بهداشت و درمان

ارتودنسی دندان کودکان را جدی بگیریم

ارتودنسی دندان کودکان را جدی بگیریم

زیبایی لبخند شما و جلوگیری از مشکلات گوارشی در بزرگ سالی، تنها با ارتودنسی دندان کودکان اصولی و به موقع تضمین می شود. رشد ناهمگون و بدون نظم دندان ها باعث ایجاد فشار بر فک و دندانها می شود و در نتیجه جویدن غذا بصورت کامل صورت نمی گیرد، این امر در بلند مدت باعث ایجاد مشکلات گوارشی می شود. بهترین و مناسب ترین زمان ارتودنسی (Orthodontic) قبل از 15 سالگی است، نکته جالب اینکه ارتودنسی در سنین پایین درمان تلقی شده و بیمه تکمیلی آنرا پوشش می دهد.

ارتودنسی دندان کودکان یکی از دغدغه‌های والدین است که برای این کار دو دل می‌شوند و اطلاعات کافی در این مورد ندارند برخی از کودکان دچار مشکلات فک و دندان هستند این مشکلات ممکن است مادرزادی و یا کودک با بزرگ‌تر شدن به این  مشکلات مبتلا شوند که برای این کودکان متخصصان دندانپزشک و ارتودنسی معالجه با ارتودنسی دندان را پیشنهاد می‌کنند. ارتودنسی برای بهبود سلامت دندان بسیار مفید و مؤثر است و باعث بهبود تکلم در کودکانی که به‌خاطر مشکلات دندان تکلم درستی نداشته‌اند می‌شود.

همین‌طور که می‌دانید ارتودنسی در سن پایین‌تر بهتر است و بهبود سریع‌تر حاصل می‌شود پس اگر کودکتان به ارتودنسی نیاز دارد حتماً او را برای معالجه و ارتودنسی به یک متخصص کاربلد و توانا ببرید تا معالجه فرزندتان را سریع‌تر شروع کند. ما در این مقاله می‌خواهیم والدین را با ارتودنسی دندان کودکان آشنا کنیم و اطلاعات مهمی را در این زمینه در اختیار این عزیزان قرار دهیم تا با آگاهی بیشتر ارتودنسی کودک را انجام دهند.

تعریف ارتودنسی کودکان

ارتودنسی دندان کودک، به معنی منظم‌کردن دندان‌ها، رفع هنجارها و غیرعادی و غیرطبیعی بودن فک و دندان انجام می‌شود. ارتودنسی دندان در بزرگسالان هم انجام می‌شود. به‌صورت مجموع به همه اقداماتی که به‌منظور پیشگیری و درمان مشکلات دندان و فک انجام می‌گیرد ارتودنسی دندان می‌گویند.

ارتودنسی دندان کودکان

چگونه بدانیم کودکمان به ارتودنسی نیاز دارد؟ ارتودنسی دندان کودکان در چه زمانهایی مطرح می شود؟

  • فرزندتان دندان‌های دائمی کجی دارد.
  • فرزندتان یک فک جلو زده دارد.
  • اگر هنگام بستن دهان‌بین دندان‌های جلو فاصله وجود دارد.
  • اگر یکی از فک‌های فرزندتان به چپ یا راست کج شده است.
  • به‌جای تنفس از بینی از دهان نفس می‌کشد.
  • بعد از 4 سالگی هنوز کودک برای خوردن مایعات از شیشه شیر استفاده می‌کند.
  • و…

برای رفع هرگونه مشکل در فک و نامنظم بودن دندان‌ها ارتودنسی بهترین روش درمانی است و این درمان هر چه سریع‌تر و در سنین پایین انجام شود بهتر نتیجه خواهید داد.

فواید ارتودنسی کودک

هر درمانی در جهت بهبود انجام می‌گیرد که ارتودنسی هم باهدف برگرداند زیبای دندان و فک انجام می‌گیرد و فایده‌های زیادی دارد که در این بخش از مقاله به این فواید می‌پردازیم:

بهبود سلامت دندان

یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مزایایی ارتودنسی کمک به بهداشت دهان و دندان است که با منظم‌کردن دندان‌ها بهتر می‌توان بهداشت دندان را رعایت کرد. زمانی که دندان نامنظم است مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کار مشکلی است و به این دلیل دندان زودتر پوسیده می‌شود و مشکلات دیگر را ایجاد می‌کند.

بهبود مهارت جویدن و تکلم

زمانی که دندان‌ها از نظم خاصی برخوردار نباشند این موضوع بر توانایی جویدن و صحبت‌کردن تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود بهداشت دهان و دندان به‌خوبی رعایت نشود و با عدم جویدن مناسب باعث بروز مشکلات گوارشی شود. بهبود توانایی جویدن و تکلم دومین فایده ارتودنسی کودکان است.

افزایش اعتماد به نفس

کودکانی که از مشکلات دندانی و فک رنج می‌برند از اعتمادبه‌نفس پایینی برخوردار هستند؛ زیرا در برخی از مواقع با تمسخر و شوخی ای زشت دوستان و اطرافیان روبه‌رو می‌شوند که باعث ناراحتی این کودکان می‌شود و با حل مشکلات دندانی و فکی اعتمادبه‌نفس از داده را دوباره به دست می‌آورند.

صرفه‌جویی‌کردن در زمان معالجه

سن یکی از شاخصه‌های مهم در مدت‌زمان  بهبود مشکلات دندان و فک است و مدت‌زمان بهبود در سنین پایین سریع‌تر انجام می‌شود؛ زیرا کودکان در سنین پایین درحال‌رشد است و می‌توان به‌آسانی نحوه رشد دندان و فک را کنترل و به سمت درست هدایت کرد. کودکان در سن پایین زمان بیشتری را می‌توانند برای درمان صرف کنند؛ زیرا هیچ مشغله اجتماعی ندارند.

کی به ارتودنسی دندان کودکان نیاز است

کاهش هزینه درمان

ارتودنسی در سنین بالا تعداد جلسات بیشتری را برای درمان می‌خواهد و سختی خود را دارد و این یعنی افزایش هزینه. فرد بزرگ‌سال تقریباً دوبرابر هزینه یک کودک را باید صرف ارتودنسی دندان کند.

سن مناسب برای ارتودنسی دندان کودکان

سن در زمان درمان و روند بهبودی ارتودنسی بسیار موضوع مهمی است. والدینی که فرزندی با مشکلات دندان و فک که در مقاله بیان شده را دارند باید کودک را تا قبل از درآورد دندان دائمی نزد یک متخصص ارتودنسی ببرند. بر اساس تحقیقات و رشد دندان‌ها سن 6 تا 8 سالگی بهترین سن برای انجام ارتودنسی دندان است. در این سنین فاز یک درمان شروع می‌شود و شروع در این سنین اگر باشد نیازی به معالجه با بریس یا همان سیم‌پیچی ارتودنسی نیست.

مدت‌ زمان درمان ارتودنسی دندان کودک

مدت زمان درمان ارتودنسی به مشکلات دندان و به نوع مشکل و شدت مشکل فک و دندان کودکان بستگی دارد و اگر کودک را در سن بین 6 تا 8 سال برای درمان اقدام کرده باشد در مدت‌زمان حدود 5 تا 9 ماه درمان انجام می‌شود و مشکل حل می‌شود.

سخن آخر

برخی از کودکان از مشکلات دندان و فک رنج می‌برند و والدین به دلیل عدم آگاهی از درمان ارتودنسی می‌ترسند و کودک را برای معالجه و درمان ارتودنسی به  نزد متخصص نمی‌برند. ارتودنسی برای رفع مشکلات فک و نامنظم بودن دندان انجام می‌شود این درمان هرچه در سن پایین انجام شود مدت‌زمان کمتری و درمان سریع‌تر را دارد و مطابقا هزینه کمتری هم نیاز است. ارتودنسی دندان فواید بسیاری در بهبود سلامت دهان و دندان و بهبود گفتار درست و… دارد.

ارتودنسی کودکان یک کار تخصصی و حساس است حتماً کودکانتان را برای معالجه نزد یک پزشک متخصص ارتودنسی و باتجربه ببرید و از کاربلد بودن پزشک اطمینان حاصل کنید.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *