تغذیه و سلامت

میان وعده‌های مقوی برای کودکان

میان وعده‌های مقوی برای کودکان

یکی از دغدغه‌های بسیاری از مادران برای رشد بهتر کودک خود، تهیه میان وعده سالم برای آن‌ها است. میان وعده‌ای که برای کودکان در نظر گرفته می‌شود باید سالم، خوشمزه و انرژی‌زا باشد. همچنین سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی نیز باشد تا در صورت وجود کمبود ویتامین در بدن کودک، به رفع آن کمک کند. تا جایی که کنترل در دست شماست، به هیچ وجه کودکان را به مصرف میان وعده‌های آماده و ناسالم عادت ندهید، چون علاوه بر این که هیچ فایده‌ای برای رشد آن‌ها ندارند، به ضررشان نیز تمام خواهد شد و از طرفی ترک عادت به تغذیه‌های ناسالم نیز سخت است.

در ادامه به معرفی چند مورد از میان وعده های سالم و مقوی می‌پردازیم. همچنین در صورتی که با تغذیه کودک خود دچار مشکل هستید و قادر به رفع آن نیستید، می‌توانید از مشاوران تغذیه‌ مجرب در این زمینه راهنمایی بگیرید.

اهمیت میان وعده برای کودکان

کودکان نیز مانند بسیاری از بزرگسالان علاوه بر سه وعده غذای اصلی، به میان وعده نیز نیاز دارند.میان وعده اصولاً غذای سبک و مختصری است که در بین وعده‌های غذایی اصلی مصرف می‌شود تا کودک احساس ضعف و گرسنگی نکند. با توجه به اینکه معده کودکان کوچک است و نمی‌توانند مانند بزرگسالان مقدار غذای بیشتری به معده شان وارد کنند، بنابراین باید به مقدار کم ولی به دفعات زیاد نسبت به بزرگسالان غذا بخورند تا انرژی مورد نیاز بدنشان تامین شود.

جنب و جوش و فعالیت‌های بدنی کودکان بسیار زیاد است بنابراین خوراکی‌هایی که برای کودکان انتخاب می‌کنید، باید سالم و مقوی باشند تا انرژی لازم برای فعالیت‌های بدنی کودکتان را تامین کنند. همچنین به یاد داشته باشید که میان وعده‌ها نمی‌توانند جایگزین وعده غذای اصلی شوند و نوعی وعده غذایی کمکی محسوب می‌شوند. کودکان باید روزانه حداقل پنج وعده غذایی در برنامه غذایی خود داشته باشند، که سه وعده شامل صبحانه، ناهار، شام و دو میان وعده است.

میان وعده‌های سالم و مقوی برای کودکان

کودکان در سنین رشد مخصوصا با فعالیت بدنی زیاد، در بین وعده‌های غذایی احساس گرسنگی و ضعف می‌کنند. در این شرایط بهتر است از خوراکی های سالم و مفیدی استفاده کنید، که آماده کردن آنها سریع باشد زیرا کودکان در مقابل گرسنگی، تاب و تحمل زیادی ندارند. به هیچ عنوان از میان وعده‌های آماده و بسته بندی شده استفاده نکنید، چرا که بسیار ناسالم هستند. در ادامه لیستی از میان وعده‌های سالم و مقوی در اختیار شما قرار داده شده است.

بهترین و مقوی‌ترین میان وعده‌های سالم برای کودکان

لبنیات: مصرف لبنیات مانند شیر، پنیر، کره و … که جزو یکی از گروه‌های اصلی هرم غذایی می‌باشد، برای تمامی سنین مورد نیاز است. بخش عظیمی از کلسیم و پروتئین مورد نیاز بدن، توسط لبنیات تامین می‌شود. اهمیت مواد لبنی به ویژه شیر به قدری زیاد است که رشد یک نوزاد تازه متولد شده تا چندین ماه فقط به آن بستگی دارد. البته شیری که برای نوزاد استفاده می‌شود، شیر مادر یا شیر خشک است. استفاده از مواد لبنی علاوه بر رشد و نمو، در ارتقاء سیستم ایمنی و جلوگیری از بیماری‌ها نقش بسزایی دارد.

ساندویچ‌های خانگی: یکی از بهترین گزینه‌ها برای میان وعده کودکان، استفاده از ساندویچ‌های خانگی است. در تهیه ساندویچ‌ها دستتان بازتر است و می‌توانید از انواع مواد مغذی مثل انواع گوشت، میوه‌ها، سبزیجات و … استفاده کنید. هنگام آماده کردن ساندویچ از کودک خود بخواهید با شما همکاری کند، در این صورت با لذت بیشتری به خوردن آن خواهد پرداخت.

کودکانی که به طور منظم غذاهای سالم و خانگی مصرف می‌کنند در مقایسه با کودکانی که تمایل به مصرف فست فود دارند، شاد تر هستند و سطح انرژی آن‌ها بالا است. همچنین در مقابل بیماری‌ها نیز سیستم ایمنی قوی‌تری دارند. در زیر یک نمونه از ساندویچ‌ سالمی که سه سوته آماده می‌شود، برای شما ذکر شده است.

ساندویچ تخم مرغ: یکی از مقوی‌ترین ساندویچ‌ها برای کودکان، ساندویچ تخم مرغ است.مواد لازم برای تهیه این خوراکی مغذی، تخم مرغ آب پز، کاهو، نان باگت یا لواش، خیارشور، گوجه فرنگی، نمک و سس گوجه یا مایونز به مقدار کم. برای تهیه آن تخم مرغ را آب پز کنید پس از پختن پوستش را کنده و به صورت حلقه‌ای برش دهید سپس گوجه و خیارشور را نیز خرد کرده و داخل نان باگت قرار دهید. پس از آن که تمامی مواد را داخل نان قرار دادیم، نمک اضافه کرده و در صورت تمایل می‌توانید مقداری سس نیز اضافه کنید.

میوه: میوه‌ها فواید بسیاری برای کودکان دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به تقویت سیستم ایمنی، حفظ سطح انرژی بالای کودک و همچنین رشد و سلامتی کودکان، اشاره کرد. پس والدین باید در تغذیه کودکان خود، حتماً از این‌ها استفاده کنند. میوه‌هایی مانند موز، سیب، گلابی، هندوانه، توت فرنگی، پرتقال و سایر میوه‌ها غنی از ویتامین سی، ویتامین ب، ویتامین آ، فولیک اسید و… هستند که برای کودکان در حال رشد بسیار ضروری می‌باشند.

آجیل: آجیل ها از جمله گردو، پسته، فندق، تخمه، بادام درختی، بادام هندی و بادام زمینی و… سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم، چربی‌های مفید و لازم برای مغز و انواع ویتامین‌ها هستند که برای کودکان درحال رشد گزینه‌ای بسیار مناسب است.خواص آجیل آن‌قدر زیاد است که می‌تواند در پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها مانند سرطان مفید واقع شود ولی در مصرف آن نباید زیاده روی کرد.

نکاتی درمورد زمان مصرف میان وعده

کودکان در چه ساعتی از روز باید میان وعده بخورند؟ و یا بهترین ساعات مصرف میان وعده برای کودکان چه زمانی است؟ این سوالات ممکن است در طول روز ذهن مادران را به خود مشغول کند. در ادامه به دنبال یافتن پاسخ به این سوال‌ها هستیم. زندگی یک انتخاب شخصی با توجه به شرایط زندگی است در واقع می‌توان گفت برای مصرف میان وعده، زمان و ساعت دقیقی وجود ندارد و هر شخص باید بسته به شرایطش، به مصرف میان وعده بپردازد. اما در مورد کودکان این موضوع مقداری متفاوت است.

اکثر کودکان بستگی به میزان فعالیت آن‌ها نیاز دارند هر سه الی چهار ساعت یک‌بار در طول روز غذا بخورند تا انرژی لازم برای رشد و فعالیت بدن خود را تامین کنند. غذای کودکان باید شامل سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده باشد. در بین وعده‌های غذایی باید فاصله ایجاد کنید، زیرا در این صورت کودکان اشتهایی بیشتری برای غذا خوردن، خواهند داشت به این صورت که بهتر است میان وعده‌ها چند ساعت پس از پایان یک وعده، و یک الی دو ساعت قبل از شروع وعده غذایی بعدی باشد تا کودکان فرصت هضم غذا را داشته و احساس گرسنگی کنند.

سخن آخر

همانطور که در مقاله اشاره شد کودکان برای رشد و نمو، علاوه بر وعده‌های غذایی اصلی، به میان وعده نیز نیاز دارند. این میان وعده‌ها باید شامل خوراکی‌هایی باشند که برای کودکان ضرری نداشته باشند و انرژی مورد نیاز آن‌ها را در طول روز تامین کنند.

همچنین در قسمت‌های بالایی مقاله به معرفی مواد مغذی و سالم برای کودکان پرداختیم که شامل لبنیات، میوه‌ها، آجیل، ساندویچ‌های خانگی و…هستند. درمورد زمان و تعداد وعده‌های غذایی کودکان دانستیم که آن‌ها به مقدار کم ولی با دفعات زیاد، به غذا خوردن نیاز دارند که شامل سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده بود. امیدوارم مطالب گفته شده برای شما والدین عزیز مفید واقع شده باشد.

author-avatar

درباره حانیه نبوی

حانیه نبوی هستم کارشناس رشته مهندسی IT، دارای مدرک تولید محتوا که در حال حاضر به عنوان نویسنده محتوا در سایت دردونه، مشغول به فعالیت هستم

بازگشت به لیست

2 نظر در “میان وعده‌های مقوی برای کودکان

  1. معصومه گفت:

    سلام کشمش نیز یک میان وعده ی مقوی برای کودکان است

    1. modir گفت:

      سلام وقت خوش
      ممنون از نظر ارسالی شما
      اگر می تونید برای کاربران دردونه؛ در مورد پیشنهادتون بیشتر توضیحبدین ممنون میشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *