکان و پیشگیری از آن بسیار خوب عمل کرده است.

اگر کودکتان به بیماری سرخک مبتلا است از طب سنتی کمک بگیرید. زیرا با تجویز گیاهان دارویی، عرقیات و دمنوش به درمان بیماری ها می پردازد. بیماری سرخک واکسن دارد، حتما والدین زدن واکسن را جدی بگیرند که از مبتلا شدن کودک به سرخک جلوگیری میکند. واکسن سرخک به کودکان بالای 6 ماه تا یکسال زده میشود، ولی با این همه در برخی از کشورها باز هم کودکان به سرخک مبتلا میشوند و باعث مرگ کودکان بسیاری میشوند.

سرخک در کودکان زیر 6 سال بیشتر از سنین دیگر دیده میشود. بیماری سرخک از طریق تنفس، آب دهان، تماس با سطح آلوده فرد را درگیر میکند. سرخک کودکان علائمی مانند: تب شدید، سرفه خشک، گلودرد، ایجاد جوش های قرمز رنگ، سفید شدن داخل دهان و گاهی اوقات سفید شدن گونه ها، التهاب چشمها، آبریزش بینی و چشم ها، قرمزی چشم ها، اسهال و….دارد.

از آنجایی که سرخک کودکان بیماری خطرناکی است در مواقعی این بیماری عوارضی مانند: عفونت گوش میانی، عفونت ریه، عفونت مسیر تنفسی فوقانی، مشکلات تنفسی، عفونت مغزی، اسهال کودک و… را به همراه دارد، که درمان سختی دارند. زمانی که  تب کودک بالای 40 درجه میباشد بدن کودک جوش های قرمز میزند، حتما والدین باید سریع به کاهش تب کودک اقدام کنند، تا کودک دچار مشکلات دیگر نشود. تب در کودکان باعث تشنج و مشکلات دیگر میشود.

درمان خانگی سرخچه و سرخک کودکان با داروهای گیاهی

درمان سرخک و سرخچه کودکان بسیار سخت است پس بهترین راه پیشگیری است، طب سنتی برای کودکانی که به بیماری سرخک و سرخچه مبتلا شده اند درمان های بسیار موثری دارد که به چند نمونه اشاره میکنیم:

  • جو به دلیل داشتن روی، آنتی اکسیدان، مواد معدنی و یتامین سی به روند درمان بیماری سرخک و سرخچه کمک شایانی میکند. برای استفاده از جو میتوانید یک پیمانه جو را با سه پیمانه آب خیس کنید. بعد از گذشت 4 ساعت روی حرارت قرار دهید و زمانی که آب جو نصف شد، از روی حرارت بردارید. جو را از صافی رد کنید و آب جو را با شکر یا نمک به کودک بخورانید.
  • دانه های تمر هندی با زردچوبه برای درمان سرخک و سرخچه عالی است، زرد چوبه به دلیل خاصیت ضدعفونی کننده و ضد ویروسی که دارد برای سرخک معجزه میکند. برای این روش درمانی میتوانید مقداری شیر را گرم کنید و یک قاشق مرباخوری به آن زردچوبه و به مقدار مساوی تمرهندی اضافه کنید. اگر کودکتان از طعم تمرهندی خوشش نمی‌آید میتوانید تمرهندی اضافه نکنید.
  • ترکیب عسل و سیر برای سلامت بیمار که به سرخک مبتلا شده است مفید میباشد، حتما سیرها را له کنید و با عسل مخلوط کنید.
  • آب پرتغال سرشار از ویتامین سی است و برای کودکانی که اشتهای خود را بر اثر بیماری سرخک ازدست داده اند مفید است.
  • تخم شنبلیله یکی از درمان های خانگی سرخچه و سرخک میباشد، تخم شنبلیه را خوب بشویید و 4 ساعت در آب بخیسانید و بعد نوش جان کنید.
  • شیرین بیان به علت ضدمیکروبی، ضدقارچی و ضدعفونی که دارد برای بیماری سرخک و سرخچه مفید است، برای مصرف شیرین بیان می تواند بصورت عرق یا دمنوش مصرف گردد.
  • عرق یا دمنوش ریحان، نعناع ،عرق کاسنی، گل گاو زبان، شربت خاکشیر همگی برای بیماری سرخک و سرخچه بسیار مفید است.
  • جوش شیرین برای التهاب و جوش های که بر اثر مبتلا به سرخک در بدن به وجود آمده است خیلی عالی است، جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید و بر روی جوش ها بمالید و بعد از گذشت 1ساعت بشویید. این کار را در روز میتوانید دو بار از جوش شیرین استفاده کنید.
  • استفاده از آلوئه ورا در درمان سرخک و سرخچه بسیار موثر است. به این صورت که مقداری از ژل آلوئه ورا را در نواحی از بدن کودک که دچار خارش و التهاب است، بمالید تا قرمزی و ناراحتی های آن قسمت را تسکین دهد.

سرخک کودکان بسیار خطر ناک است و طب سنتی برای آن راهکاهایی ارائه می دهد

این راه کارها تنها راههای معرفی شده توسط طب سنتی نیست، اما این روشها مرسوم ترین و با تاثیر بالا برای سرخک و سرخچه کودکان می باشد. خوبی راهکارهای طب سنتی استفاده از روشهای مختلف به صورت همزمان است، اما نباید در استفاده از این روش ها زیاده روی نکنید.

پیشگیری از سرخک کودکان با گیاهان دارویی

پیشگیری بهتر از درمان است یکی از اساسی ترین روش درمان در مورد بیماری سرخک کودکان است، زیرا این بیماری بسیار خطرناک و کشنده میباشد. برای پیشگیری حتما کودکانتان را از 6 ماهگی تا یک سالگی واکسینه کنید تا بدن کودک در برابر بیماری سرخک ایمن شود. سرخک در کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و از کمبود ویتامین آ رنج میبرند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. پس باید سیستم ایمنی بدن کودک را با استفاده از دمنوش، عرقیات، معجون ها، غذاها و میوه قوی کنید.

کودکتان را از افراد که دارای علائم سرخک هستند دور کنید و در مکان های عمومی که امکان آلودگی بیماری سرخک وجود دارد نبرید. حتما از ماسک استفاده کنید. دست های کودکتان را مکرر با آب و صابون بشویید، از لیوان، حوله، بشقاب و قاشق شخصی استفاده کنید.

سخن آخر

سرخک کودکان بیماری شایع کودکانی میباشد که واکسینه نشده اند و سالانه جان ده ها کودک را میگیرد. پس واکسینه بهترین راه پیشگیری از این بیماری ویروسی خطرناک است. درمان سرخک در طب سنتی با گیاهان موثر انجام میشود. فقط باید درمان کودک سریع شروع شود تا از تشدید آن جلوگیری شود. سرخک با بیماری آبله مرغان متفاوت است.

برخی از والدین با دیدن جوشهای قرمزی که در بدن کودک ظاهر میشود فکر میکنند آبله است ولی این جنین نیست. پزشک معالج با آزمایشات لازم میفهمد که سرخک است و بیماری سرخک علائم شدید تری نسبت به آبله دارد. پس مراقب باشید و زمانی که دیدید کودک بی حال است و تب بالایی دارد حتما به پزشک مراجعه کنید.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

یک نظر در “درمان خانگی سرخک کودکان با طب سنتی

  1. محمد گفت:

    با سلام. بنظر من برای درمان سرخک کودکان هیچگونه نیازی به طب سنتی و روش های خانگی نیست. فقط واکسن و پزشک متخصص است که می تواند بهترین نسخه و درمان را به ثمر برساند. برای پیشگیری، به طب سنتی می توان مراجعه کرد اما برای درمان، ریسک بزرگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *