بهداشت و درمان

درمان خانگی گلو درد در کودکان با طب سنتی

درمان خانگی گلو درد با طب سنتی و گیاهان دارویی

همه افراد اعم از بزرگسال و کودک در طول عمر خود به گلو درد مبتلا میشوند که برای کودکان بسیار درد ناک میباشد. در برخی از زمان ها این گلودرد همراه تب کودکان، بدن درد و دیگر مشکلات میباشد. طب سنتی همانطور که میدانید برای همه بیماری ها درمان خانگی کم هزینه و موثری دارد که میتوانید برای گلودرد کودکتان هم از داروهایی گیاهی موثر و بدونه عارضه بجای داروهایی شیمیایی استفاده کنید. کودکان بیشتر در فصول سرد سال به گلودرد مبتلا میشوند.

دلایلی مانند عفونت ویروسی و عفونت باکتری باعث درد در گلوی کودکان میباشد که عفونت باکتری خطرناک است و حتما باید سریع درمان شود. به هنگام شدت بیماری که گلودرد همراه با تب بالای 39 درجه، درگیری سینوسها، عفونت گوش، بدن درد، مشکل در تنفس، التهاب لوزه، ظاهر شدن پرده سفید رنگ در گلو و… است، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی گلو درد کودکان با گیاهان دارویی

طب سنتی برای گلو درد داروهایی گیاهی اعم از عرقیات، گیاه، دمنوش و روغن دارد که به چند نمونه اشاره میکنیم:

  • گل ختمی به علت خاصیت تسکین کننده درد و از بین برنده عفونت برای کودکان مفید است، برای درمان با گل ختمی میتوانید از دم کرده خود گل ختمی یا عرق گل ختمی استفاده کنید که بسیار موثر است.
  • مریم گلی نیزیکی از درمان کننده های قوی برای درمان گلودرد است، مریم گلی به علت خاصیت ضد التهابی که دارد، التهاب و درد گلو را از بین میبرد.
  • سرکه سیب به علت دارا بودن خاصیت ضد باکتری بودن برای درمان عفونت باکتری گلو مفید است.
  • یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را با یک استکان آب گرم و یک قاشق پر عسل ترکیب کنید و بنوشید.
  • عرق یا دم نوش شیرین بیان برای گلودرد کودکان بسیار موثر و مفید است، شیرین بیان دارایی خاصیت آسپرین است که به رفع درد کمک میکند و میتوانید عرق شیرین بیان را قرقر ه کنید.
  • زنجبیل ادویه ای بسیار ارزشمندی است که در طب سنتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و برای تمامی بیماری ها میتواند درمانگر قوی باشد. زنجبیل به علت خاصیت ضد التهاب، ضد باکتری، آنتی بیوتیک طبیعی و تسکین کننده درد برای درمان گلو درد مفید است. یک قاشق مرباخوری زنجبیل رابا یک لیوان آب جوشیده سرد شده و یک قاشق غذاخوری عسل و مقداری آبلیمو ترکیب کنید و نوش جان کنید.
  • نعناع را هم بصورت دم کرده هم به صورت عرق نوش جان کنید.
  • بابونه، قرص های گیاهی، خارشتر، پنیرک و… برای درمان گلو درد در کودکان مفید است.
  • دستگاه بخور یکی دیگر از روش های درمان گلودرد میباشد.
  • میوه هایی مانند: موز، لیمو شیرین، پرتغال برای تقویت سیستم ایمنی و تسکین درد گلوی کودکان خوب است.
  • شیر گرم با زردچوبه برای درمان گلو درد مفید است.
  • دارچین ادویه ای خوش طعم است که خاصیت آنتی باکتریال دارد که در طب چینی از آن به عنوان داروی گلو درد استفاده می‌شود.

گلودرد در کودکان را باید جدی گرفت

شاید این حرف برای افرادی که از طب سنتی برای درمان استفاده می کنند، تکراری به نظر برسد، اما افراط و زیاده روی در مصرف هر چیزی حتی گیاهان دارویی نیز باعث بروز برخی عوارض می شود. مخصوصا به هنگام استفاده از آنها برای درمان کودکان باید بیشتر احتیاط کرد.

توصیه های مهم برای گلو درد در کودکان

مادربزرگان و طب سنتی چند توصیه برای کاهش و درمان گلو درد دارد که بر حسب تجربه استفاده از این راهکارهای نتایج خوبی به همراه دارد. به همین خاطر به چند نمونه در اینجا اشاره میکنیم:

  • غذای کودکی که گلو درد دارد را پر نمک و پر ادویه نکنید. زیرا گلو درد و سرفه را بدتر میکند.
  • برای جلوگیری از تشدید گلو درد کودکان، اجازه ندهید کودکان چیپس و پفک و از این دسته تنقلات ناسالم مصرف کنند.
  • از آب نمک برای قرقره کردن استفاده کنید. ولی یادتان باشد که آب نمک را شور نکنید فقط کمی نمک به آب اضافه کنید.
  • اگر کودک در کنار گلو درد سرفه های خشک میکند آب داغ را در حمام باز کنید تا بخار شود و کودک در این هوای مرطوب و بخار، چند نفس عمیق بکشد تا گلویش مرطوب شود. این کار از سرفه کودکان تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

برای مورد آخر بهتر است از دستگاه مرطوب کننده محیط برای اتاق بچه استفاده شود، تا هم کودک احساس راحتی کند و هم اینکه در مصرف آب صرفه جویی شود.

پیشگیری از گلو درد در کودکان با گیاهان دارویی

برای پیشگیری از گلودرد که خود نوعی بیماری عفونی است باید از افراد و مکان های آلوده به سرماخوردگی و آنفولانزا کودکان را دور نگه دارید. حتما از ماسک استفاده کنید. زیرا این ویروس از طریق تنفس و سطوح مختلف وارد بدن میشود. دست کودکتان را با آب و صابون بشویید. کودکان بیشتر در فصول سرد سال به گلو درد مبتلا میشوند که والدین باید از کاپشن گرم و شال گردن مناسب برای پوشاندن گلویی کودک استفاده کنند و اتاق کودک را در دمای مناسب نگه دارند.

اما در فصل گرم سال هم بعضی از کودکان به علت ویروس یا نوشیدن آب خیلی سرد دچار گلو درد میشوند که باید از خوردن آب و نوشیدنی خیلی سرد یا یخ جدا خوداری شود. و در آخر سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهمی در بیمار نشدن افراد دارد پس با تغذیه مناسب سیستم ایمنی بدن کودک را افزایش دهید.

نتیجه گیری

گلو درد در کودکان میتواند به دلیل سرماخوردگی، آنفولانزا و یا دلایلی مانند عوارض جراحی یا شیمی درمانی و… باشد. طب سنتی دارای درمان های بسیار ساده ولی موثر است، بطوریکه با طب سنتی شاهد درمان سریع و کم هزینه ای خواهید بود. کودکان بیشتر در فصول سرد سال بیمار میشوند. پس در زمستان از شال گردن و کاپشن استفاده کنید و سیستم ایمنی بدن کودکتان را قوی کنید.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

یک نظر در “درمان خانگی گلو درد در کودکان با طب سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *