بهداشت و درمان

سرماخوردگی کودکان؛ درمان خانگی در طب سنتی

درمان خانگی سرما خوردگی کودکان در طب سنتی

سالانه بسیاری از افراد اعم از بزرگ سال و کودک دچار بیماری سرماخوردگی میشوند، و این بیماری را تجربه میکنند. سرماخوردگی یک بیماری ویروسی مسری دستگاه تنفسی میباشد که بینی، گلو، گوش و حلق را درگیر میکند. همچنین باعث علائمی مانند سرفه، عطسه، درد بدن، آبریزش بینی و حتی عفونت گوش و گلو میشود. ویروس سرما خوردگی سرعت انتقال بالایی دارد، از راه تنفس و تماس با سطوح آلوده نیز منتقل میشود و کودک را بیمار میکند. طب سنتی برای این بیماری همه گیر درمانهای خانگی بسیار آسان و موثری دارد.

سرماخوردگی کودکان و درمان خانگی طب سنتی

سرماخوردگی کودکان برای والدین سخت تر و ناراحت کننده میباشد. زیرا کودکان زمانی که بیمار میشوند بی حوصله و کم اشتها شده و بهانه گیری میکنند و باعث اذیت و ناراحتی والدین میشوند. برای درمان کودکان مبتلا به سرماخوردگی باید به غذا و نوشیدنی که استفاده میکنید، دقت شود. طب سنتی برای هر بیماری چند راه را پیشنهاد می‌کند که درمان خانگی سرماخوردگی کودکان نیز از آن مستثنا نیست. در زیر به چند درمان خانگی اشاره می‌کنیم:

  • حتما کودک بیمار استراحت کافی داشته باشد و از تحرک بیش از اندازه خودداری شود. زیرا تحرک زیاد انرژی کودک را کم میکند و سیستم ایمنی بدن را کاهش میدهد و باعث طولانی شدن بیماری میشود .
  • از غذاهایی مثل سوپ ماهیچه، سوپ سبزیجات، سوپ مرغ، آش جو و… که غذاهای آبکی هستند، استفاده کنید.
  • محیط اتاق را برای کودکانی که سرفه میکنند، مرطوب کنید برای اینکار میتوانید از بخور نعناع، بخور بابونه و اسطوخطوس استفاده کنید. هم میتوانید از دستگاه بخور محیط استفاده کنید و هم میتوانید از یک قابلمه یا کتری استفاده نمایید. بطوری که آب و مقداری از عرق یا خود گیاه را در قابلمه ریخته و قابلمه را روی شعله گذارید، تا به نقطه جوش برسد. بو و رایحه گیاه یا عرق در اتاق بپیچد و هوای اتاق را مرطوب کند.
  • برای سرماخوردگی کودکان حتما از عرق یا دم کرده گل ختمی و دم کرده لیمو، چای سبز، شیرین بیان، خارشتر، پنیرک، نعناع، آویشن استفاده کنید.
  • دارچین و زنجبیل که خیلی برای سرماخوردگی مفید است، اگر کودکتان دوست داشت حتما در غذا و نوشدنیها از دارچین و زنجبیل استفاده کنید.
  • برای کودک سرماخورده بهتر است از ترکیب آب کلم و هویچ و آب چغندر با آب سیب سبز، آب پرتغال و ترکیب آب کرفس و هویچ استفاده شود.
  • طب سنتی برای کودکان مبتلا به سرماخوردگی معجون های معجزه گری دارد. به این شرح است که از ترکیب مقداری لیمو، دارچین و زنجبیل استفاده کنید و یا از ترکیب شیر و زردچوبه و عسل که بسیار مفید است.
  • زمانیکه کودک از دستمال کاغذی استفاده کرده حتما دستمال را درون یک نایلون قرار دهید و نایلون را محکم گره زده و درون سطل آشغال بیندازید.
  • برای عفونت گلو در سرما خوردگی، طب سنتی عرقیات: اسطوخودوس، بابونه، نعناع، گل ختمی، پنیرک، ریحان، خارشتر را پیشنهاد میکند که بسیار موثر و مفید است.

سرماخوردگی کودکان و درمان خانگی با گیاهان دارویی و غذا مناسب

تمام موارد بالا می تواند بصورت ترکیبی و هم زمان استفاده شود، برای مثال شما می توانید سوپ مورد نظر را درست کرده و اتاق را مرطوب نگه دارید و همچنین معجون و یا عرقیات را استفاده کنید. توجه داشته باشید که در استفاده از عرقیات برای کودکان نباید زیاده روی کرد. زیرا استفاده از برخی آنها به مقدار زیاد و طولانی مدت ممکن است به مرور زمان موجب کم خونی کودکان و سایر مشکلات شود.

پیشگیری از سرماخوردگی کودکان

پیشگیری از سرماخورگی بسیار سخت است. زیرا ویروس سرماخورگی هم طول عمر زیاد دارد، و هم سرعت انتقال بالایی دارد. ولی با افزایش قدرت بدنی و تقویت سیستم ایمنی بدن و رعایت بهداشت فردی و عمومی، میتوان از سرماخوردگی کودکان و بزرگسال پیشگیری کرد.

کودکان بیشتر در معرض این بیماری هستند، پس باید مراقب فرزندان بود. حتما باید قبل از خوردن غذا و بعد از بازی و استفاده از سرویس بهداشتی چه عمومی چه در منزل دستهای کودک و خودتان را با آب وصابون بشویید. حتما از افرادی که علائم سرماخوردگی مثل عطسه، سرفه و… دارند، دوری کنید.

از مواد غذایی و آب میوه های طبیعی و تازه که حاوی انتی اکسیدان مانند کشمش، آلو، پرتقال، کیوی، توت، توت فرنگی، کلم، گیلاس، انگور قرمز، کلم بروکلی، گل کلم، شلغم، سنگ کلم، کاهو، ذرت، بادمجان و…حتما روزانه مصرف کنید.

نتیجه گیری

همه فکر میکنند که سرماخوردگی به علت همه گیری بودن، بیماری زیاد خطرناکی نیست. در حالیکه در برخی موارد باعث بستری فرد بیمار در بیمارستان میشود. بستری در بین کودکان بسیار شایع است، پس با رعایت بهداشت فردی و عمومی با مصرف سبزیجات و میوه از مبتلا شدن به سرما خوردگی پیشگیری کنید. سرماخوردگی بیماری ویروسی مسری است پس دست کودکتان را حتما بعد از بازی و قبل غذا و میوه خوردن با آب و صابون خوب بشویید.

در طب سنتی بسیاری از گیاهان دارویی و عرقیات هستند که برای درمان خانگی سرماخوردگی کودکان بسیار موثر هستند. این گیاهان دارای طمع بسیار خوبی نیز هستند که کودکان میتوانند به راحتی بخورند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

یک نظر در “سرماخوردگی کودکان؛ درمان خانگی در طب سنتی

  1. صبا گفت:

    وقت بخیر
    ممنون از مقاله خوبتون امیدوارم همیشه موفق باشید
    من تو مشهد غریب هستم و واقعا برام مفید بود که بدونم موقع سرما خوردن بچه ام بهش چی بدم
    میشه در مورد جویدن ناخون هم بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *