کودک و والدین

تاثیرات وقت گذرانی والدین با فرزندان و عواطف آنها

وقت گذاری یا وقت گذرانی با کودکان باعث احساس خوشبختی می شود

در دنیای مدرن امروزه وقت گذرانی با فرزندان برای رشد، سلامتی و رفاه آنها امری ضروری به نظر می رسد، چرا که این امر باعث می شود کودکان احساس علاقمندی شما به آنها را درک کنند و همچنین حس کنند که مورد حمایت شما هستند. ایجاد احساس علاقه و حمایت باعث می شود که در فرزند شما فرصت های یادگیری بوجود آید. بهترین کار برای وقت گذرانی با کودکان، شرکت کردن تمامی اعضای خانواده در سرگرمی های عصرانه می باشد.

عصرها و یا در صورت نیاز، اویل شب خانواده ها بایستی از دورهمی های خود نهایت استفاده را ببرند، بطوری که هر کدام از اعضا از این برنامه لذت ببرد. فعالیت هایی مانند آشپزی، بازی های دسته جمعی، تماشای فیلم، خواندن داستان و… از جمله امورات کم خرج می باشند. در این مقاله به بررسی این فعالیت ها و تاثیر آنها خواهیم پرداخت.

انجام بازی های رایانه ای با کودک خود

در زمان خالی وقت، والدین با در نظر گرفتن میزان ساعات مجازی که کودکان میتوانند جلوی صفحه نمایش باشند، با آنها به بازی های کامپیوتری یا همان رایانه ای بپردازند. البته این نکته بسیار مورد اهمیت می باشد که بازی انتخاب شده، بایستی طوری باشد که هم برای فرزندتان مناسب باشد و هم اینکه جنبه آموزشی و سرگرمی نیز داشته باشد.

در انتخاب بازی اجازه بدهید فرزندتان نظر خود را بگوید. این امر باعث خواهد شد که شما با علایق و روحیات فرزند خود آشنا شوید. همچنین اگر متوجه شدید که کودک شما یک بازی که برای او مناسب نیست را انتخاب می کند، می توانید با آرامش و بدون جبهه گرفتن در مورد آن با کودک خود صحبت کنید. با وقت گذرانی والدین با فرزندان خود از بابت بازی رایانه ای، والدین می توانند تا حدودی فعالیت های مجازی کودکان را نیز کنترل نمایند.

بازی گروهی پیدا کردن اشیاء

بازی پیدا کردن اشیا با راهنمایی کم و زیاد کردن صدای برهم کوبیدن دست ها، یکی از پرهیجان ترین و همچنین پرطرفدارترین بازی ها در بین خانواده می باشد. به این صورت که در دورهمی های خانوادگی شما می توانید جسمی را در جایی پنهان کرده و شخصی را به نوبت مامور یافتن آن کنید. دیگران نیز می توانند با کم و زیاد کردن شدت تشویق های خود یابنده را راهنمایی کنند.

این نوع بازی ها علاوه بر تقویت حس جستجو گرانه و کنجکاوی و همچنین حس هماهنگ سازی شنوایی با دیگر حواس که بسیار مفید است، حس همکاری و اعتماد به اعضای خانواده را در کودک افزایش می دهد. وقت گذرانی با کودک خود با انجام این بازی باعث می شود که او و حتی شما وادار به فعالیت فیزیکی نیز شوید.

آشپزی دسته جمعی بهترین وقت گذرانی با خانواده

آشپزی و آشنا شدن با وسایل آشپزخانه و همچنین مواد غذایی یکی از مهارت های لازم برای زندگی می باشد. از این رو والدین چه پدر و چه مادر و حتی بهتر است هر دو همزمان، در برخی روزها در کنار فرزندان خود به آشپزی بپردازند و کودک خود را نیز تا می توانند در انجام امور مشارکت دهند.

هنگام آشپزی با فرزندانتان و وقت گذرانی با آنها، مواد مختلف استفاده شده را به آنها آموزش دهید. می توانید در مورد ارزش غذایی غذا و اینکه چگونه می تواند به سلامت آنها کمک کند، صحبت کنید. همچنین می توانید در مورد طعم های مختلف مورد استفاده و نحوه ترکیب آنها برای ایجاد غذاهای جدید صحبت کنید.

رقصیدن با کودک؛ وقت گذرانی نشاط آور

رقصیدن علاوه بر این که باعث فعالیت بدنی شده، باعث می شود که حفظ تعادل در اشخاص، بخصوص در کودکان تقویت شود. همچنین رقصیدن کودک باعث می شود در کودک شما نشاط و شادابی ایجاد شود و روان سلامت کودک شما تضمین خواهد شد.

رقصیدن با کودکان باعث شادابی و سرزنده بودم کودک می شود

رقصیدن کودک به همراه والدین این حس همراهی و عدم وجود فاصله عاطفی را در کودک زنده نگه می دارد. کودکان به هنگام وقت گذرانی شما با آنها، بصورت رقص و پایکوبی احساس صمیمیت خاصی با شما می کند. در زمان هایی که قصد دارید برقصید، سعی کنید با هر آنچه که در دست دارید محیط را آماده یک جشن ساده و پرشور کنید.

نقاشی و رنگ آمیزی والدین با کودکان

از دیگر اموراتی که والدین می توانند در وقت گذرانی با فرزندان خود انجام دهند، نقاشی و یا رنگ آمیزی می باشد. برعکس رقص با کودکان، نقاشی و رنگ آمیزی باعث ایجاد آرامش در فرزندان می شود. پس انجام اینگونه وقت گذرانی ها بهتر است به زمان های موکول شوند که بعد از آن کودک به استراحت خواهد پرداخت. این کار ذهن او را آرام خواهد کرد.

هنگام نقاشی کردن کودک و یا رنگ آمیزی نقاشی بهتر است طوری عمل کنید که موضوعات و رنگ ها توسط فرزندتان پیشنهاد شود. حتی اگر آنها خیال پردازی می کنند بهتر است با آنها همراهی کنید. سعی نکنید که او را متقاعد سازید که دریا را آبی و یا چمن را سبز نقاشی کند، بگذارید روح او با آرامشی که از حضور شما در کنار خود احساس می کند، آزادانه به پرواز درآید.

پیاده روی در پارک

ورزشهای صبحگاهی و یا پیاده روی های عصرگاهی در پارک ها و یا در مسیر رسیدن به مقصد در کنار والدین به فرزندان این اعتماد به نفس را می دهد که پا به پای شما و در کنار شما می باشد. علاوه بر آن هنگام پیاده روی و یا ورزش، نحوه برخورد شما با دیگر افراد را برای خود الگو کرده و یکی دیگر از مهارت های اجتماعی را یاد می گیرد و در آینده منجر به اجتماعی شدن کودک میشود.

سعی کنید در سرعت پیاده روی های خود، کودکان را در نظر بگیرید. بطوری که احساس نکند هنوز نمی تواند با شما یکی شود. در مسیر نیز بدون اینکه زیاده روی کنید از عملکرد فرزندتان تعریف کنید و او را برای برنامه بعدی مشتاق تر نمایید.

کتاب خوانی و یا شنیدن داستان و یا پادکست

خواندن کتاب های مناسب فرزندان بصورت دورهمی جز وقت گذرانی هایی است که هم جنبه آموزشی و هم جنبه سرگرهی و هم جنبه اجتماعی دارد. خواندن کتاب بصورت نوبتی و یا گروهی و یا اصلا گوش دادن به داستانها و پادکست های آموزشی و مناسب کودکتان، فرهنگ مطالعه و اهمیت دریافت اطلاعات را در فرزندتان تقویت می کند. علاوه بر موارد گفته شده، کتاب خوانی برای کودکان مزایای فراوانی دارد. والدینی که شب هنگام قبل از به خواب رفتن کودکان برای آن ها داستان سرایی میکنند، زمینه برای خواب راحت و پر آرامش آنها را فراهم میکنند.

باغبانی و یا گلکاری

باغبانی و یا رسیدگی به گیاهان و گلهای اطراف خانه باعث آرامش روحی می شود و همچنین برای فرزندان شما همراه با کلی اطلاعات مفید می باشد. همراه ساختن فرزندتان با خود در باغبانی و یا گلکاری باعث می شود که او با برخی امور آشنا شده و همچنین مهارت های لازم را نیز دریافت کند. در طول این وقت گذرانی نیز شما می توانید از اهمیت موضوع محیط زیست با او صحبت کنید.

در پایان امیدوارم این مطالب بتواند به شما ایده‌های وقت گذرانی داده و در مورد اینکه این شب با بچه‌هایتان چه کاری انجام دهید را کشف کنید. دانستن اینکه در شب با بچه ها چه کار می کنید، هم برای شما و هم فرزندانتان خوشحال کننده خواهد بود. بطور کلی فرزندان با بودن در کنار والدین احساس خوشبختی می کنند.

author-avatar

درباره modir

دکترای مدیریت، فوق لیسانس مهندسی برق دارم اما در زمینه آی تی فعالیت می کنم. دلیل من برای این کار تنها علاقه و نبود محدودیت در کار است. میلیون ها دقیقه خوندم، نوشتم و خواهم نوشت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *