تغذیه و سلامت

شربت زینک؛ مکمل غذایی برای رشدکودک

شربت زینک

با توجه به تحقیقات صورت گرفته شربت زینک برای رشد موی کودک بسیار مفید است. این شربت علاوه بر رشد موی کودکان بر کل سیستم ایمنی بدن آنها تأثیر مثبت دارد. شربت زینک پلاس یک فرمول جدید با ترکیبات بیشتر، برای رشد مو و بالا بردن سیستم ایمنی بدن کودک ساخته شده است. شربت Zinc محلولی از ماده معدنی روی است. چنانچه گفتیم کمبود روی در بدن کودکان عوارض جبران‌ناپذیری به جا می‌گذارد. دلایل اهمیت روی یا زینک برای کودکان به شرح ریز است:

  • برای رشد کودک لازم است.
  • سیستم ایمنی بدن کودک را قوی می‌کند.
  • آنزیم‌های بدن را متعادل می‌کند.
  • کمبود روی باعث بی اشتهایی کودک یا کم اشتهایی او می‌شود.
  • در بهبود زخم‌ها نقش دارد.
  • عامل افزایش وزن کودک است.
  • در رشد موی کودک اهمیت دارد.

بنابراین نبود این ماده در بدن کودکان را با مسائل جدی از نظر سلامت جسمی و ذهنی مواجه می‌کند. ازآنجاکه این ماده مغذی به طور طبیعی در بدن تولید نمی‌شود لازم است از شربت Zinc به‌عنوان مکمل غذایی برای رفع کمبود روی در بدن کودکان به کار رود.

معمولاً روی در بسیاری از مواد غذایی مثل گوشت گوساله، تخم‌مرغ، غلات، گوشت مرغ، حبوباتی مثل لوبیا سبز وجود دارد. ولی به علت اهمیت زینک در بدن کودکان به‌صورت شربت زینک در برندها و ترکیبات مختلف ساخته شده است.

شربت زینک پلاس و مقدار مورد نیاز کودکان به روی

یک ترکیب جدید از شربت زینک سولفات به‌صورت زینک پلاس در بازار عرضه شده است که علاوه بر زینک، ویتامین‌هایی از خانواده C و B در فرمول آن وجود دارد. بیشترین مصرف شربت زینک پلاس برای رشد ذهنی و جسمی کودکان و نوجوانان است.

این ترکیب برای رشد موی کودک، درمان ریزش موی کودکان، رشد ناخن، سلامتی پوست کودک، بیماری‌های مثل سرماخوردگی و ترمیم زخم بسیار عالی و فوق‌العاده است.

مواد موجود در شربت زینک

نکته‌ای که والدین نباید فراموش کنند در مصرف شربت زینک پلاس نباید زیاده‌روی کرد زیرا به‌مرور زمان بدن کودک با کمبود آهن روبه‌رو می‌شود. درصورتی‌که از شربت زینک سولفات برای جبران کمبود روی در کودکان به کار می‌برید به مقدار مصرف آن حتماً توجه کنید. در مصرف مکمل غذایی روی باید سن، جنس و  نیاز بدن کودکان رعایت شود.

  • کودکان یک سال تا سه سال روزانه به 3 میلی‌گرم روی نیاز دارند.
  • کودکان 4 الی 8 سال روزانه به 5 میلی‌گرم روی نیاز دارند.

از شربت zinc به عنوان شربت تقویت موی کودک نیز یاد میشود. معمولاً بچه‌ها بین یک تا سه‌سالگی موهای سرشان می‌ریزد و کم پشت می‌شود. این مسئله برای همه بچه‌ها صدق نمی‌کند. اما والدین می‌توانند از انواع شربت زینک سولفات به‌عنوان مکمل دارویی و غذایی استفاده کنند.

انواع شربت زینک برای کودکان

امروزه باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش سطح علم، زینک با مواد مختلفی ترکیب شده و در دسترس مردم قرار گرفته است. تا والدین بتوانند برای تامین سلامتی و رشد بهتر فرزند خود به عنوان یک مکمل غذایی در تغذیه کودکشان از آن استفاده کنند. برخی از انواع شربت زینک برای کودکان عبارت اند از:

  • شربت سوزین زینک سولفات: این شربت طعم و بوی خوبی دارد. طعم فلز در آن وجود نداشته و به‌عنوان مکمل غذایی روزانه ۵ میلی‌گرم باید مصرف شود. درصورتی‌که کودکان دچار کمبود مس باشند، مصرف روی ممکن است کمبود مس را تشدید کند.
  • شربت کیندر مولتی‌ ویتامین با روی: شربت Zinc با این نام حاوی ویتامین‌های مثل D3 بوده که باعث جذب بهتر کلسیم در کودکان می‌شود.
  • شربت زینک گلوکونات: این شربت از تخمیر گلوکز به‌دست‌آمده و احتمال مشکلات گوارشی در آن کمتر است. این شربت برای تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان آکنه، رشد مو و افزایش رشد جسمی و ذهنی در سنین کودک ساخته‌شده است.
  • شربت مولتی سانستول پلاس زینک: حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی شامل کلسیم، زینک، فولیک‌اسید ویتامین E، D3 و ویتامین‌های گروه B است. این شربت برای تقویت رشد موی کودک، پوست و کاهش خستگی است. کودکان زیر پنج سال روزانه 1-5 میلی‌لیتر و کودکان بالای پنج سال روزانه 10-15 میلی‌لیتر شربت زینک گلوکونات را مصرف کنند.
  • شربت مولتی به‌علاوه زینک فیشر کیندر: این شربت نیز حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های گروه B C، ،A، E و D3 برای افزایش رشد قد کودک، تقویت حافظه به کار می‌رود.
  • کپسول زینک پلاس ب کمپلکس: زینک پلاس در این مکمل دارویی به‌صورت کپسول است که علاوه بر تقویت رشد ذهنی و جسمی سلامت پوست، مو و ناخن کودکان را تأمین می‌کند. این کپسول حاوی ویتامین‌های گروه E،B ،بیوتین و زینک است. چون کودکان عمل بلع را نمی‌توانند به‌خوبی انجام دهند بهتر است از این مکمل برای کودکان بزرگ‌تر و برای کودکان زیر سه سال از شربت زینک استفاده شود.
  • شربت مولتی‌ویتامین به‌علاوه زینک مارینوکس: یک انتخاب خوب برای کودکان جهت تقویت رشد ذهنی، افزایش قد و تقویت سیستم ایمنی است. این شربت نیز حاوی بیوتین، ویتامین‌ها و زینک می‌باشد.
  • شربت زینک پلاس یورو ویتال: این شربت حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و روی است که بیشتر برای تقویت موی کودک تجویز می‌شود.

شربت Zinc یک مکمل غذایی علاوه بر رشد موی کودک برای جبران کمبود روی در بدن آنها است. ترکیب شربت زینک پلاس علاوه بر روی دارای ویتامین‌های B و C است که برای رشد کودکان به‌ویژه رشد موی آنها مفید است. والدین می‌توانند در کنار تغذیه با مواد طبیعی حاوی روی از انواع شربت زینک به صورت مکمل برای کودکان خود استفاده کنند.

author-avatar

درباره فاطمه پهلوانی

فاطمه پهلوانی هستم کارشناس ارشد رشته پژوهش علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا تهران من نویسنده محتوا سایت دوردونه هستم. با نظرات خوبتون درباره مقاله ها مشوق راه ما باشید.

بازگشت به لیست

یک نظر در “شربت زینک؛ مکمل غذایی برای رشدکودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *