بازی و سرگرمی

بهترین بازی‌های کودکانه با اسباب‌بازی‌ها

اسباب بازی مناسب برای هر رده سنی کودک و نوزاد

کودکان برای رشد استعداد و توانمندسازی عضلات خود به بازی کودکانه نیاز دارند، بازیهای کودکانه باید متناسب با سن و روحیات کودک سازگار باشد. انتخاب بازی کودک تا حد زیادی به والدین وابسته است، بدین سان والدین باید همواره بهتریم اسباب بازی کودکانه را در اختیار کودک دردونه خود قرار دهند. ژان پیاژه روان‌شناس شهیر فرانسوی بر این باور است در گزینش اسباب‌بازی کودک باید دقت زیادی به خرج داد، زیرا اسباب‌بازی‌ها در شکل‌گیری تمایلات عاطفی و روانی کودکان و اجتماعی شدن کودک اهمیت ویژه‌ای دارد.

همچنین از نظر تمامی متخصصین علوم رفتاری بهترین بازی‌های کودکانه با وسایل بازی باید متناسب با سن کودک باشد. زیرا اسباب‌بازی سنین بین یک تا سه سال بسیار متفاوت‌تر از وسایل بازی کودکان بالای سه سال است. بازی و وسایل بازی برای کودکان در حکم داروهای شفابخش هستند که روح و روان کودک را پرورش می‌دهند و نقش مهمی در آماده‌سازی کودکان برای آینده ایفا می‌کنند. متأسفانه بسیاری از والدین در خرید و تهیه وسایل بازی کودک بسیار سهل‌انگار هستند و بدون درنظرگرفتن معایب یا مزایای آن اقدام به خرید می‌کنند.

ممکن است شما والدین عزیز برای کودکان زیر سه سال اسباب‌بازی‌هایی فراهم ‌کنید که اصلاً متناسب با ویژگی‌های فیزیکی و روحی او نباشد و کودک از بازی با آنها زود خسته شده و حتی اعتمادبه‌نفس خود را از دست ‌دهند. تفریح کردن با وسایل بازی برای کودکان علاوه بر جذابیت باید رشد خلاقیت آنها را به همراه داشته و موجب شکوفایی استعدادهایشان شود. اما متأسفانه وسیله‌ای را انتخاب می‌کنید که بر اساس سلیقه شما بوده و برای فرزندتان اصلاً زیبایی و امتیازی ندارد.

اگر برای شما هم تهیه اسباب‌بازی کودک یک دغدغه است و فکر می‌کنید با  بهترین بازی‌های کودکانه آشنایی نداشته و دوست دارید شاهد رشد و شکوفایی استعداد و خلاقیتش باشید با ما همراه شده تا نکات سحرآمیز را در اختیار شما قرار دهیم.

دلایل انتخاب اسباب‌بازی متناسب با کودکان

از زمانی که کودک دلبندتان شروع به رشد می‌کند شما شاهد اولین قدم‌ها، راه‌رفتن‌ها، دویدن‌ها، صحبت‌کردن‌ها و بالا و پایین پریدن‌های آنها هستید. با فراهم‌کردن اسباب‌بازی کودک به او این فرصت را می‌دهید که مهارت‌های جدید یاد گرفته و تعاملات خود را با دنیای بیرون گسترش دهد.

بازی ها مناسی رده سنی کودکان

کودکان تا سن دوسالگی توانایی برقراری ارتباط با دیگران، یافتن دوست، بازی‌های کودکانه و شناسایی محیط اطراف را به دست می‌آورند. با اسباب‌بازی کودک یاد می‌گیرند احساسات خود را سازماندهی کنند. آنها به وسایل بازی جان داده با نقش خود، احترام و حتی پذیرش قوانین را یاد می گیرند. اغلب کودکان بعد از سه‌سالگی با بازی‌هایی که محتوای خواندن و نوشتن دارند، آشنا می‌شوند.

ولی در حقیقت بچه‌ها از سنین کمتر از سه سال با اسباب‌بازی این آموزش‌ها را شروع کرده که علاوه بر سرگرمی رشد ذهنی و جسمی خود را کامل می‌کنند. در زمان انتخاب وسیله بازی برای کودک حتماً چیزی را انتخاب کنید که منجر به رشد خلاقیت و توانایی‌های او شود. معمولاً بهترین وسیله برای بازی کودکان بازی‌های بدون پایان است که ذهن کودکان را به چالش می‌کشد.

بازی‌های بدون پایان تفریحاتی هستند که نیازی به محدودیت نیست و کودکان با استفاده از قوه تخیل با اسباب‌بازی مشغول می‌شوند. از جمله این بازی‌ها بلوک‌ها، توپ‌ها، جعبه‌های مقوایی و جمع‌آوری وسایلی مثل دکمه یا مهره است. اما در خصوص اسباب‌بازی کودک برای سنین یک تا سه‌سالگی معمولاً می‌توان از آلت‌های بازی زیر استفاده کرد که علاوه بر سرگرمی در توانمند کردن کودکان بسیار با اهمیت هستند.

انواع بازی‌های سنین 1 تا 3 سالگی

  • بازی برای کودکان زیر شش ماه

کودکان در ماه‌های اول حیات خود به رنگ‌ها، دست‌هایی که مدام تکان می‌خورند، به صداهای اطراف خود بسیار علاقه دارند. ازاین‌رو بهترین بازی‌های کودکانه برای آنها باید با رنگ‌ها، صداها  و حرکات ترکیب شود. بهترین وسیله بازی برای این کودکان چراغ‌های شب حرکتی، عروسک‌های موزیکال، جغجغه با رنگ‌های روشن با ساختار لطیف، اسباب‌بازی‌های آویزی که معمولاً بر روی تخت کودک آویزان می‌کنند تشکیل می دهد. کودک به وسیله آنها حرکات دست یا پراندن پاها را یاد می گیرند.

استفاده از کتاب‌هایی با بافت نرم و وسایلی که کودک بتواند دهان خود را کشف کند تا شش ماهگی مناسب است.

  • وسایل بازی کودک شش تا دوازده‌ماهه

اسباب‌بازی کودک در این سن باید باعث حس کنجکاوی نسبت به صداها و حرکت‌ در کودک را بیدار کند. در این سن برای آنها وسایلی مثل طبل یا هر وسیله‌ای که با آن ضربه بزند و صدا تولید کند، مناسب است. البته باید به بافت و جنس آن توجه کنید تا کودک از آسیب‌های احتمالی دور باشد.

برای تشویق کردن کودکان برای حرکت کردن اسباب‌بازی مثل ماشین خریداری کنید. درصورتی‌که می‌خواهید کودک ایستادن و راه‌رفتن را یاد بگیرند از اسباب‌بازی کودک با  واگن پر از مکعب استفاده کنید. کتاب‌های ساده اما پر از عکس و کلمات زیر عکس‌ها، اسباب‌بازی‌هایی با موزیک، وسایل بازی تکان دادنی نمونه های دیگری است.

  • اسباب‌بازی کودک یک تا سه‌ساله

یکی از بهترین سنین یادگیری برای کودک بین یک تا سه سال است. او در این سن با استقلال بیشتر عمل می‌کند. از اینکه می‌تواند به‌تنهایی راه برود، خودش غذا خورده و از قاشق استفاده کند بسیار خوشحال است. آنها بازی با مکعب را دوست دارند و از ساختن وسایل مختلف خوشحال می‌شوند. بازی با وسایل موزیکال را فراموش نکنید و از جمله اسباب‌بازی‌هایی باشد که برای کودک فراهم می‌کنید.

اسباب بازی مناسب برای هر رده سنی کودک

کتاب داستان‌های آسان همراه با شعرخوانی، معماها، پازل‌های راحت، اسباب‌بازی کودک مثل جاروبرقی یا تلفن، ساخت‌وسازها، انواع عروسک، اسباب‌بازی‌های هنری مثل نقاشی کردن جزء وسایلی است که برای این سنین مناسب است.

بسیاری از والدین فکر می‌کنند انتخاب اسباب‌بازی کودک یک تا سه‌ساله دشوار است. چون این سن برای کودکان علاوه بر سرگرمی زمان رشد خلاقیت، جسمی و فکری است. بچه‌ها در این دوران با بازی‌کردن دنیای اطراف خود را کاوش کرده و در حین بازی چیزهای جدیدی را کشف می‌کنند.

به همین علت والدین باید در انتخاب بهترین بازی کودکانه با اسباب‌بازی دقت کنند. کودکان استقلال شخصیتی پیدا کرده و شروع به تقلید می‌کنند. با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار می‌کنند و نیاز دارند با وسایل بازی مناسب مراحل رشد خود را تکمیل کنند.

author-avatar

درباره فاطمه پهلوانی

فاطمه پهلوانی هستم کارشناس ارشد رشته پژوهش علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا تهران من نویسنده محتوا سایت دوردونه هستم. با نظرات خوبتون درباره مقاله ها مشوق راه ما باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *