روانشناسی و رفتار

نحوه برخورد والدین با کودک پرخاشگر

نحوه برخورد والدین با کودک پرخاشگر

بسیاری از والدین در برابر انجام برخی از رفتارهای کودک پرخاشگر خود بسیار ناراحت  میشوند. یکی از این رفتارها، پرخاشگری کودک می‌باشد پدر و مادر فکر می‌کنند که تنها فرزند آن‌ها است که چنین رفتاری را انجام می‌دهد و باعث سرافکندگی آنها می‌شوند درحالی‌که چنین نیست و هر کودکی در سنین مختلف پرخاشگری می‌کند و دوست دارد از حرف‌های والدینش سرپیچی کند و خودسرانه رفتار کند. رفتار والدین در کودک خیلی تأثیر می‌گذارد و با رفتار درست والدین در مقابل پرخاشگری کودک می‌توان این رفتار اشتباه کودک را تصحیح کرد و کودک را از رفتار زشت خودآگاه کرد. پس والدین باید بر روی رفتار و حرکات خود در مقابل پرخاشگری کودک تسلط داشته باشند و رفتار درست و مناسبی را از خود نشان دهند.

پدر و مادر اصلی‌ترین و مهم‌ترین افرادی هستند که با رفتار خود میتوانند بر روی کودک خود تاثیر بگذارند و بعد از پدر و مادر خواهر و برادر می‌توانند در کودک رفتارهای درست و یا غلط را نهادینه کنند. ما در این مقاله در مورد نحوه برخورد با کودک پرخاشگر صحبت خواهیم کرد.

 علت پرخاشگری در کودکان

ابتدا برای تصحیح هر رفتاری باید علت آن رفتار را پیدا کنیم تا بتوانیم به کودک کمک کنیم تا دیگر رفتار غلط را تکرار نکند پرخاشگری هم یک رفتار اشتباه است که در همه‌ای کودکان وجود دارد و این پرخاشگری می‌تواند دلایلی مانند :گرسنگی، توجه دیگران را به خود جلب کردن، احساس ناامنی کردن، آرامش نداشتن، ناراحتی، از چیزی عصبی شدن و…

بیشتر کودکان زمانی پرخاشگری می‌کنند که خواسته ایشان را عملی نمی‌کنید و به خواسته‌اش توجه نشان نمی‌دهید و کودک پرخاشگر می‌خواهد شما را تسلیم خواسته‌اش کند پس اگر خواسته کودک قابلیت عملی‌شدن دارد تاحدامکان خواسته کودک را انجام دهید تا پرخاشگری نکند.

رفتار در مقابل کودک پرخاشگر

اگر کودک رفتار پرخاشگرانه زیادی دارد و بر سر چیزهای ساده‌ای هم پرخاشگری می‌کند پس زمان آن رسیده است که کودک خود را از رفتار غلطش آگاه کنید. با رفتار درست به کودک آموزش دهید که بر روی احساسات خود تسلط داشته باشد و رفتار خود را کنترل کند.

خودداری از گفتن( نه، نکن، بسه)

یکی از اساسی ترین و مهم ترین روش برای کنترل خشم و در برابر کودک پرخاشگر خودداری کردن از گفتن “بکن، نکن” است. لازم نیست که در مقابل خواسته های کودکمان همیشه بگوییم بله یا نه هیچ گاه جواب کودکتان را به صورت نه و یا بله نگویید با توضیح کامل و دلیل بله و یا نه خود را به کودک بگویید. برای تصحیح رفتار کودک به کودک نگویید (نه نکن کار بدی هست) بجا این جمله بگین (دوستدارم این کار رو به خاطره من انجام بدی)

ارتباط چشمی با کودک پرخاشگر

برای انجام این روش هم قد کودک شوید و در چشمان کودک نگاه کنید. بسیاری از محققان بر این باور هستند که ارتباط چشمی می‌تواند تأثیر زیادی هم بر کودکان و هم افراد دیگر بگذارد و این برای شما عالی است. عادت‌های غلط مثل داد زدن و یا دستور دادن به کودک را ترک کنید و به‌جای این کارها با قاطعیت به چشمان کودک نگاه کنید و با او صحبت کنید لحن صحبت باید واضح و قاطع باشد و هیچ‌گاه در مورد کودکان  سرسختانه رفتار نکنید.

الگو بودن برای کودک

یکی از دلایل پرخاشگری کودک الگو برداری از رفتار والدین است

کودکان بیشتر رفتارهای که انجام می‌دهند را از پدر و مادر الگوبرداری می‌کنند. پدر و مادر اولین معلمی هستند که کودک از آن‌ها یاد می‌گیرد. درست است که والدین در مقابل برخی از رفتارهای کودک ناراحت و عصبانی می‌شوند و می‌خواهند داد بزنند و کودک را تنبیه کنند ولی باید، بر روی رفتار خود تسلط داشته باشند و با کودک همان‌طور رفتار کنند که می‌خواهند با خودشان در مقابل اشتباهاتشان رفتار شود.

دور کردن کودک را از تحریک رفتار پرخاشگرانه

رفتار درست و غلط کودک پرخاشگر دلیلی دارد، برخی از دلایل هستند که کودک را به پرخاشگری تحریک می‌کند و باعث می‌شود کودک پرخاشگری کند والدین باید این دلایل را شناسایی کند و قبل از تحریک کردن مسئله را رفع کند مثلاً: برخی از کودکان کم‌سن‌وسال در زمان گرسنگی و خواب پرخاشگری می‌کنند پس والدین باید قبل از گرسنگی به کودک غذا بدهند و قبل از این که کودک به دلیل خواب پرخاشگری کند کودک را بخواباند.

تسلط والدین بر روی اعصابشان

در برخی از مواقع واقعاً کنترل کودک دشوار می‌شود و والدین را اذیت می‌کند و والدین هم از کور در می‌روند و با کودک تند برخورد می‌کنند که این رفتار باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود. پس والدین باید در مقابل پرخاشگری و یا رفتارهای اشتباه کودک پرخاشگر خونسرد باشند و بر روی رفتار خودکنترل داشته باشند و زود تسلیم خواسته کودک نشوید و به کودک بفهمانید که آخرین تصمیم را شما میگیرید درحالی که او نیز برای شما ارزشمند است.

سخن آخر

وظیفه اصلی هر پدر و مادری تربیت کودک می‌باشد. والدین در مقابل برخی از رفتارهای کودک پرخاشگرشان بسیار ناراحت می‌شوند و فکر می‌کنند که فقط کودک آن‌ها است که رفتار غلطی دارد درحالی‌که چنین نیست و هر کودک در سن‌وسال‌های مختلف از خود رفتارهای اشتباهی را نشان می‌دهند پس نگران نباشید. پرخاشگری در کودکان بسیار رفتاری شایع است که هر کودکی را درگیر می‌کند و با رفتار درست والدین می‌توان این رفتار را کنترل کرد. رفتار والدین الگویی برای کودکان می‌باشد پس سعی کنید همان‌طورکه  می‌خواهید فرزندتان رفتار کند شما هم با کودکتان همان‌طور رفتار کنید.

 

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *