تغذیه و سلامت

کدام غذای جامد را باید در 6 ماهگی به کودک خود بدهیم؟

غذاهای جامد و مناسب برای شروع

بسیاری از والدین جوان به دلیل تجربه و اطلاعات کم، نمیدانند برای شروع غذای جامد کودک چه مواد غذایی مناسب است. ما در اینجا اطلاعاتی درمورد زمان مناسب شروع غذا و چگونگی دانستن این که کودک آمادگی خوردن غذای جامد را دارد یا نه و از چه مواد غذایی شروع کنیم صحبت میکنیم.

برای اولین بار که می‌خواهید به کودک غذا بدهید حتما از مقدار کم شروع کنید. مثلا یک قاشق تا سه قاشق به کودک غذا بدهید تا معده و بدن کودک کم کم به خوردن غذا عادت کند. همچنین والدین میتوانند برای شروع غذای کودک از غلاتی مانند برنج که هضم راحتی دارد، غذای جامد را شروع کنند.

سپس از غلات هایی استفاده کنید که حاوی ویتامین ب، آهن، اسیدفولیک و دیگر ویتامین ها باشد که غلاتی مانند: بلغور، جو دوسر، غلات جو سبوس دار و غلات برنج که برای تنوع دادن به غذای کودک و هضم آسان مناسب است و میتوانید این غلاتها را با شیر مخلوط کنید و به کودک بخورانید.

غذاهای جامد مناسب برای شروع

در این مقاله چند نوع غذا را به مادران جوان که اولین تجربه فرزندداری را دارند، معرفی میکنیم که برای کودکان خود آماده کنند و به کودک بخورانند تا رشد و وزن گیری کودک خوب باشد. این غذاها هم زود آماده میشود و هم برای کودکان مفید است.

سیب زمین شیرین

سیب زمینی یکی از بهترین مواد غذایی است که می تواند برای شروع غذای جامد برای کودکان بهترین مواد غذایی باشد. هر غذایی که میخواهید برای اولین بار به کودک بدهید از مقدار کم شروع کنید تا بفهمید که برای کودک شما حساسیت زا نیست و کودک به این مواد غدایی آلرژی ندارد. سیب زمینی برای رشد مناسب چشم، پوست و تقویت سیستم ایمنی بدن عالی است و منبع غنی از ویتامین آ میباشد.

آووکادو

برای شروع غذای جامد برای فرزندتان میتوانید از آووکادو کمک بگیرید. زیرا آووکادو سرشار از ویتامین، چربی های سالم و مواد معدنی مورد نیاز بدن کودک میباشد و هضم راحتی دارد. ترکیب پوره ای آووکادو و شیر مادر و یا شیر خشک بسیار برای کودک مقوی است.

موز

موز دارای فیبر، ویتامین های، پتاسیم و دیگر مواد معدنی موردنیاز بدن کودک میباشد و هضم راحتی دارد.

کدام غذای جامد را باید در 6 ماهگی به کودک خود بدهیم

نصف موز را پوره کنید و با شیر مخلوط کرده و در صورت دلخواه با آسیاب بادام و گردو و پسته مخلوط کنید و به کودک بخورانید. این دستور غذایی برای کودک شش ماه به بالا مناسب است.

کدو تنبل

اگر میخواهید به کودکتان غذایی سرشار از آهن بدهید؛ از کدوتنبل غافل نشوید و همچنین کدو تنبل غنی از ویتامین آ میباشد. برای کودک شش ماه میتوانید با هویج بپزید و به کودک بخورانید.

ماست

ماست هم میتواند گزینه ای خوبی برای شروع غذایی جامد برای کودکتان باشد. ماست سرشار از کلسیم، مواد معدنی و ویتامین میباشد. برای کودک شش ماهه از ماست پرچرب و کم چرب استفاده کنید و ماست میتواند به جای شیر بهترین و کامل ترین غذا برای کودک باشد. میتوانید ماست را همراه شیر خشک به کودک بخورانید.

ماهی له شده

کودک میتواند در شش ماهگی ماهی له شده بخورد. ماهی سرشار ازپروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و مواد معدنی مورد نیاز بدن کودک میباشد. ماهی را هم میتوانید بخار پز کنید و یا در آب بپزید و له کنید و به کودک بخورانید. توجه داشته باشید که زمان خوردن ماهی هیچ استخوانی نداشته باشد و با دقت ماهی را از استخوان تمیز کنید.

بهتر است جامدات را از 4 ماهگی شروع کنیم یا 6 ماهگی؟

اصلی برای این که غذای جامد را از چند ماهگی شروع کنیم وجود ندارد. برخی از کودکان آمادگی خوردن غذایی جامد را در 4 ماهگی را دارند درحالی که برخی از کودکان در 6 ماهگی و حتی ممکن است تا 8 ماهگی این آمادگی خوردن غذایی جامد را نداشته باشد. پس مادران باید به نشانه هایی که در کودک برای پذیرش غذایی جامد وجود دارد، توجه کنند که در اینجا به برخی از نشانه ها اشاره میکنیم.

بتواند روی صندلی بلند بنشیند، قادر به جویدن و حرکت دادن غذا در اطراف دهان خود باشد، توانایی قورت دادن غذا، کودک توانایی نشستن را داشته باشد. هر کودک این توانایی‌ها را داشته باشد والدین میتوانند غذای جامد را شروع کنند. اگر نمیدانید که کودکتان آمادگی دارد و یا نه میتوانید با یک پزشک اطفال مشورت بگیرید.

سخن آخر

کودک برای رشد و تکامل به غذا و شیر نیاز دارد. برخی از مادران برای شروع غذای جامد عجله دارند و میخواهند کودکشان زود تر غذا خوردن را شروع کند. توانایی بلعیدن و هضم باید در کودک کامل رشد کرده باشد تا بتواند غذا بخورد که این توانایی در 4 ماه تا 6 ماهگی کودک و یا شاید دیرتر یعنی 8 یا 9 ماه تکامل یابد. برخی از نشانه ها وجود دارد که والدین میتوانند بدانند کودک آمادگی پذیرش غذایی جامد را دارد یا نه .

غذاهایی مانند سیب زمینی، آووکاد، کدوتنبل، ماهی له شده، ماست و موز برای شروع غذایی جامد کودکان مناسب میباشد. غذای جامد را از مقدار کم شروع کنید تا بدانید که کودک به غذا آلرژی ندارد و کودک آیا میتواند به‌ خوبی غذا را هضم کند. علائم آلرژی در کودکان میتواند: خس خس سینه، کهیر، استفراغ و اسهال باشد که باید خیلی مراقب باشید و به پزشک مراجعه کنید.

سوالات رایج مادران در مورد تغذیه کودکان

آیا کودک از 4 ماهگی میتواند غذای جامد بخورد؟

توانایی بلعیدن و هضم باید در کودک کامل رشد کرده باشد تا بتواند غذا بخورد که این توانایی در 4 ماه تا 6 ماهگی کودک و یا شاید دیرتر یعنی 8 یا 9 ماه تکامل یابد.

چه مواد غذایی برای کودکان آلرژی زا هستند؟

تا قبل از یک سالگی از دادن غذاهایی آلرژی زا مانند: هات داگ، محصولات سویا، ماهی، تخم مرغ، بادام زمینی و شیر گاو خودداری کنید.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

یک نظر در “کدام غذای جامد را باید در 6 ماهگی به کودک خود بدهیم؟

  1. ویدا گفت:

    سلام ممکنه در مورد غذاهای جامدی که بعد از ۱۲ ماهگی بچه بازم ممکنه آلرژی زا باشه رو برامون بگین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *