تغذیه و سلامت

لیست غذاهای مقوی برای افزایش وزن کودک

غذاهای مقوی برای وزن گیری کودک و نوزاد

آیا شما هم به دنبال راهی برای وزن گیری کودک خود می‌گردید؟ آیا هنوز نمی‌دانید چه خوراکی‌هایی برای رشد کودک ضروری و چه خوراکی‌هایی برای او مضر هستند؟ آیا برای وزن گیری کودک، فقط اصلاح تغذیه کافی است یا موارد دیگری نیز دخیل هستند؟ درمورد تغذیه کودک ممکن است سوال‌های زیادی در ذهنتان وجود داشته باشد. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم به تمامی سوال‌های ذهنی شما در این باره پاسخ دهیم، پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت تغذیه برای وزن گیری کودک و رشد آن

یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین گزینه‌ای که در رشد و وزن گیری کودک نقش دارد مربوط به تغذیه او است. مخصوصا در سال‌های ابتدایی که کودکان با سرعت رشد می‌کنند باید تغذیه مقوی و با کیفیتی در لیست غذایی خود داشته باشند. حساسیت و سردرگمی مادران درمورد تغذیه کودکان خود، اگر برای اولین بار مادر شده باشند، احتمالا بیشتر و بیشتر باشد. تغذیه نه تنها در وزن گیری کودک، بلکه در رشد و سلامت ذهن، سیستم ایمنی قوی و قد او نیز نقش بسزایی دارد. بسیاری از کسانی که در بزرگسالی در برابر بسیاری از بیماری‌ها مقاومت کمتری دارند، معمولا در کودکی تغذیه سالم و مقوی نداشته‌اند.

به عبارت دیگر می‌توان گفت سیستم ایمنی قوی ارتباط مستقیمی با تغذیه دارد. احتمالا دیده باشید کودکان به‌هنگام گرسنگی بدخلق و بهانه گیر می‌شوند ولی پس از احساس سیری به کودکی پر انرژی و بشاش تبدیل می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که تغذیه علاوه بر موثر بودن در وزن گیری کودک، بر خلق و خوی او نیز به‌طور مستقیم اثر می‌گذارد. در ادامه به معرفی بهترین غذاها برای وزن گیری گودک می‌پردازیم.

بهترین و سالم‌ترین خوراکی‌ها برای وزن گیری کودک

با این‌که کودکان با گذشت زمان و بالا رفتن سن به طور طبیعی فرایند وزن گیری را طی می‌کنند، اما گاهی اوقات برخی کودکان در این زمینه به مشکل برخورده و نمی‌توانند وزن اضافه کنند. در چنین شرایطی جستجوی راهی برای افزایش وزن کودکان برای والدین بسیار حائز اهمیت است. اولین نکته‌ای که برای جبران کمبود وزن کودک به ذهن می‌رسد توجه به تغذیه و اصلاح آن است. به این مورد نیز باید توجه داشت که لاغر بودن کودک همیشه به این معنی نیست که او سوء تغذیه دارد و والدینش به تغذیه او توجه نمی‌کنند. گاهی لاغری ریشه ژنتیکی دارد. اما به‌طور کلی می‌توان گفت که تغذیه مقوی و سالم، آپشنی مهم در وزن گیری و رشد کودک است. در ادامه لیستی از خوراکی‌های مغذی برای کودکان شما آماده کرده‌ایم.

  • شیر: یکی از مواد غذایی که به عنوان غذای کامل برای کودکان مطرح است مربوط به شیر است. شیر حاوی کلسیم و ویتامین دی است که برای رشد و سلامت استخوان‌ها بسیار ضروری است. همچنین این غذای کامل حاوی انواع ویتامین‌ها و پروتئین مورد نیاز بدن برای رشد و وزن گیری کودک است. قابل ذکر است که کودکان زیر یک سال نباید شیر گاو مصرف کنند، اما بعد از یک سالگی تا روزی سه بار می‌توانند شیر گاو را در لیست غذایی خود داشته باشند.
  • سرلاک: سرلاک یکی از غذاهای کمکی سالم است که به لیست غذایی کودک و نوزاد خود می‌توانید اضافه کنید. این ماده غذایی سرشار از غلات و مواد مغذی مورد نیاز کودک است که به صورت آماده و در طعم های متنوع در بازار وجود دارد. استفاده از این غذای کمکی معمولاً به کودکان زیر شش ماه توصیه نمی‌شود، مگر این‌که به توصیه پزشک و برای وزن گیری نوزاد باشد.
  • آجیل: آجیل‌ها جزو خوراکی‌های کوچک ولی بسیار سالم و مغذی هستند که سرشار از انواع ویتامین ها و پروتئین و چربی‌های مفید برای قلب و مغز هستند. این مغزیجات به دلیل پرکالری بودن احساس سیری در کودکان به وجود می‌آورند و باعث می‌شوند کودکان از خوردن خوراکی‌های ناسالم دوری کنند. استفاده از آن‌ها می‌تواند گزینه خوبی برای میان وعده کودکان باشد.
  • سیب زمینی: سیب زمینی که در دسته کربوهیدرات‌ها قرار دارد، غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. استفاده از آن در تامین انرژی مورد نیاز کودک لازم و ضروری است. سیب زمینی را می‌توانید به صورت پوره یا در سوپ به کودک خود بدهید.
  • تخم مرغ: تخم مرغ حاوی مقدار زیادی پروتئین و چربی‌های مفید است که برای کارکرد و سلامت بهتر مغز، لازم و ضروری است. بعد از ۸ ماهگی به توصیه پزشک می‌توانید این ماده غذایی را به تغذیه کودک خود بیافزایید، برای کودکان بهتر است به شکل آب پز استفاده شود.

علاوه بر موارد ذکر شده مواد غذایی دیگری نظیر کره بادام زمینی، حبوبات و… نیز در رشد و سلامت کودکان جایگاه ویژه‌ای دارند اما ممکن است مصرف آن‌ها سبب ایجاد حساسیت و ناراحتی‌های معده در کودکان شود.

چند نکته مهم در رابطه با وزن گیری کودک

بعضی از کودکان بد غذا هستند و دلیل لاغری آن‌ها ریشه در همین مشکل دارد. بد غذا بودن کودک مادران را بسیار کلافه می‌کند. برای این‌که بتوانید کودک خود را به غذا خوردن علاقمند کنید، بهتر است غذای او را به شکل خلاقانه‌ای تزیین کنید. این کار برای جلب توجه کودک بسیار کارساز خواهد بود.

یکی از کارهای اشتباهی که بسیاری از مادران به انجام آن می‌پردازند، غذا دادن به کودک پای تلویزیون است. این کار کودک را بسیار بد عادت می‌کند و انتظار دارد همیشه و در هر موقعیتی، کسی به ‌دنبال رفع گشنگی او باشد. در این صورت کودک نظم غذایی نخواهد داشت.

دور هم غذا خوردن باعث افزایش اشتهای کودکان می‌شود. این کار باعث می‌شود کودک با الگو برداری از اطرافیان خود با لذت بیشتری به غذا خوردن بپردازد. باید در نظر داشت که هدف از غذا خوردن فقط سیری نیست. این دورهمی در کنار سفره و میز غذا باعث استحکام روابط خانوادگی نیز می‌شود.

یکی دیگر از مواردی که در وزن گیری کودک بسیار موثر است، مصرف میان وعده‌ها است. افزودن میان وعده‌ها در برنامه غذایی کودک باعث می‌شود که او در طول روز مقدار غذای بیشتر و در نتیجه کالری بیشتری را وارد بدن خود کند. برای اینکه کودک بتواند جا برای خوردن میان وعده داشته باشد، باید وعده‌های اصلی را منظم و سر وقت به کودک خود بدهید.

سخن پایانی

کودکان از همان بدو تولد عزیز و دردونه پدر و مادرشان هستند. سلامتی و آینده زیبای فرزندان آرزوی هر پدر و مادری است. یکی از دغدغه‌هایی که معمولا والدین در سال‌های ابتدایی با آن سرو کار دارند مربوط به تغذیه و وزن گیری کودک است. تغذیه نه تنها در وزن گیری بلکه در سلامت مغز و روان نیز تاثیر بسزایی دارد. دراین مقاله به معرفی بهترین و سالم‌ترین خوراکی‌ها برای کودکان پرداختیم که آجیل‌ها، تخم مرغ، شیر، سرلاک، سیب زمینی دسته‌ای آن‌ها بودند.

گفتیم که برای وزن گیری کودک بهتر است یک سری نکات رعایت شود برای مثال دورهم غذا خوردن، اشتهای کودکان را بیشتر می‌کند. همچنین افزودن میان وعده‌های مقوی در وزن گیری آن‌ها نقش مهمی داشتند. در کنار موارد گفته شده برای این‌که کودک شما افزایش وزن سالمی داشته باشد، بهتر است از یک متخصص تغذیه نیز کمک بگیرید.

author-avatar

درباره حانیه نبوی

حانیه نبوی هستم کارشناس رشته مهندسی IT، دارای مدرک تولید محتوا که در حال حاضر به عنوان نویسنده محتوا در سایت دردونه، مشغول به فعالیت هستم

بازگشت به لیست

2 نظر در “لیست غذاهای مقوی برای افزایش وزن کودک

  1. معصومه گفت:

    سلام آیا از شیر برنج می توان در افزایش وزن کودک استفاده کرد؟

    1. modir گفت:

      اگر کودک شما شیر برنج را به عنوان میان وعده استفاده می کنه بهتر است که از شیر برنج عسلی استفاده کنید تا تاثیر بیشتری در وزن گیری کودک دلبندتان داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *