روانشناسی و رفتار

علل لجبازی کودکان و نحوه برخورد والدین با آنها

لجبازی کودکان و نحوه کنتری و برخورد با این پدیده توسط والدین

از لجبازی کودکان خود به ستوه آمده‌اید؟ از اینکه نمی‌دانید با بچه‌های لجبازتان چگونه رفتار کنید احساس ناامیدی و نگرانی می‌کنید؟ شما جزء والدینی هستید که فرزند نازنینتان به سن چهارسالگی رسیده و هنوز نمی‌دانید با چه زبانی با او صحبت کنید؟ دائم نگران رفتارتان با او هستید و نحوه برخورد با کودک لجباز چهار‌ساله خود را هنوز یاد نگرفته‌اید؟ اما نباید نگران لجبازی کودکان خود باشید. راهکارهای زیادی برای درمان و کنترل لجاجت کودکان وجود دارد که توسط روان‌شناسان و مربیان تربیت فراهم شده است. به‌جای سراسیمگی در برخورد با کودکان لجباز بهتر است راهکارهای چگونگی رفتار با فرزندان لجبازتان را یاد بگیرید.

کنار آمدن با لجبازی کودکان برای شما والدین همیشه یک چالش بزرگ تلقی می‌شود. گاهی غذا دادن به فرزند چهارساله‌تان که در بسیاری از مواقع دانسته قاشق یا بشقابش را به زمین رها می‌کند کار طاقت‌فرسایی است. گاهی متقاعدکردن او برای خوابیدن در زمان مشخص حوصله زیاد می‌خواهد. کودک لجباز با جیغ‌زدن‌های بی‌مورد، عدم حرف‌شنوی، پافشاری برای انجام کارهای که نباید انجام دهد شما را عصبانی و آشفته می‌کند.

برای درمان لجبازی در کودکان چهارساله اولین کاری که باید انجام دهید، فهمیدن چرایی لجبازی آنها است. با ریشه‌یابی علل لجاجت کودکان، راه‌حل‌های بهتری برای لجبازی کودکان پیش رویتان قرار می‌گیرد.

درک علل لجبازی کودکان رمز تعامل دوستانه والدین و فرزندان سه الی چهار‌ساله

 بیایید با یکدیگر درباره مسئله لجبازی کودکان روراست باشیم. مهم‌ترین علل لجباز شدن فرزندتان در سنین سه تا چهارسالگی به رفتار نادرست شما مربوط می‌شود. بیشتر شما در این بازه سنی نمی‌دانید با کودک خود چگونه رفتار کنید و نحوه برخورد شما با او  بیشتر مانند یک کودک هفت‌ساله یا بیشتر است. خیلی از  پدر و مادرها در این سنین، به بعد فیزیکی و مراقبت جسمی کودک توجه بیشتری می‌کنند. به نظر شما آیا کودکان در این بازه سنی از نظر روح و روان به مراقبت و توجه نیاز ندارند؟ جواب سؤال کاملاً روشن است. بر طبق علم روان‌شناسی شخصیت فرزند نازنین شما در این سن شکل می‌گیرد. کودک لجباز در این سن در درون فرزندتان پرورش می‌یابد.

لجبازی کودکان دارای علل و عوامل زیادی است

با شناخت علل لجبازی نحوه برخورد و تعامل با آنها را به‌خوبی می‌فهمید و سرسختی کودکتان به لجبازی تبدیل نمی‌شود؛ بلکه نمود مثبت قاطعیت و اراده قوی شکل می‌گیرد. از علل مهم شکل‌گیری لجبازی در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • لجبازی ملاکی برای جلب‌توجه دیگران
  • پافشاری والدین برای دیکته کردن روش‌های تربیتی خودشان
  • مهلت ندادن به بچه‌ها برای بیان احساسات و خواسته‌هایشان
  • خستگی یا گرسنگی کودکان
  • گرفتن آزادی عمل از کودکان و دخالت بیش از اندازه در کارهای آنان
  • عدم مهرورزی والدین
  • تأثیر همسالان بر کودکان و یادگیری رفتارهای غلط از آنان
  • مریض شدن مکرر و توجه بیش اندازه توسط والدین
  • تولد نوزاد و واردشدن یک عضو جدید به خانواده
  • دلایل ژنتیکی
  • تقاضاهای عجیب‌وغریب
  • درخواست‌های زیاد از والدین
  • بی‌رغبتی برای انجام امور شخصی
  • بیان نکردن تقاضا به‌صورت آشکار و مستقیم

درصورتی‌که این خصیصه‌ها را در کودکان لجباز کنترل نکنید، انجام این رفتارها در فرزندان شما نهادینه می‌شود. دفاع کردن و عملی کردن از خواسته‌ها در تمام کودکان یک امر طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است، اما زمانی که تداوم داشته باشد تبدیل به لجبازی کودکان می‌شود. در سنین بالاتر این خصایص برای شما و آنها دردسرساز می‌شوند. به‌طوری‌که نحوه رفتار کودکان با محیط بیرون، همسالان، معلمین و سایر افراد بسیار شکننده و نابهنجار خواهد بود.

از منظر شما برای کنترل لجبازی کودکان از چه تدابیری باید استفاده کرد؟ ما در اینجا برای شما بعضی از راهکارهای کنترل لجبازی در کودکان را معرفی می‌کنیم تا با به کارگیری آنها بتوانید قدمی مثبت در تربیت کودکتان بردارید.

برای کنترل لجبازی در کودکانمان چه کنیم؟

از بهترین شیوه‌های برخورد و کنترل لجبازی کودکان که توسط متخصصان به آنها اشاره شده است، همچنین بسیاری از والدین با عمل کردن به آنها به نتیجه رسیده اند و به دیگران نیز توصیه می کنند، می توان به موارد ذیل توجه کنید:

  • به فرزندتان اجازه دیده‌ شدن بدهید و به‌ جای گوینده خوب، شنونده خوبی باشید.
  • با او ارتباطی توأم با همدلی برقرار کنید. سوزان اِستیفلمَن می‌گوید برقراری ارتباط محکم با کودک نافرمان کمک می‌کند تا راحت‌تر با او ارتباط برقرار کنید. (ر.ک به کتاب تربیت بدون مبارزه قدرت ترجمه شده در انتشارات مهر ویستا)
  • به او اجازه دهید خودش انتخاب‌کننده باشد.
  • در هنگام لجبازی کودک آرامش خود را از دست ندهید. کودک شما از ناپختگی با شما لج می‌کند. اما شما فردی بزرگسال و بالغ هستید و باید مسیر گفتگو را به سمت درستی هدایت کنید.
  • به کودک خود احترام قائل شوید. این کار علاوه بر اینکه در درمان لجبازی آنها موثر است، عزت نفس کودکتان را نیز بیشتر خواهد کرد.
  • برای فرزند خود خانه‌ای امن و پر از شادی فراهم کنید.
  • از نگاه او به قضایا نگاه کنید و خودتان را جای او بگذارید.
  • رفتارهای خوب او را تشویق کنید.
  • با او مشارکت همدلانه داشته باشید و به‌جای امرونهی، با بازی رفتار بد او را به یک رفتار مثبت تبدیل کنید.

بازی و همصحبتی والدین با کودکان یکی از راه های پیشگیری از لجبازی کودکان است

لجبازی کودکان در دوران خردسالی به‌ویژه در بازه سنی 4-3 یک امر طبیعی است و آنها دوست دارند با لجبازی عمدی، توجه و نگاه والدین خود را به سمتشان جلب کنند. پیکاسو نقاش بزرگ ایتالیایی می‌گوید: “هر کودکی هنرمند است، مهم این است وقتی بزرگ شد چگونه هنرمند باقی بماند.” شما والدین عزیز با چگونگی رفتار و نحوه برخوردتان با کودکان لجباز تعیین می‌کنید در بزرگسالی چگونه فردی باشند.

لوح ضمیر آنان چون آینه شفاف و روشن است و این لوح توسط شما جان می‌گیرد. خودتان را جای کودک لجبازتان بگذارید و از آینه او به خودتان بنگرید. زمانی که لجبازی می‌کنید دوست دارید با شما چگونه رفتار کنند؟ دوست دارید به چه نحوی با شما برخورد شود؟ به این سؤالات کمی بیندیشید؛ پاسخ این سؤالات چگونگی رفتار با کودک لجباز را به شما نشان خواهد داد.

author-avatar

درباره فاطمه پهلوانی

فاطمه پهلوانی هستم کارشناس ارشد رشته پژوهش علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا تهران من نویسنده محتوا سایت دوردونه هستم. با نظرات خوبتون درباره مقاله ها مشوق راه ما باشید.

بازگشت به لیست

2 نظر در “علل لجبازی کودکان و نحوه برخورد والدین با آنها

  1. ثریا مشهدی گفت:

    سلام خسته نباشید میشه در مورد اینکه وقتی کودک 7 ساله از روی لجبازی کاری نمی کنه بهتره که پدر و مادر چکار کنند هم توضیح بدین

    1. modir گفت:

      با سلام و وقت خوش
      در اولین فرصت ممکن برای این موضوع هم مقاله ارائه خواهیم کرد.
      ممنون از مشارکت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *