آموزش و استعداد

مراکز استعدادیابی؛ کانون کشف استعداد کودکان

استعدادیابی کودکان لازمه موفقیت در آینده

کاش استعداد خود را زودتر کشف می کردم! حسرتی که اغلب گریبان گیر ماست. استعدادیابی قدم اول در موفقیت است. هوارد گاردنر درباره استعدادیابی کودکان می گوید: “استعداد یک امر ذاتی بوده، در سه سالگی و سی سالگی استعداد در ما یکسان خواهد بود.” در دنیا مراکز استعدایابی بی شماری وجود دارد که هدف همه آنها در کشف استعداد کودکان مشترک است. بیشتر آنها با انجام تست استعدادیابی به دنبال کشف نبوغ کودکان هستند.

گاهی والدین با دیدن کودک درحال پیانو زدن، نقاشی کردن، خوش سخن بودن، شعر خواندن، حساب کردن و سایر هنر و توانایی ها با خود چه اندیشه ای می کنند؟ مسلما از دیدن و شنیدن هنرنمایی ها و توانایی ها به ذوق آمده و با حیرت از خودشان می پرسند آیا کودک ما نیز چنین استعدادهایی دارد؟ به راستی استعداد کودکان چگونه آشکار می‌شود؟

آنها به دنبال استعدادیابی کودک خود می افتند. از والدین دیگر پرس و جو کرده و در جستجوی استعداد فرزند خود به هر دری می زنند. آنها با دلواپسی به کودک خود می نگرند و با خود می گویند آیا کودک ما نیز می تواند نقاشی کند؟ پیانو بزند؟ آیا کودک ما نیز توانایی انجام کارهای خارق العاده را دارد؟ در کدام حیطه باید بارقه های استعدادشان را شعله ور کرد؟

باید به والدین خاطر نشان کنیم که نباید نگران استعدادیابی فرزندان خود باشند. از زمانی که هوارد گارنر عدد IQ را کشف کرد و با تمام توان در زمینه استعدایابی کودکان فعالیت کرد، چراغی برای متخصصین حوزه کودکان تبدیل شد تا با تاسیس مراکز کشف استعداد کودکان و ساخت تست استعدادیابی نگرانی های شما والدین را به حداقل برسانند.

حال ما از شما می پرسیم آیا تاکنون کودک خود را برای انجام تست استعداد به مراکز استعدادیابی برده اید؟ از استعدادیابی چقدر آگاهی دارید؟ در کدام سن باید کودک خود را به مراکز استعدایابی ببرید؟ با تست استعداد به دنبال کشف کدام مهارتها و نبوغ هستید؟ با کشف نبوغ کودکان به دنبال چه اهدافی هستید؟ اگر کودک خردسال دارید و به دنبال کشف مهارت ها در وجود کودک خود هستید، اما هنوز در اول راه بوده و نمی دانید چه اقداماتی انجام دهید با ما همراه شوید.

انواع تست استعدادیابی کودکان

برای استعدادیابی کودکان تست های متعددی ساخته شده است که هر کدام بر اساس شاخص های هوش و استعداد طراحی شده اند.

تست استعدادیابی گاردنر مخصوص کودکان

این تست اولین بار توسط هوارد گاردنر برای ارزیابی و کشف نبوغ در کودکان طراحی شده است. تست گاردنر کودکان برای سنجش و شناسایی علایق کودکان ساخته شده و شما می توانید برای شناختن استعداد کودکان خود در مراکز استعدادیابی از این آزمون بهره ببرید.

استعدادیابی یک کار تخصصی بوده که در مراکز تخصصی باید انجام شود

تست گادرنر بر مبنای هشت نوع هوش است که یکی از برجسته ترین تست های استعدادیابی کودکان تلقی می شود. هشت نوع هوش مد نظر گاردنر شامل:

  • هوش زبانی و کلامی
  • هوش منطقی و ریاضی
  • هوش تصویری و فضایی
  • هوش موسیقی یایی
  • هوش جسمی و حرکتی
  • هوش درون فردی
  • هوش برون فردی
  • هوش طبیعت گرا

با وجود انتقادهای فراوان نظریه هوش چندگانه گاردرنر محبوبیت زیادی در بین معلمین و آموزگاران پیدا کرده است و بسیاری از آنها از این نظریه در انتخاب شیوه تدریس خود استفاده می‌کنند.

تست هالند

تست کشف استعداد هالند یک تست از نوع روان سنجی است. جامعه شناس آمریکایی جان هالند برای ارزیابی میزان علاقه مندی و استعدادهای شغلی افراد طراحی کرده است. تست هالند برای استعدادیابی افراد بالای 12 سال مناسب بوده و شامل کلیه دانش آموزان است. این تست بر مبنای هویت شخصیتی افراد بالای 12 سال طراحی شده است. درصورتی که تمایل دارید از نظر شغلی استعداد فرزند خود را کشف کنید، در مراکز استعدادیابی کودکان از تست هالند استفاده کنید.

تست اوکانر

کشف استعداد از نظر اوکانر توانایی هایی است که در ژن افراد مستتر است. این استعدادها تا پایان زندگی در وجود شما باقی می ماند. از طریق تست اوکانر نبوغ کودکان خود را کشف کنید تا مسیر زندگی آنها شفاف باشد.

تست اوکانر بر اساس روان سنجی و سنجش استعداد است. از این تست برای شناخت شخصیت و توانایی ها استفاده می شود و شامل 12 نوع استعداد است: استعداد کار با انگشتان، استعداد تجسیم فضایی و درک ساختارها، استعداد تشخیص صدا و موسیقی، استعداد ایده پردازی، استعداد شناخت رنگ، استعداد تحلیل و استدلال، استعداد حساب کردن، استعداد سیلوگرام، استعداد حافظه طراحی، استعداد استقرایی، استعداد توجه به آینده و استعداد تندخوانی.

تست کلیفتون

یکی از دیگر از تئوری پردازان درباره استعدادیابی کودکان و نوجوانان کلیفتون است. نظریات او درباره کشف نبوغ کودکان بسیار اثرگذار بوده است. کلیفتون می‌گوید: “هر کودک به روش خارق‌العاده خود استعداد دارد. گاهی اوقات ممکن است این را بدیهی بدانیم اما در واقع، داشتن تفاوت‌های منحصربه‌فرد، بهترین ضریب ما برای موفقیت است.” بر اساس تئوری او 34 نوع استعداد وجود دارد و آن را در چهار مقوله دسته بندی می کند. به خاطر داشته باشید تنها کشف استعداد کودک شما کافی نیست، بلکه باید زمان لازم برای پیشرفت استعداد و کشف مهارت های آنها فراهم کنید.

چهار مقوله مورد نظر کلیفتون درباره استعدادیابی عبارتند از:

  • استعداد تفکر استراتژیک
  • استعداد توانایی به وجود آوردن روابط
  • استعداد تاثیرگذاری
  • استعداد اجرایی

بعد شناخت تعدادی از تست استعدادیابی کودکان ممکن است از خود سوال کنید، بهترین زمان مراجعه به مراکز استعدایابی کودکان در چه سنی است؟ در چه سنی کودکان نبوغ خودشان را نشان می دهند؟ حال در ادامه به بیان این موضوع می‌پردازیم.

سن کودکان برای استعدادیابی

بسیاری از متخصصین به نظرشان بهترین سن استعدادیابی کودکان از سه سالگی است. البته ممکن است از دو سالگی نیز شروع شود. باید به این نکته توجه کنید که اگر قصد دارید از سن سه سالگی به دنبال کشف نبوغ کودکان باشید، بهتر است خودتان یادگیری به آنها را شروع نکرده باشید. استعداد درونی کودک زمانی به درستی تشخیص داده خواهد شد که از قبل هیچ گونه آموزشی در هیچ زمینه ای ندیده باشد.

استعداد در گذر زمان به خاطر ذاتی بودن ثابت است

استعدادیابی کودکان مابین سن 2-7سالگی به شما کمک می کند تا توانایی هایی کودکتان را زودتر کشف کرده و سیر تکاملی کودک خود در زمینه تحصیل و شغل را تضمین کنید. استعداد یابی در کودکان یکی از با اقدامات باارزشی است که والدین و جامعه می تواند انجام دهد. در زمانی زندگی می کنیم که وقت از طلا نیز با ارزشتر است. فرصت ها زیاد ولی امکانات محدود است. با کشف نبوغ و مهارت کودکانتان با انجام تست استعداد یابی در مراکز استعدادیابی، یک گام بزرگ در موفقیت فرزندان بردارید. این یک فرصتی بزرگ و ارزشمند است که فرزندان شما خواهند توانست با توجه به علایق و استعداد خود حرکت کرده و در حوزه علاقه مندی خود به یک متخصص تبدیل شوند.

author-avatar

درباره فاطمه پهلوانی

فاطمه پهلوانی هستم کارشناس ارشد رشته پژوهش علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا تهران من نویسنده محتوا سایت دوردونه هستم. با نظرات خوبتون درباره مقاله ها مشوق راه ما باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *