بهداشت و درمان, کودک و والدین

نکات مهم در رابطه با سوراخ کردن گوش کودک

بهترین زمان سوراخ کردن گوش کودک و نوزاد

سوالاتی نظیر بهترین سن سوراخ کردن گوش کودکان کی است؟ آیا انجام این کار با درد زیادی همراه است؟ و خیلی از سوالاتی که ممکن است برای مادران مطرح شده و به دنبال یافتن پاسخ آن باشند. سوراخ کردن گوش نوزاد یکی از کارهایی است که در بسیاری از فرهنگ‌ها رایج است. حتی در برخی فرهنگ‌ها گوش پسران نیز سوراخ می‌شود. این کار بسیار سریع انجام می‌گیرد و درد خفیفی دارد. معمولا مادران برای انجام این کار دلهره دارند که مبادا مشکلی برای کودکشان پیش بیاید. اگر شما نیز جز آن دسته از والدینی هستید که می‌خواهید برای سوراخ کردن گوش کودکتان اقدام کنید ولی سیل عظیمی از سوال‌ها در ذهنتان دارید، تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

مناسب‌ترین سن سوراخ کردن گوش کودک

درباره زمان سوراخ کردن گوش کودکان نظرات متعددی وجود دارد. برخی والدین ترجیح می‌دهند در همان بدو تولد گوش کودکشان را سوراخ کنند. برخی ترجیح می‌دهند کودکشان کمی بزرگ شده بعد اقدام به انجام آن کند. با توجه به مطلب بالا می‌توان دریافت که زمان مشخصی برای سوراخ کردن گوش نوزاد وجود ندارد و یک مسئله سلیقه‌ای است. پزشکان توصیه می‌کنند برای انجام آن، والدین بهتر است بعد از شش ماهگی کودک اقدام کنند. زیرا سیستم ایمنی نوزاد تازه متولد شده قوی نبوده و در حال تکامل است. سوراخ کردن گوش کودکان در ماه‌های ابتدایی احتمال عفونت در ناحیه گوش را با خود به همراه دارد. بنابراین والدین بعد از شش یا هفت ماهگی با خیال راحت تری می‌توانند به انجام آن اقدام کنند.

توصیه‌هایی برای درد کمتر به هنگام سوراخ کردن گوش کودک

برای سوراخ کردن گوش کودک خود بهتر است از کسانی که صاحب فرزند هستند و این تجربه را دارند، راهنمایی بگیرید و بهترین جا را برای این کار انتخاب کنید. نحوه سوراخ کردن گوش در کاهش درد آن بسیار موثر است. قبل از شروع کار از پزشک خود بخواهید برای اذیت نشدن کودک خود از کرم یا ژل‌های بی‌حس کننده برای لاله گوش کودکتان استفاده کنند. اگر فرزندتان در سنی است که می‌تواند معنی سوراخ کردن گوش را درک کند، برای انجام این کار ترس و استرس خواهد داشت. بنابراین شما به عنوان والدین کودک وظیفه دارید، با کودک خود در این باره صحبت کرده و بگویید که درد خفیفی دارد و بسیار سریع انجام می‌شود. دلگرمی شما در این مرحله برای کودکان بسیار مهم است .

مراحل و نحوه سوراخ کردن گوش نوزادان

روش‌های متعددی برای سوراخ کردن گوش کودک وجود دارد. ولی بهترین و اصولی‌ترین آن، سوراخ کردن در شرایط استریل با دستگاه و توسط پزشک است. برای این کار پزشک با در دست داشتن دستکش‌های استریل محلی که در آن قرار است سوراخ ایجاد شود، توسط الکل یا ماده ضد عفونی کننده، ضد عفونی می‌کند. قسمتی که برای سوراخ کردن تعیین می‌شود معمولا در لاله گوش است. در ادامه هر دو گوش توسط دستگاهی که سوزن دارد، با یک فشار ساده و سریع سوراخ می‌شود. در آخر گوشواره‌ای که استریل و ضد حساسیت باشد، به گوش کودک می‌آویزند تا از بسته شدن سوراخ‌ها جلوگیری شود. پس از اتمام کار محل مدنظر ضدعفونی می‌شود تا از عفونت آن جلوگیری شود. به مدت یک هفته و دو مرتبه در روز باید محل سوراخ‌ها ضدعفونی شوند.

انواع روش‌های سوراخ کردن گوش کودک و مراحل آن

در گذشته برای سوراخ کردن گوش سوزن را حرارت داده و پس از استریل شدن اقدام به این کار می‌کردند. برای بسته نشدن سوراخ های ایجاد شده نیز نخ را از درون سوراخ کرده و گره می‌زدند. امروزه روز نیز برخی خانواده‌ها از این روش استفاده می‌کنند اما بسیار خطرناک است و احتمال عفونت گوش را در پی دارد.

مراقبت‌های لازم پس از سوراخ کردن گوش

بهبود زخم‌هایی که در محل سوراخ ایجاد شده به عوامل زیادی بستگی دارد. پس از سوراخ کردن گوش کودک، والدین برای اینکه بتوانند این دوران را بی‌خطر پشت سر بگذارند، یک سری نکات مهم مراقبتی وجود دارد که نیاز به رعایت است. در ادامه به ذکر این موارد می پردازیم.

  • بعد از سوراخ کردن گوش نوزاد به تمیز نگه داشتن آن محل توجه کنید. پس از شستن دست‌های خود، به‌طور مرتب روزی دو مرتبه محل مورد نظر را با پدهای الکلی ضدعفونی کنید.
  • از این که کودکتان محل سوراخ شده را بخاراند جلوگیری کنید. زیرا احتمال عفونت و خونریزی در آن محل را در پی خواهد داشت.
  • اگر کودکتان موهای بلندی دارد برای اذیت نشدن او بهتر است تا زمان بهبود آن محل، موهایش را با کش ببندید.
  • از درآوردن و تعویض کردن گوشواره‌ها به مدت شش هفته خودداری کنید تا جای سوراخ ها بسته نشوند.
  • تا زمان بهبود زخم سوراخ ها بهتر است کودکتان را به استخر نبرید. زیرا باکتری‌های موجود در آب استخرها، حتمال عفونت گوش را بیشتر خواهند کرد.

با انجام مراقبت‌های بالا اگر باز هم در قسمت اطراف سوراخ و لاله گوش متوجه قرمزی و تورم شدید، احتمال عفونت در آن محل وجود دارد. درصورت مشاهده چنین علائمی بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

یکی از کارهایی که مادران در انجام آن ممکن است تردد داشته باشند سوراخ کردن گوش کودک است. اختلاف نظر‌هایی در مورد زمان اقدام به این کار وجود دارد. ولی پزشکان توصیه می‌کنند، بهتر است کودک پس از گذراندن شش ماه خود، والدین به سراغ این کار برود. اگر کودکتان زیر شش ماه باشد، به دلیل سیستم ایمنی ضعیف او ممکن است خطراتی نظیر احتمال عفونت و آسیب دیدن گوش او وجود داشته باشد. در مقاله بالا به مراحل سوراخ کردن گوش نیز اشاره کردیم. همچنین گفتیم که بعد از سوراخ کردن لاله گوش، برای بهبود و جلوگیری از عفونت آن، باید محل مورد نظر به‌طور مرتب ضد عفونت شود.

author-avatar

درباره حانیه نبوی

حانیه نبوی هستم کارشناس رشته مهندسی IT، دارای مدرک تولید محتوا که در حال حاضر به عنوان نویسنده محتوا در سایت دردونه، مشغول به فعالیت هستم

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *