کودک و والدین

میزان خواب نوزاد تازه متولد شده و نکات مهم مربوط به آن

میزان خواب نوزاد تازه متولد شده و نکات مهم مربوط به آن

یکی از سخت‌ترین و پر چالش‌ترین مسئله برای مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند، مشکلات خواب نوزاد است. بی نظمی در خواب نوزاد در روزهای اولیه تولد، برای والدین بسیار دشوار و کلافه کننده است. همه نوزادان در چند ماه ابتدایی از تولد، برای اینکه بتوانند رشد کنند و به سرعت بزرگ شوند، به خواب زیاد نیاز دارند. به عبارت دیگر می‌توان گفت نوزادان بیشتر ساعات شبانه روز خود را در خواب به سر می‌برند که این مورد یکی از اساسی‌ترین نیازهای آن‌ها است.

نگهداری از یک نوزاد همانند نگهداری از یک نهال ظریف و حساس، به دقت و توجه فراوان نیاز دارد و با این‌که این قسمت از رشد نوزاد برای والدین مخصوصا مادران سخت است، ولی با عشق و علاقه به انجام وظایف خود می‌پردازند. اما این شرایط نیز همیشگی نیست و با گذشت زمان و بزرگ شدن نوزاد میزان خواب او تنظیم خواهد شد. در ادامه مقاله همراه ما باشید زیرا تمام نکات و اطلاعاتی که لازم  است درباره خواب نوزاد بدانید، در اختیارتان قرار داده شده تا با آگاهی کامل این دوران را پشت سر گذارید.

میزان خواب نوزاد در اوایل تولد

نوزاد تازه متولد شده هنوز درک درستی از محیط اطراف خود ندارد و نمی‌تواند روز و شب را تشخیص دهد. بنابراین ساعت مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن او وجود ندارد و در هر ساعت از شبانه روز می‌تواند اقدام به خوابیدن و یا بیدار شدن کند. اکثر نوزادان معمولاً در حدود ۱۵ تا ۱۹ ساعت از شبانه روز را در خواب به سر می‌برند که البته می‌تواند اندکی نیز کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد. این مورد برای بعضی والدین ممکن است نگران کننده باشد، ولی جای نگرانی ندارد و این یک روال طبیعی برای رشد نوزاد است.

نوزادان معمولا از هر 1 تا 2 ساعت یکبار، برای خوردن شیر بیدار می‌شوند. مادران به این نکته نیز توجه داشته باشند، که رسیدگی به تغذیه نوزاد در هفته‌های اول تولد بسیار مهم است و در وزن گیری او نقش بسزایی دارد. بنابراین به هیچ وجه اگر نوزاد شما برای خوردن شیر بدار نمی شود نگویید که در خواب ناز است بیدارش نکنیم، بهتر است خود اقدام به بیدار کردن و شیر دادن کنید.

نکاتی که مادران درباره خواب نوزاد باید بدانند

کیفیت خواب نوزاد همانند تغذیه او در رشد و سلامت جسمی و ذهنی او بسیار مهم تلقی می شود. خواب نوزاد مانند بزرگسالان نیست و ساعت مشخصی ندارد. بنابراین والدین قبل از تولد نوزاد باید خود را به این امر آماده کنند. زیرا قرار است روزها و شب‌های زیادی با بی‌خوابی دست و پنجه نرم کنند. اما نکاتی در این باره وجود دارد که ممکن است تا حدی به والدینی که صاحب فرزند شده‌اند، در روزهای اول تولد کمک کند.

1- مدت زمان خواب نوزاد در طول شبانه روز زیاد ولی به‌طور منقطع است و معمولاً از هر دو یا نهایتاً چهار ساعت یکبار برای شیرخوردن، بیدار می‌شود. کنترل زمان خواب نوزاد و مقدار آن در دست شما نیست و تمامی نوزادان برای رشد خود باید این مرحله را طی کنند.

7 نکته طلایی درمورد خواب نوزاد

2- برای این‌که نوزاد شما خواب راحتی داشته باشد، پوشک او را به‌موقع تعویض کنید. زیرا پوست او لطیف و حساس است و اگر پوشک بچه دیر به دیر عوض شود، احتمال ادرار سوختگی به وجود می‌آید که باعث گریه و زاری بچه و آشفتگی والدین می‌شود.

3- حمام کردن به موقع نوزاد نقش مهمی در کیفیت خواب او دارد. حس تمیزی در نوزاد، او را به آرامش می‌رساند البته به شرطی که شکمش سیر باشد.

4- جنس لباس نوزاد نیز در آرامش و خواب بهتر تاثیردارد. لباس‌هایی که برای نوزاد تهیه می‌کنید باید از جنس نخ بوده و باعث حساسیت نشود.

5- دما و رطوبت اتاقی که نوزاد در آن می‌خوابد را همیشه چک کنید. مناسب‌ترین دما برای اتاق نوزاد بین ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد و برای رطوبت نیز بین ۳۴ تا ۴۴ درصد است.

6- برای کیفیت بهتر خواب نوزاد،اتاقی که برای آن در نظر می‌گیرید؛ بهتر است دارای محیطی آرام و به دور از شلوغی باشد.

7- یکی از مهم‌ترین نکاتی که به‌طور مستقیم خواب نوزاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مربوط به تغذیه او است. نوزاد گشنه به هیچ عنوان نمی‌تواند خواب راحتی داشته باشد. بنابراین قبل از خواب حتما او را کامل سیر کنید. همچنین اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند، باید رژیم غذایی او نیز درست و اصولی باشد تا باعث کولیک در نوزاد نشود.

خواب نوزاد از چه زمانی تنظیم می‌شود؟

واقعیت این است که از بدو تولد نوزاد، امکان تنظیم ساعات خواب آن وجود ندارد. چون همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم، نوزاد تازه متولد شده قادر به تشخیص شب و روز نیست. به‌خاطر همین نباید انتظار داشت مثل افراد بزرگسال، ساعت خواب مشخصی داشته باشد ولی این شرایط همیشگی نیست و با گذشت زمان و بزرگ شدن نوزاد حل خواهد شد. تنظیم خواب نوزاد معمولا از شش ماهگی به بعد آغاز می‌شود. اما درمورد همه نوزادان صدق نمی‌کند.

بسیاری از آن‌ها بعد از شش ماهگی قادرند به خودی خود چرخه شب و روز را دریابند و ریتم خواب خود را با آن تنظیم کنند که در این صورت ممکن است شب ها ما بین ۶ تا ۸ ساعت بدون نیاز به شیر خوردن، به خواب بروند.

سخن پایانی

در این مقاله‌ای که در اختیار شما قرار داده‌ایم، به بررسی مشکلات خواب نوزاد پرداختیم و گفتیم که تنظیم خواب نوزاد در روزهای اول تولد امکان پذیر نیست و این مشکل به مرور زمان حل خواهد شد. دانستیم که دلیل خواب زیاد نوزاد در روزهای ابتدایی، طبیعی است و جای نگرانی ندارد. ضمنا گفتیم که از شش ماهگی به بعد معمولا احتمال تنظیم خواب نوزاد وجود دارد ولی در همه یکسان نیست. در هر حال بزرگ کردن و تربیت یک نوزاد کار ساده‌ای نیست و به مقدار زیادی صبر، گذشت و فداکاری نیاز دارد. امیدوارم با مطالب گفته شده در این مقاله توانسته باشیم کمک راه شما در این مسیر پر زحمت باشیم.

author-avatar

درباره حانیه نبوی

حانیه نبوی هستم کارشناس رشته مهندسی IT، دارای مدرک تولید محتوا که در حال حاضر به عنوان نویسنده محتوا در سایت دردونه، مشغول به فعالیت هستم

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *