آموزش و استعداد, کودک و والدین

کشف استعداد کودکان با راهکارهای ساده

راهکارهای شکوفایی استعداد کودکان

امروزه بسیاری از خانواده‌ها متوجه این موضوع شده اند که کشف استعداد کودکان در همان سنین کودکی چقدر پر اهمیت است. کسی که اهداف و مسیر زندگی او در همان دوران کودکی مشخص شده باشد، در آینده نیز فرد موفقی خواهد بود. شما والدین عزیزی که درحال خواندن این مقاله هستید، برای اینکه کودکتان در آینده دچار سردرگمی و حس پوچی نشود، موظفید او را در کشف استعدادهایش یاری کنید. زیرا کودکان به تنهایی قادر به شناسایی و تشخیص آن نیستند. تا آخر مقاله با ما همراه باشید تا با نکات ذکر شده در مقاله، قدمی به سمت کشف استعداد کودک خود برداشته و آینده بهتری برای او مهیا سازید.

مفهوم استعداد و اهمیت کشف آن

تعریف استعداد از دید دانشمندان و روانشناسان با هم تفاوت هایی دارد. برخی معتقدند که استعداد مانند قانون پایستگی انرژی، نه از بین میرود و نه به وجود می آید. بلکه به‌طور ذاتی در درون انسان ها وجود دارد. برخی دیگر نیز معتقدند که استعداد را با تمرین‌های خاص می‌توان در خود ایجاد کرد. اما در حالت کلی می‌توان گفت، استعداد به مجموعه ای از توانایی‌ها گفته می شود که فرد با کشف و بکارگیری آن می‌تواند مسیر موفقیت را طی کند.

کودکان با توانایی‌ها و استعداد‌های گوناگونی پا به این دنیا می‌گذارند. کشف استعداد کودکان مساله‌ای سرنوشت ساز برای آینده آن‌ها است. چگونگی دستیابی به این استعدادها به دانش و آگاهی نیاز دارد. بسیاری از کودکان به‌طور ارثی دارای ضریب هوشی بالایی هستند ولی چون شرایط شکوفایی استعدادهای او فراهم نبوده از وجود توانایی‌ها و استعدادهای خود غافل مانده‌اند. پس برای شکوفایی استعداد‌ها باید شرایط و محیط مناسب نیز فراهم باشد.

شناسایی استعداد کودکان از روی رفتار و حرکت آن‌ها

تمامی انسان‌ها با استعداد هستند اما ممکن است زمینه استعداد آن‌ها متفاوت از همدیگر باشد. کشف استعداد در دوران کودکی فوق العاده مهم است. زیرا کسی که در کودکی زمینه استعداد خود را پیدا کرده باشد در بزرگسالی زندگی هدفمندی خواهد داشت. این همان چیزی است که هنوز خیلی از ماها به دنبال آن می‌گردیم.

برخی کودکان استعدادهای پنهانی دارند که آن‌ها را با پرحرفی، خیال بافی و فعالیت جسمانی زیاد و… نشان می‌دهند. استعداد برخی کودکان نیز به وضوح و آشکارا توسط والدین و اطرافیان قابل مشاهده هستند. اصولا کودکانی که اشتیاق زیاد برای انجام کاری از خود نشان می‌دهند، استعداد خود را با رفتارشان نیز نمایان می‌کنند. مشاهده رفتار کودکان و جدی گرفتن آن در کشف استعداد کودکان بسیار حائز اهمیت است.

روش‌های موثر برای شکوفایی استعداد کودکان

هیچ کودکی بی استعداد نیست بلکه  فقط استعداد او هنوز کشف نشده است. بهترین زمان برای شناخت استعداد، به دوران کودکی برمی‌گردد. روانشناسان معمولا برای کشف استعداد نهفته در وجود کودکان به والدین توصیه هایی می‌کنند که در قسمت زیر به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

  • توجه به علاقه‌های کودک: در طول روز رفتارهای کودکتان را زیر نظر داشته باشید و ببینید از انجام چه کارهایی لذت می‌برد. اگر از شما بخواهد پا به پای او بازی کنید درخواست او را رد نکنید. برای مثال اگر از شما بخواهد برایش کتاب بخوانید و داستان سرایی کنید، اگر از حفظ کردن شعر و آهنگ لذت می‌برد، احتمالا فرزند شما هوش کلامی بالایی دارد. همچنین اگر در درست کردن پازل و خانه سازی تبحر بالایی داشته باشد، احتمالا هوش بصری بالایی دارد.
  •  دادن حق انتخاب به کودک: برای اینکه بتوانید به‌درستی استعداد فرزندتان را تشخیص دهید، لازم است به او حق انتخاب بدهید. این گزینه شاید یکی از بهترین روش‌ها برای کشف استعداد کودکان باشد. سعی کنید در انتخاب فرزندتان دخالت نکنید. اجازه دهید که او به سمت استعداد های درونی خود هدایت شود. شما فقط نظاره‌گر کارهای او باشید تا استعدادش را به‌درستی دریابید.
  • دادن فرصت اشتباه به کودک: گاهی والدین توقعات غیر معقولی از فرزند خود دارند. آن‌ها دوست دارند فرزندشان همیشه بهترین باشد و هرگز دچار خطا و اشتباه نشود. این ذهنیت آن‌ها باعث می‌شود حق انتخاب را از فرزند خود گرفته و او را به سمت مسیری هدایت کنند که خودشان می‌خواهند. اقدام به چنین کاری منجر به خفه کردن استعداد کودک خواهد شد. کودکان نیز همانند بقیه انسان‌ها نیاز دارند با آزمون و خطا مسیر زندگی و استعداد‌های خود را پیدا کنند.

رابطه علاقه و استعداد کودکان

روش های دیگری نیز برای کشف استعدادهای کودکان وجود دارد. برای مثال گفته می‌شود کودکانی که در برقراری روابط اجتماعی دچار مشکل نمی‌شوند و به‌خوبی می‌توانند احساسات دیگران را درک کنند، از هوش اجتماعی بالایی برخوردارند.

نقش والدین در پرورش کودکان با استعداد

کودکان توانایی‌های مختلفی دارند که اگر شرایط و زمینه بروز آن‌ها فراهم باشد در بزرگسالی به افراد موفقی تبدیل خواهند شد. بهترین کسانی که می‌توانند به کشف و پرورش استعداد کودکان کمک کنند، والدین آن‌ها هستند. زیرا والدین همیشه همراه کودک خود بوده و هیچ کسی بهتر از آن‌ها کودکشان را نمی‌شناسد. بچه‌ها  اطلاعات کافی در مورد استعداد ندارند. آن‌ها فقط به انجام کارهایی می‌پردازند که خوششان می‌آید و آن‌ها را هیجان زده می‌کند. در این راستا والدین باید نظاره‌گر کارهای کودک خود باشد.

والدین باید با مطالعه و آگاهی، درک درستی از نحوه شکوفایی استعداد کودکان داشته باشند و کاملاً بی‌طرفانه و بدون در نظر گرفتن علایق خود کودکشان را در کشف استعدادهایش یاری نمایند. کشف استعداد کودکان به مهارت و دانش  نیاز دارد. امروزه با توجه به استقبال زیاد والدین مراکز استعدادیابی مختلفی در سطح کشور وجود دارد که با کمک و راهنمایی آن‌ها می‌توانید آینده بهتر و روشنی برای دلبندتان رقم بزنید.

سخن آخر

بررسی و شناخت روش‌های مربوط به شکوفایی استعداد کودکان، امروزه در دنیا بسیار مطرح است چرا که دستیابی به این استعدادها، زندگی آینده فرد را مشخص خواهد کرد. گفتیم که کشف استعدادها در دوران کودکی بسیار حائز اهمیت است. زیرا در بزرگسالی فرد را از سردرگمی خلاص و به سمت موفقیت هدایت خواهد کرد. شناخت و کشف استعدادها کار ساده‌ای نیست. والدین با توجه به علاقمندی‌ها و دادن حق انتخاب و اشتباه به کودکان می‌توانند فرزندشان را در این مسیر یاری کنند. با توجه به اهمیت این موضوع مراکز استعدادیابی مختلفی در کشور وجود دارد که برای شناخت استعدادهای کودکتان، بهترین راهکارها را در اختیارتان قرار می‌دهند.

author-avatar

درباره حانیه نبوی

حانیه نبوی هستم کارشناس رشته مهندسی IT، دارای مدرک تولید محتوا که در حال حاضر به عنوان نویسنده محتوا در سایت دردونه، مشغول به فعالیت هستم

بازگشت به لیست

یک نظر در “کشف استعداد کودکان با راهکارهای ساده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *