آموزش و استعداد

نقش پیش دبستانی مناسب در تحصیل کودک در مدرسه

پیش دبستانی باعث افزایش برخی مهارت های آموزشی وپذیرش محیط آموزشی می شود

امروزه یکی از دغدغه‌های والدین این است که آیا فرزندمان را قبل از مدرسه رفتن به پیش دبستانی بفرستیم یا نه؟ متخصصین آموزش و پروش و محققان، رفتن به پیش دبستانی را قبل از ورود به مدرسه تایید کرده اند. تجربیات و تحقیقات نشان داده است، زمانی که کودکان قبل از مدرسه به پیش دبستانی میروند، از آمادگی خوبی برای پذیرش مدرسه و یادگیری درس دارد.

کودکان با رفتن به پیش دبستانی قبل از مدرسه، در آن جا مهارت‌هایی را می آموزند که بهتر با رفتن به مدرسه کنار می آیند و درک بهتری از مدرسه پیدا میکنند. پیش دبستانی؛ پیش زمینه‌ای برای ورود به مدرسه است. تمامی موضوعات آموزشی پیش دبستانی در این راستا است که بچه ها با برخی از قانون‌ها و رفتارها آشنا شوند، روابط اجتماعی آنها بهتر شده و اعتماد به نفسشان افزایش یابد. همگی این ها باعث خواهد شد تا کودکان از رفتن به مدرسه ترس و واهمه ای نداشته باشند.

دلایل مهمی از ضرورت پیش دبستان

برخی از والدین میگویند که فرزندم هنوز بدلیل داشتن سن کم نیازی به آموزش و یادگیری مهارت ندارد. آموزش باید در مدرسه انجام شود و کودک باید کودکی کند و با بازی و سرگرمی‌های بی هدف بزرگ شود تا در مدرسه آموزش ببیند.

این نظر و فکر کاملا اشتباه است. کودک باید از همان ابتدای کودکی برخی از مهارت ها را آموزش ببیند، تا در مدرسه دچارمشکل نشود. و از دیگر هم سن و سالان عقب نماند، با اعتماد به نفس قوی در مدرسه حضور پیدا کند. حتما کودکانتان را قبل ازمدرسه به پیش دبستانی بفرستید، در اینجا میخواهیم چند دلیل برای اینکه پیش دبستانی قبل مدرسه برای کودک شما لازم و ضروری است مطرح کنیم:

پیش دبستان برای رشد و تکامل کودک لازم است

پیش دبستانی یکی از مراکز یادگیری برای کودکان است که کودک چگونگی یادگیری را در این مکان تجربه میکند. پیش دبستان باعث یادگیری بسیاری از مهارتها میباشد و باعث میشود کودک درک و فهم عمیقی از اطراف داشته باشد، بتواند از مربیان و کودکان دیگر اطلاعات زیادی را به دست آورد.

کودکانی که به پیش دبستانی میروند، برای رفتن به مدرسه آماده تر خواهند بود.

کودکی که قبل از مدرسه با محیط آموزشی مثل پیش دبستانی آشنا شده است، بهتر میتواند محیط مدرسه را درک کند و با مدرسه رفتن کنار بیاید. ولی کودکانی که برای اولین بار بدون رفتن به پیش دبستانی در مدرسه حضور پیدا میکنند، دچار مشکل میشوند. از دیگر دانش آموزان عقب میمانند و آمادگی لازم را برای پذیرش مدرسه و یادگیری ندارند.

رشد اجتماعی و احساسی کودک

رفتن به پیش دبستانی باعث میشود کودک با محیط آموزشی آشنا شود. چگونگی رفتار با مربیان و همکلاسی ها خود را یاد بگیرد، بتواند بدون بداخلاقی مشکلات خود را حل کند و حس امنیت در کودک نسبت به محیط آموزشی ایجاد شود. همچنین از نظر روابط اجتماعی و احساسی رشد کند.

حق انتخاب داشتن

در پیش دبستانی کودک درک میکند که خود به شخصه حق انتخاب دارد و میتواند برای خود تصمیم بگیرد که بازی کند یا نقاشی بکشد و یا حتی تغذیه خود را بخورد. در این مسئله کودک مهارت چگونگی استفاده از زمان را یاد میگیرد که این مسئله مهمی است.

افزایش حس کنجکاوی

مربیان مهد کودک و پیش دبستانی با بازی و طرح مسائلی باعث میشوند که حس کنجکاوی و سوال در کودک ایجاد شود. این کنجکاوی و سوال به یادگیری مهارت ها و درک محیط اطراف کودک کمک شایانی میکند و کودک را با مسائل دیگری که با آنها آشنا نیستند، آشنا کند.

پیش دبستانی لازمه ورود به مدرسه

پیش دبستانی باعث افزایش مهارتهای حرکتی و تعادل میشود.

پیش دبستانی ها دارای برنامه‌های برای آموختن مهارت به کودکان میباشد، در این برنامه های مشخص، از بازی هایی استفاده میکنند که کودک مهارتهای حرکتی و تعادلی را یاد بگیرند. کودکان در برخی مواقع بازی هایی انجام می‌هند که باعث تعادل دستها، پاها، چشمها و… شود، این امر به هوش و حواس کودک کمک میکند.

آموختن نظم و انضباط

یکی دیگر از برنامه‌های آموزشی که پیش دبستان برای کودکان دارد، آموزش نظم و انضباط به کودکان میباشد. نظم انضباط باعث میشود کودک یاد بگیرد که سر ساعت معین بخوابد و بیدار شود، وسایل خود را در جایی خود بگذارد، در زمان معین غذا بخورد. نظم و انضباط در کودکان اهمیت بالایی دارد و باعث موفقیتشان در آینده میشود.

نتیجه گیری

تحقیقات نشان داده است که رفتن کودکان به پیش دبستانی قبل از مدرسه، باعث افزایش قدرت یادگیری و افزایش اعتماد به نفس و… در کودکان میشود. این امر باعث یادگیری بهتر و موفقیت کودک در مدرسه میشود. کودکی که قبل از مدرسه به پیش دبستانی رفته است، در مقایسه با کودکی که به پیش دبستانی نرفته است از نظر یادگیری و چگونگی رفتار با معلمان و همکلاسی های خود متفاوت است.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *