تغذیه و سلامت

نوزاد چه زمانی میتواند آب بنوشد

میزان آب خوردن نوزاد

هر انسانی برای بقا و داشتن زندگی سالم به نوشیدن آب نیاز دارد. نوزادان هم مانند سایر افراد بزرگسال به آب نیاز دارند، ولی آب مورد نیاز بدن خود را با خوردن شیر مادر یا شیر خشک تامین میکنند و نیازی به نوشاندن آب تا قبل از 6 ماهگی ندارند و نباید به کودک زیر 6 ماه آب بنوشانید.

در برخی از مواقع والدین مجبور هستند به نوزاد آب بنوشانند که حتما باید آب جوشیده شده و سرد شده را به کودک بدهند تا از مسمومیت با آب به‌دور باشند و باید خاطر نشان کنم که نوزادان و کودکان زیر 6 ماه با نوشیدن آب آلوده و یا حتی آبی که نجوشیده است مسموم میشوند و برخی مواقع این مسمومیت باعث تشنج و دیگر مسائل میشود پس والدین باید  به بهداشت و تمیزی آب دقت کنند.

نوشیدن آب در نوزاد و کودک زیر 6 ماه  باعث اختلال در جذب آهن در بدن کودک میشود و باعث میشود کودک وزن گیری و رشد نرمالی نداشته باشد. والدین تا 6 ماهگی برای آب نوشیدن کودک صبر کنند بهتر است.

چه زمانی باید نوزاد آب بنوشد

زمان مناسب برای آب نوشیدن کودک بعد از 6 ماهگی است. کودک 6 ماهه میتواند به همراه غذا آب هم بنوشد. اگر میخواهید تا قبل از 6 ماهگی به کودکتان آب بدهید حتما با پزشک فرزندتان مشورت کنید.

برخی از متخصصان و مراقبان بهداشت به والدین توصیه میکنند که تا قبل از 8 ماهگی به کودک آب ندهند و بعد از 8 ماهگی آب جوشیده شده خنک را در یک فنجان  بریزند  و با یک نی یا بصورت جرعه جرعه به کودک بنشانند و مراقب پریدن آب در گلوی کودک و خفگی کودک باشند.در صورت دادن آب با فنجان به کودک این فرصت داده میشود که کودک نوشیدن میعات را با شی غیر از شیشه شیر و سینه مادر را یاد بگیرد.

چه زمانی به نوزاد خود آب دهیم

کودک 6 تا 12 ماه میتواند روزانه 8 تا 12 بار آب بنوشد ولی باید به یاد داشته باشید که آب نباید جایگزین شیر و غذا شود فقط سعی کنید هنگام خوردن غذا به مقدار کم به کودک آب دهید.

چه زمانی نوزادان می توانند شیر مادر یا شیر خشک بنوشند؟

نوزادان از بدو تولد برای تامین انرژی و رشد و تکامل به شیر نیاز دارند و این شیر می‌تواند شیر مادر باشد یا شیر خشک به هر حال باید نوزاد شیر بخورد.

بهترین شیری که کودک میتواند بنوشد شیر مادر است . شیر مادر بهترین جایگزین برای آب آشامیدنی است و علاوه بر این شیر مادر به تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد کمک میکند و نوزاد را در برابر عفونت و بیماری محافظت میکند و کودکی که با شیر مادر بزرگ میشود از رشد مغزی و بدنی خوبی برخوردار خواهد شد.

دستگاه گوارش نوزاد بسیار ضعیف است و با نوشیدن آب، نوزاد باعث نفخ و مسومیت میشود که این برای نوزاد تازه متولد شده خوب نیست پس حتما فقط برای تغذیه کودک از شیر استفاده کنید و زمانی که مادر به نوزاد آب میدهد این موضوع باعث کم شدن شیر مادر هم میشود.

از چه زمانی شروع به دادن غذاهای جامد کردید؟

هیچ اصل وجود ندارد که بگوید غذای جامد را از چند ماهگی برای کودک شروع کنید برای این کار میتوانید با پزشک فرزندتان مشورت کنید تا پزشک با شرایط فردی کودکتان به شما توصیه  کند که زمان مناسب برای شروع غذای جامد کی است.

به‌طورکلی متخصصان اطفال شروع غذایی جامد را از 6 ماهگی تا 8 ماهگی توصیه می‌کنند و این موضوع هم بستگی به آمادگی کودک برای پذیرش غذای جامد دارد که برخی کودکان زود تر از 6 ماهگی به این آمادگی میرسند  برخی کودکتان دیرتر.

برای این که والدین بدانند فرزندشان  آمادگی خوردن غذای جامد را دارد باید به این نشانه ها دقت کنند این نشانه ها میتواند: نشستن بدون کمک، نشان دادن علاقه به غذا، و توانایی بالا گرفتن سر و قورت دادن بدون خفگی باشد.

سخن آخر

همه انسان‌ها برای سلامت و بقا به آب نیاز دارند. نوزادان هم برای رشد و سلامت به آب نیاز دارند ولی نوزادان آب موردنیاز بدن خود را از شیر تامین میکنند. نوزادان نباید تا قبل از 6 ماهگی آب بنوشند، زیرا گوارش کودکان ضعیف است و نوشیدن آب باعث نفخ و مسومیت میشود.

بهتر است برای نوشیدن آب از آب جوشیده شده خنک شده استفاده شود و آب در یک فنجان ریخته شود، کودک جرعه جرعه آب بنوشد تا با نوشیدن مهارت نوشیدن مایعات به‌ غیراز شیشه شیر و سینه مادر را یاد بگیرد.زمان مناسب برای شروع غذای جامد برای کودک بستگی به آمادگی خود کودک دارد که برخی از کودکان این آمادگی را قبل از 6 ماهگی دارند و برخی کودکان هم تا 8 ماهگی آمادگی پذیرش غذای جامد را ندارند.شروع غذای جامد باید با مقدار کم وبا غذاهای که هضم آسان دارد شروع شود وکودک را درمقابل  خفگی و آلرژی مراقبت شود.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *