کودک و والدین

راه‌های ساده برای آسان‌تر کردن کار در منزل والدین دارای فرزند

راهکارهایی برای والدینی که با داشتن فرزند خردسال در منزل کار می کنند

در دنیای امروزه داشتن محیط کاری و خانگی جدا به دلیل افزایش هزینه های اجاره امری بسیار سخت است. همنین برخی از افراد مجبور به کار در منزل هستند، این موضوع بیشتر در بانوان به چشم می خورد که تمایل زیادی به کار در منزل دارند، اما حتی در برخی موارد والدین پا به پای هم در محیط خانه مشغول به کار و کسب درآمد هستند.

امروزه به دلیل بیماری کوید19 بسیاری از مردم در منزل مشغول کار هستند و یا قبل از این بیماری هم برخی در منزل کار میکردند، بسیار از افراد معتقد هستند که کار در منزل بسیار راحت‌تر از خارج منزل می‌باشد. کسانی که کودک خردسال دارند می‌خواهند هم در منزل کارکنند و هم به کودک و به وظیفه همسری برسند، در برخی ازمواقع این دوکار با هم مشکل و دشوار میشود.

والدین نمیدانند باید چگونه هم وظیفه والدینی خود را به جا بیاوند و هم کار منزل را انجام دهند و هم برای کسب درآمد مشغول به کار در منزل باشند. در برخی از موارد مادران جوری در کار خانه وکار بیرون از منزل و کودک غرق میشوند که خود را فراموش میکنند و دچاره ناراحتی و افسردگی میشوند. برسد که ما در این مقاله می‌خواهیم با ارائه چند ایده به حل مشکل والدین کمک کنیم.

نوشتن برنامه برای خود و فرزندانتان

برنامه‌ریزی یکی از بهترین راه‌ها برای انجام کار و رسیدن به هدف مشخص میباشد، والدین می‌توانند برای انجام همه کارهای منزل و شغل و کودک خود برنامه‌ریزی داشته باشند. البته این برنامه باید ابتدا راحتی کودک را در نظر بگیرد بعد کارهای دیگر، برنامه ریزی باید جوری باشد که برای انجام آن والدین دچار مشقت و سختی نشود و بتواند به راحتی برنامه ای که نوشته شده است را انجام دهد. با برنامه ریزی به کودکتان میفهمانید که هر روزچه انتظاراتی از او دارید و چه زمانی وقت نهار خوردن، بازی کردن با اسباب بازی و خوابیدن است. برنامه ریزی باید هوشمندانه باشد و باید براساس عادت‌های کودک تنظیم شود و همچنین ساعتی را هم باید به بازی خود با کودک اختصاص دهید.

روز تعطیل را درست شروع کنید

در روز تعطیلی که قرار نیست به بیرون از منزل بروید باید جوری رفتار کنید که کودک فکر کند قرار است برای تفریح به بیرون از منزل بروید و اینکار را باید از اول صبح شروع کنید و سرحال و شاد روزتان را شروع کنید فرزندتان را به حمام ببرید و لباس تازه بپوشانید و با کودکتان صبحانه که علاقه مند است را به کودک بخورانید و بازی مورد علاقه کودک را انجام دهید.

مشخص کردن مناطق کار و مناطق بازی

یک منطقه از منزل را برای بازی کودکتان مشخص کنید که برای بازی از این منطقه استفاده کند و اسباب بازیهای خود را در این منطقه بریزد و بازی کند و بعد از اتمام بازی اسباب‌بازی‌ها را جمع کند. اگر اینکار را کرد حتما او را تحسین کنید و برایش یک جایزه در نظر بگیرید که جایزه میتواند یک میوه یا خوراکی مورد علاقه کودک باشد و اگر اسباب بازی‌هایش را جمع نکرد او را تنبیه نکنید و هیچ واکنشی نداشته باشید.

راهنمای انجام کار بیرون را در منزل

هنگام کار در منزل برای خودتان هم یک منطقه کاری در نظر بگیرید و به کودکتان بگویید که برای بازی فقط باید از منطقه‌ای مشخص شده استفاده کنند. برای کودکان بازی کردن از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا با بازی‌کردن مهارت های را یاد می‌گیرند برای همین باید والدین به این موضوع توجه کنند.

صبوری با فرزند و خودتان

شما بهتر از هر کسی میدانید که فرزندتان چه اخلاقی دارد و همچنین میدانید که چگونه باید با کودکتان رفتار کنید، بنابراین با کودکتان با صبوری و حوصله رفتار کنید و کاری یا رفتاری را انجام ندهید که کودکتان تحریک شود و یا باعث ناراحتی شما شود. هنگامی که شما جهت کار منزل نیاز به آرامش دارید باید ابتدا آرامش کودک خود را فراهم کنید.

کودکان از تغییر در زندگی ناراحت می‌شوند و احساس می‌کنند قرار است اتفاق بدی بیفتد، در هنگامی که تصمیم به تغییر در روند زندگی‌تان دارید حتماً این کار را در مدت زمان طولانی انجام دهید تا کودک  بیقرار و ناراحت نشود. صبوری و حوصله داشتن در رفتار با کودکتان میتواند هم به آرامش شما و کودکتان کمک کند تا بدون هیچ ناراحتی و عصبانی شدنی با هم رفتار کنید.

سخن آخر

بسیاری از والدین مجبور به کار در منزل هستند و درآمد داشته باشد و با این حال کودک خردسالی هم دارند که به مراقبت و توجه نیاز دارد و یک همسری که در بیرون از منزل کار میکند و انتظار غذایی گرم و خانه ی آرام را از همسر خود دارد و این خانم باید همه انتظارات فرزند، همسر و کارفرمایی خود را انجام دهد.

این انتظارات زمانی برآورده میشود که با برنامه ریزی و صبوری حوصله و هوشمندی انجام شود در این مقاله چند ایده برای انجام تمامی مسئولیت ها داده شد که بتوانید در زمان مشخص به تمامی کارهای خود برسید، خسته و افسرده نشوید و مادران باید بدانند که هیچوقت برای وظیفه مادری و وظیفه همسری خود را فراموش نکنند و زمانی را نیز به خود اختصاص دهند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *