آموزش و استعداد

آسان‌ترین و بهترین روش آموزش زبان انگلیسی به کودکان

آسان‌ترین و بهترین روش آموزش زبان انگلیسی به کودکان

با توجه به اهمیت روز افزون زبان انگلیسی در دنیای امروزه، آموزش زبان نیز بهتر است در همان سال‌های اولیه کودکی شروع شود زیرا هرچه سن پایین‌تر باشد احتمال موفقیت در یادگیری افزایش می‌یابد. بسیاری از والدین در جستجوی راهی برای یادگیری زبان انگلیسی به فرزند خود هستند ولی نمی دانند از کجا شروع کنند و از بین این همه روش‌های متنوع کدام یک را انتخاب کند؟ ما در این مقاله به معرفی و بررسی بهترین و موثرترین روش‌ها پرداخته‌ایم، تا با توجه به علاقه فرزند خود، روش مناسب را انتخاب کرده و آموزش را شروع کنید.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با بازی مورد علاقه آن‌ها

بی شک همه کودکان علاقه مند به بازی‌های هیجان انگیز هستند پس چه بهتر از این علاقه آن‌ها در مسیر درست و مفید استفاده کرد. با درنظر گرفتن این موضوع، بهترین و خلاقانه ترین روش برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان، آموزش از طریق بازی‌های مورد علاقه آن‌ها است.

تمرکز کودکان هنگام بازی آنقدر زیاد است که اگر بتوانید توجه آن‌ها را جلب کنید، خودشان بطور داوطلبانه و با اشتیاق زیاد، به سمت آموزش زبان جدید خواهند آمد.در هنگام بازی شرایطی ایجاد کنید که کودک فرصت برنده شدن داشته باشد و با تشویق و گفتن آفرین، در او شوق و انگیزه درونی لازم برای ادامه بازی را ایجاد کنید زیرا کودکان عاشق این کار هستند. بازی‌های زیادی برای یادگیری زبان وجود دارند که معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از:

بازی”simon says” از معروف‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌ها در عرصه آموزش زبان به کودکان است. این بازی مهارت شنیداری کودکان را تقویت می‌کند به این صورت که شما می‌گویید”simon says touch your head” پس از شنیدن این جمله کودک باید با دست، سر خود را لمس کند یا با شنیدن”simon says put your foot on your chair” کودک باید پایش را روی صندلی بگذارد که هدف از این جمله آموزش و نحوه استفاده از حروف اضافه است.

روش دیگر آموزش زبان به کودکان، نقاشی کردن است که در این روش می‌توانید اسم مداد رنگی‌ها را به انگلیسی برای کودک آموزش دهید. همچنین در مورد شکل‌هایی که می‌کشید، خوانا و شمرده توضیحاتی بدهید.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با شعر و آهنگ‌های شاد

یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان، گوش دادن به شعر و آهنگ است. اگر قصد پخش شعر یا آهنگی را دارید بهتر است این مراحل را به ترتیب انجام دهید:

اول از همه توجه داشته باشید شعری که انتخاب می کنید، باید دارای ریتم آرام باشد و در آن از واژه‌های ساده و مناسب استفاده شده باشد تا کودک در اول کار، اذیت نشود. در غیر این صورت علاقه و ترغیبی برای یادگیری از خود نشان نخواهد داد.

لذت آموزش زبان خارجی به کودک

نکته دومی که شایان ذکر است، قبل از شروع به پخش شعر یا آهنگ، بهتر است لغات آن را از متن استخراج کرده و چند بار برای کودک تکرار کنید تا گوشش به آن‌ها عادت کند. در این صورت مسیر یادگیری سریع‌تر و لذت بخش‌تر خواهد بود. در ادامه به معرفی آهنگ‌هایی می‌پردازیم که برای شروع یادگیری فرزند شما گزینه‌ای عالی به حساب می‌آیند.

Days a week 7: این آهنگ بهترین گزینه برای یادگیری روزهای هفته است.

Rainbow song: اگر قصد دارید رنگ‌ها را به کودکتان یاد دهید، در طول روز از گوش دادن به این آهنگ غافل نشوید.

آموزش زبان از طریق کتاب خوانی

معمولا اکثر کودکان قبل از خواب دوست دارند والدین برایشان کتاب بخوانند یا داستانی تعریف کنند این لحظات برای کودکان بسیار لذت بخش است و هرگز از خاطر آنان پاک نخواهد شد. برای آموزش زبان یک کتاب ساده با تصاویر رنگارنگ که دارای جملات روان و ریتمیک باشد انتخاب کنید و با هیجان و آهنگ، شروع به خواندنش کنید.

جهت جذابیت بیشتر می‌توانید برای شخصیت‌های مختلف داستان از صداهای مختلف و بامزه استفاده کنید. در مدت زمانی که مشغول به کتاب‌خوانی هستید از فرزند خود بخواهید شما را همراهی کند. مثلاً کلمه مدنظر را بخوانید و به او بگویید عکس آن کلمه را در کتاب نشان دهد. این روش را بارها تکرار کنید تا تمام واژگان کتاب، ملکه ذهن کودکتان شود.

آموزش زبان از طریق تماشای فیلم و کارتون

استفاده از کارتون و فیلم در یادگیری زبان انگلیسی بسیار تاثیرگذار است. اگر در مورد طریقه یادگیری زبان  از کسی کمک و راهنمایی بخواهید قطعاً دیدن فیلم را به شما پیشنهاد خواهند داد. کودکان نیز از این مورد مستثنی نیستند. تماشای کارتون برای تمامی کودکان لذت بخش و خوشایند است پس شما می‌توانید از این علاقه کودکتان نسبت به کارتون، در جهت مثبت استفاده کنید.

برای شروع آموزش، تعدادی از کارتون‌های محبوب و مورد علاقه فرزندتان را، که به زبان انگلیسی است، دانلود کرده و روزانه برایش پخش کنید. آموزش زبان با دیدن کارتون، نسبت به سایر روش های معرفی شده، احتمالاً مفیدتر و نتیجه بخش‌تر باشد زیرا در این روش کودک می‌تواند همراه با صوت، تصاویر را نیز ببیند و موضوع را بهتر حدس بزند و بفهمد. دقت کنید برای شروع بهتر است از تماشای کارتون هایی استفاده کنید، که ابتدایی‌تر هستند و شمرده و واضح صحبت می‌کنند.

سخن آخر

هدف ما در این مقاله آشناکردن والدین با آسان‌ترین و بهترین روش‌ها، برای یادگیری و آموزش زبان به دلبندتان بود. امیدوارم که مطالب ذکر شده مثمر ثمر بوده باشد. روش‌های یادگیری زبان تنوع زیادی دارند که ما رایج ترین ها را در اختیار شما قرار داده‌ایم. حال شما والدین موظفید با امتحان روش‌های ذکر شده، مناسب ترینش را برای فرزندتان پیدا کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که برای آموزش و یادگیری کودکان، باید صبر و حوصله کافی بخرج دهید و انتظار نداشته باشید که کودک به طور جدی و مستمر، به دنبال آموزش باشد. آهسته و پیوسته آموزش را ادامه دهید تا برای کودک نیز کسل کننده نباشد.

author-avatar

درباره حانیه نبوی

حانیه نبوی هستم کارشناس رشته مهندسی IT، دارای مدرک تولید محتوا که در حال حاضر به عنوان نویسنده محتوا در سایت دردونه، مشغول به فعالیت هستم

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *