کودک و والدین

مراحل رشد نوزاد یک ماهه

مراحل رشد نوزاد یک ماهه

رشد نوزاد از همان بدو تولد شروع می‌شود و تکامل و رشد نوزاد در یک ماه اول زندگی او بیسار سریع است. نوزاد یک ماهه بیشتر می‌خوابد و از شیر تغذیه می‌کند. نوزادان برای اینکه به والدین خود بفهمانند که گرسنه هستند یا به خواب نیاز دارند با گریه‌کردن این موضوع را به والدین بیان می‌کنند. نوزاد با بزرگ‌تر شدن تجربه‌های جدیدی را به دست می‌آورند و دنیایی اطراف خود را درک می‌کنند. گریه کودک همیشه به دلیل گرسنگی، خواب و یا کثیفی پوشک نیست برخی از نوزادان به علت‌های نامعلومی گریه می‌کنند که با در آغوش گرفتن والدین آرام می‌شوند.
نوزادان ممکن است با اختلالات رشدی و ذهنی متولد شوند و این اختلالات بر رشد و تکامل نوزاد تأثیر بگذارد. برای باخبر شدن از سلامت نوزاد حتماً به یک متخصص اطفال مراجعه کنید و از روند رشد طبیعی نوزاد آگاه شوید. ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد مراحل رشد نوزاد یک ماهه اطلاعاتی را به والدین ارائه کنیم با ما همراه باشید.

رشد نوزاد در یک ماه اول زندگی

سرعت رشد در نوزادان متفاوت است؛ ولی به طور متوسط نوزادان در یک ماه اول زندگی خود 700 تا 900 گرم وزن می‌گیرند و قد هم تقریباً یک سانت افزایش میابد. بیشتر نوزاد در هفته اول و دوم تولد مقداری از وزن خود را از دست می‌دهند و بعد از یک هفته شروع به وزن‌گیری می‌کنند. نوزادان با شکل و وزن مختلف متولد می‌شوند برخی از نوزادان درشت و یا برخی ریز هستند و پزشک یا پرستار وزن و قد نوزاد را اندازه می‌گیرد و با نمودار این کار را ماه‌به‌ماه انجام می‌دهد تا از رشد و وزن‌گیری کودک مطمئن شوند. مقایسه وزن نوزادان با هم کار درستی نیست.

نوزاد یک ماهه چه فعالیت‌های می‌تواند انجام دهد؟

نوزادان یک ماهه از رفلاکس بسیار رنج می‌برند و نوزاد در این سن به جز خوردن و خوابیدن نیاز به محبت و لمس‌شدن دارد. نوزادان در همه حال در جستجوی شیر هستند تا با مکیدن شیر بخورند. نوزادان اغلب دست خود را مشت می‌کند و مهارت در درست گرفت اشیای کوچک را دارند. نوزاد در یک ماهگی شئ در حال حرکت را می‌تواند دنبال کند و حرکت شئ را تشخیص دهد. نوزادان بیشتر دوستدارند چهره افراد را ببینند تا یک شئ.
نوزاد به صدای مادر واکنش نشان می‌دهد و از شنیدن صدایی مادر لذت می‌برد و احساس آرامش و امنیت می‌کند. نوزادان در پایان یک ماهگی می‌توانند زمانی که بر روی شکم خوابیده‌اند سرخود را بالا بگیرند و یا به‌طرف چپ یا راست حرکت دهند البته این موضوع به محکم‌شدن ماهیچه‌های نوزاد مربوط می‌شود و ممکن است نوزاد یک ماهه نتواند این کارها را انجام دهد و به‌مرورزمان این مهارت را به دست می‌آورد. نوزاد یک ماهه با مکیدن انگشتان خود را سرگرم می‌کند و با این کار گرسنگی خود را نشان می‌دهد.

والدین چگونه به رشد نوزاد کمک کنند؟

والدین به‌خصوص مادران باید وقت بیشتری را با نوزاد خود بگذرانند و با مهربانی به چشمان نوزاد نگاه کنند و به او لبخند بزنند تا محبت بین نوزاد و مادر عمیق‌تر شود. با نوزاد صحبت کنید و برای او لالایی بخوانید هرچند که نوزاد یک ماهه درکی از حرف‌های شما ندارد؛ ولی با شنیدن صدایی شما احساس امنیت و آرامش می‌کند و این موضوع در قوی‌شدن سیستم ایمنی نوزاد بسیار تأثیرگذار است. گذاشتن کودک بر روی شکم مادر هم می‌تواند او را آرام کند و به قوی‌شدن ماهیچه گردن کودک کمک می‌کند.

مهارت حرکتی نوزاد یک‌ماهه

مهارت حرکتی نوزاد یک‌ماهه

نوزاد یک ماهه می‌تواند دست شما را محکم بگیرد و دست خود را مشت کند و یا حتی می‌تواند دست پای خود را حرکت دهد. نوزاد در پایان یک ماهگی می‌تواند گردن خود را حرکت دهد.

خوابیدن نوزاد یک‌ماهه

نوزادان از بدو تولد تمایل زیادی به خوابیدن دارند و به طور متوسط در 24 ساعت شبانه‌روز 15 تا 16 ساعت می‌خوابند. ساعت خواب نوزاد نامنظم است و به چرخه شب و روز عادت نکرده است؛ ولی به‌مرورزمان این عادت خوابیدن در شب را یاد خواهد گرفت. نوزادان خواب عمیقی ندارند و در هر ساعت که می‌خوابند یکی دو بار بیدار می‌شوند و بعد می‌خوابند.

تغذیه نوزاد یک ماهه

نوزاد با شیر مادر و یا شیرخشک تغذیه می‌شوند که تغذیه با هرکدام فواید خاص خود را دارد. نوزادانی که شیرخشک می‌خورند در شبانه‌روز 7 یا 8 بار به شیر نیاز خواهند داشت. کودک با جلو عقب کردن سرخود یا با دهان به دنبال مکیدن دست گشتن گرسنگی خود را اعلام می‌کند. با کثیف کردن روزانه 6 تا 5 پوشک می‌توان گفت که نوزاد تغذیه کافی دارد.

نکاتی در مورد نوزاد یک ماهه

نوزادان از بدو تولد به لمس و نازشدن علاقه‌مند هستند و دوست دارد تماس پوستی با مادر خود داشته باشند. با ماساژدادن احساس آرامش می‌کنند. پاهای نوزاد یک ماهه را می‌توانید به‌آرامی به‌صورت دوچرخه‌سواری حرکت دهید این کار به سفت‌شدن ماهیچه پای نوزاد کمک می‌کند تا کودک بتواند به‌راحتی در ماه‌های آینده بتواند چهار دست‌وپا راه‌رفتن را یاد بگیرد.

سخن آخر

نوزادان از بدو تولد رشد خود را شروع می‌کنند و در یک ماه اول زندگی نوزاد به خوابیدن علاقه‌مند است و هر 2 ساعت یک‌بار به شیر خوردن نیاز دارد. نوزادان در پایان یک ماهگی می‌توانند سرخود را به اطراف بچرخانند البته این موضوع به سفت‌شدن ماهیچه گردن نوزاد مربوط است. نوزادان با لمس‌شدن و شنیدن صدای مادر لذت می‌برند و احساس امنیت می‌کنند. نوزادان در ماه‌های اول تولد به توجه و محبت بیشتری نیاز دارند تا با جهان اطراف خود آشنا شود بتواند این دنیا را درک کند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

یک نظر در “مراحل رشد نوزاد یک ماهه

  1. مبینا گفت:

    همچنین باید به این توجه داشت که نوزاد یک ماهه فقط می‌تواند طعم شیرین راحس کندو چون به طور کامل رشد نکرده طعم تلخ و‌ترش را متوجه نمی‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *