کودک و والدین

مراحل رشد نوزاد دو‌ ماهه

مراحل رشد نوزاد دو‌ ماهه

حال نوزاد یک ماه از تولدش می‌گذرد و تا حدودی از دنیایی اطراف خود اطلاعاتی را کسب کرده است. نوزاد دو‌ ماهه شده و از نظر قد و وزن رشد کرده است و در هر ماه باید توسط پزشک وزن و قد اندازه‌گیری شود تا از رشد و وزن‌گیری طبیعی کودک مطمئن شوید. دکتر برای رشد بهتر و برطرف‌کردن نیازهای به ویتامین و املاح، با دادن شربت ویتامین این نیاز را برطرف می‌کند. والدین هم باید به تغذیه کودک توجه داشته باشند تا در رشد کودک مشکلی به وجود نیاید.
نوزادان در این سن کمتر از روزهای اول تولد می‌خوابند و بیشتر ترجیح می‌دهند بیدار باشند و محیط اطراف خود نگاه کنند. ما در این مقاله می‌خواهیم اطلاعاتی در مورد مراحل رشد نوزاد دو‌ ماهه در اختیار والدین قرار دهیم با ما همراه باشید.

مهارت‌های حرکتی نوزاد دو‌ ماهه

نوزاده دو ماهه زمانی که بر رو شکم می‌خوابد می‌تواند سرخود را ثابت نگه دارد و گردن خود را به چپ و راست متمایل کند و کنترل بیشتری بر روی بدن و حرکات خود دارد.نوزاد در ماه دوم قدرت مکیدنش افزایش می‌یابد و دست خود را باقدرت می‌مکد و از این کار لذت می‌برد.

در این سن نوزاد توانایی بازی با اسباب‌بازی را ندارد. مکیدن دست یک‌جور سرگرمی است که نوزاد برای خود ایجاد می‌کند. نوزاد دو‌ ماهه زمانی که اسباب‌بازی‌های رنگارنگ آویزان شده را می‌بیند این توانایی را دارد که به‌طرف آن دست دراز کند و آویز را بگیرد و در دست محکم نگه دارد.

نکات مهم درمورد خواب نوزاد دو‌ ماهه

الگوی خواب نوزاد دو‌ ماهه در حال تغیر است و حتی خواب نوزاد کمی کم می‌شود؛ ولی به طور متوسط 15 تا 14 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد. این خواب ممکن است در طول روز بیشتر باشد و در شب نوزاد بیدار بماند. این الگویی خواب در نوزادانی که شیر مادر می‌خورند بیشتر است؛ زیرا در هر دو ساعت کودک از خواب بیدار می‌شود و شیر می‌خورد.

به‌مرورزمان عادت خواهد کرد که در شب‌ها بخوابد و زمانی بیداری را در روز داشته باشد. با گذاشتن کودک در گهواره می‌توانید به خواب ‎توانید او را در به خواب‌رفتن نوزاد کمک کنید تا والدین بتوانند خواب کافی داشته باشند و به کارهای خود برسند. نوزاد می‌تواند در اتاق والدین بخوابد ولی روی تخت والدین توصیه نمی‌شود و بهتر است نوزاد در تخت خود و یا گهواره بخوابد.
نکته مهمی که والدین باید به آن توجه کنند خواباندن نوزاد به پشت است که خطر سندروم مرگ در خواب به طور چشمگیر کاهش می‌یابد. نکته دیگر که مهم است دورکردن اجسام و بالش از تخت نوزاد است تا نوزاد در مکان امن بخوابد و حتماً هر دو ساعت یک‌بار نوزاد را چک کنید تا اگر مشکلی برای نوزاد به وجود آمد زود باخبر شوید.

تغذیه نوزاد دو‌ ماهه

میزان شیری که یک نوزاد دو‌ ماهه باید در هر شیردهی بخورد به طور متوسط 10 گرم است و این میزان از شیر در شیرخشک و شیر مادر هیچ فرقی ندارد. فواصل زمانی مناسب برای شیردهی هر 2 ساعت الی 3 ساعت یک‌بار است. برخی از نوزادان وزن‌گیری مناسبی ندارند و در این مواقع پزشک پیشنهاد می‌دهد که در فواصل زمانی کوتاه‌مدت به نوزاد شیر بدهد و اگر نوزاد در خواب بود او را بیدار کند و به او شیر دهد تا وزن‌گیری طبیعی داشته باشد.

خواب و تغذیه نوزاد دو ماهه
نوزادی که به مقدار کافی شیر می‌خورد در یک شبانه‌روز باید 5 یا 6 پوشک کثیف کند و مدفوع کردن نوزاد ممکن است متغیر باشد. نوزادی که شیر مادر می‌خورد مدفوعی نرم خواهد داشت و نوزادی که شیرخشک می‌خورد مدفوعی سفت‌تر خواهد داشت؛ ولی نباید زیاد سفت باشد. رنگ مدفوع نوزاد ممکن است به هر رنگی باشد؛ ولی رنگ‌های قرمز، سفید، سیاه نباید باشد. نوزادانی که از طریق شیر مادر تغذیه می‌شوند باید در کنار شیر مادر از مکمل استفاده کنند.

حواس نوزاد دوماهه

نوازد دو ماهه می‌تواند اشیا را از فاصله 50 سانتی‌متری ببینند؛ ولی در حال حاضر اشیا را به طور کامل تشخیص نمی‌دهد. نوزاد در هنگام شیر خوردن به‌صورت مادر نگاه می‌کند و مادر را می‌شناسد و زمانی که در کنار او است حرکاتش را دنبال می‌کند. نوزاد دو‌ ماهه شنوایی بیشتری نسبت به اوایل تولد دارد و از گوش‌دادن به صداهای اطراف لذت می‌برد.

نکات مهمی برای مراقبت بهتر از نوزاد دو‌ ماهه

امروزه والدین به دلیل مشغله‌های کاری که دارند نوزاد را بیشتر در صندلی ماشین یا کریر قرار می‌دهند؛ ولی والدین باید توجه کنند که نوزاد باید در موقعیت‌های حرکتی قرار گیرد تا ماهیچه‌ها با حرکت قوی شود و بدن نوزاد برای غلت‌زدن، چهار دست‌وپا رفتن، نشستن و در نهایت راه‌رفتن و دویدن آماده شود. اگر مدت‌زمان زیادی را نوزاد در کریر است نوزاد را از کریر بردارید و او را ماساژ دهید و نوزاد را به روی شکم بخوابانید تا تمرین برای نگه‌داشتن سروگردن داشته باشد.
نوزاد دو‌ ماهه به لمس‌شدن و تماس پوستی علاقه‌مند است. سعی کنید او را نوازش دهید و تماس پوستی داشته باشید تا محبت بین نوزاد و والدین عمیق‌تر شود. در هنگام گریه نوزاد حتماً او را در آغوش بگیرید و با او صحبت کنید بیشتر نوزادان با شنیدن صدایی والدین احساس امنیت و آرامش می‌کنند و آرام می‌شوند.

سخن آخر

نوزد دو ماهه به همان اندازه روزهای اول تولد به توجه و مراقبت نیاز دارد. نوزاد دوماهه در هر دو ساعت به شیر نیاز دارد. اگر نوزاد در هر روز 5 الی 6 پوشک را کثیف می‌کند تغذیه کافی دارد. نوزادی که وزن‌گیری مناسب و کافی ندارد پزشک پیشنهاد می‌کند که فواصل زمانی کوتاه‌مدت به نوزاد شیر بدهند و اگر نوزاد در خواب بود او را بیدار کند. نوزادان به نوازش و تماس پوستی توسط مادر علاقه‌مند هستند. نوزاد با انجام حرکاتی می‌تواند توانایی غلت‌زدن، نشستن و راه‌رفتن را به دست آورد.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *