ورزش و پویایی

درمان نرمی مفاصل کودکان با حرکات اصلاحی

نرمی مفاصل کودکان با حرکات اصلاحی درمان میشود

یکی از مشکلاتی است که والدین با آن گریبان‌گیر هستند، نرمی مفاصل کودکان و چگونگی درمان آن‌ است. بسیاری از متخصصین حرکات اصلاحی را راه‌حل مناسب برای درمان نرمی مفاصل کودکان مطرح می‌کنند. این عارضه نه‌تنها برای والدین، بلکه در سطح جهانی نیز یک مسئله اساسی است. به طوری که در سال 2012 نوزدهم اکتبر را “روز جهانی استخوان و مفصل کودکان” نام‌گذاری کرده‌اند.

علت نام‌گذاری این روز به خاطر افزایش آگاهی درباره سلامت استخوان‌ها و مفاصل کودکان، راهکارهای جلوگیری از بیماری‌های مفاصل، شناسایی کودکانی که به نرمی استخوان دچار هستند و ارائه روش‌های تشخیص و درمان نرمی مفاصل کودکان است. متأسفانه یکی از علل شلی مفاصل در کودکان کمبود ویتامین دی است. از طرفی چون این یک عارضه‌ای است که بیشتر به علت اختلالات ژنتیکی روی می‌دهد، والدین به‌ویژه مادران از زمان به‌دنیاآمدن کودک تا زمانی که کودک شروع به راه‌رفتن می‌کنند دلواپس و مضطرب هستند.

کوچک‌ترین تأخیر در تکامل حرکتی کودک را دال بر یک مشکل می‌دانند و دچار استرس می‌شوند. همین نگرانی‌ها و مسائلی که در تکامل حرکتی کودکان پیش می‌آید، دلیل محکمی برای توجه به کمبود ویتامین دی و اختلالات اسکلتی و مفاصل در کودکان شد. اما خوشبختانه با پیشرفت علم و تشخیص به‌موقع در زمینه نرمی مفاصل کودکان توسط متخصصین کودکان، از بروز بسیاری از مشکلات جدی تر برای کودکان پیشگیری می‌شود.

نرمی مفاصل کودکان را جدی بگیریم

والدین نیز با آگاهی از مراحل تکامل رشد کودک در پیشگیری از عوارض ناخواسته برای کودکان خود ممانعت کرده و به کمک متخصصین، با حرکات اصلاحی و درمان به‌موقع آشنا شده و کمک شایانی به درمان نرمی مفاصل کودکان می‌کنند. در این مقاله عارضه و راهکاری درمانی و اصلاحی به شما معرفی می‌شود. با شناخت و بالارفتن سطح آگاهی شما، فرزند دلبندتان در سلامتی کامل، مراحل رشد خود را طی خواهد کرد.

نرمی مفاصل کودکان چیست؟

نرمی مفاصل کودکان یکی از اختلالات رایج بین کودکان است که منجر به انعطاف بیش از حد مفاصل می‌شود. نزدیک به 15 تا 20 درصد کودکان این اختلال را داشته و از آن رنج می‌برند. مفصل در بدن شامل رباط‌هایی است که استخوان‌های بدن را به یکدیگر متصل می‌کند. هر مفصل باتوجه‌به سن و جنس دارای یک دایره حرکتی است. درصورتی‌ که مفصل بیش از اندازه آن دایره، حرکت داشته باشد، شلی مفصل اتفاق می‌افتد.

نرمی مفاصل کودکان یک ناهنجاری ژنتیکی است که به علت نبود یک ژن خاص که توسط پدر و مادر به کودکان انتقال پیدا می‌کند، ایجاد می‌شود. این ژن‌ها تولیدکننده کلاژن‌هایی هستند که باعث استحکام و چسبندگی بافت‌ها می‌شوند. لازم به گفتن است این اختلالات علاوه بر دلایل ژنتیکی، در نتیجه عواملی مانند چاقی، سوءتغذیه یا عفونت‌های مختلف نیز می‌تواند بروز کند.

نرمی مفاصل کودکان یک بیماری نیست بلکه یک نوع اختلال است. این نکته را برای والدینی می‌گوییم که شلی مفصل را یک بیماری تلقی کرده و موجبات نگرانی خود و کودکانشان می‌شوند. شلی مفصل در بین کودکان 2-7 سال رایج‌تر است. این اختلال در اغلب موارد مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. سندروم نرمی مفاصل باعث درد مفصل‌ها هنگام بازی‌کردن، تغییر در شکل مفصل‌ها، در رفتگی و پیچ‌خوردن‌های پی‌درپی در حین بازی و ورزش برای کودکان می شود.

البته بروز چنین پیشامدهایی حتما به معنای سندروم نرمی مفاصل نیست. زیرا به هنگام بازی برای کودکان چنین اتفاقاتی می‌افتد. نکته مثبت این اتفاقات مراجعه به پزشک ارتوپد کودکان است تا از سالم بودن استخوان و مفاصل کودکان اطمینان حاصل کنید. شایع ترین علائم نرمی مفاصل در کودکان عبارتند از:

  • خم شدن بیش از اندازه زانو
  • صافی کف پا
  • خم شدن بیش از اندازه انگشتان
  • قوس کمر بیش‌ازحد
  • تورم موضعی همراه با درد
  • دررفتگی مفصل شانه
  • منعطف بودن بیش‌ازحد مفاصل دست و انگشتان
  • باز شدن بیش‌ازحد مفصل آرنج
  • دیر راه رفتن نوزاد
  • دندان در آوردن نوزاد با تاخیر
  • نرمی جمجه سر نوزادان و بد فرم بودن آن

والدین باید اطمینان حاصل کنند که نرمی مفاصل کودکان کم‌کم کاهش پیدا می‌کند. درصورتی‌ که کاملاً بر طرف نشود با رعایت توصیه‌ها و مصرف داروهایی که توسط پزشک روماتولوژیست کودکان ارائه می‌شود، علایم آن و موارد همراه با آن کاهش و یا از بین خواهد رفت.

پیشگیری و درمان حرکات اصلاحی نرمی مفاصل در کودکان

درمان نرمی مفاصل کودکان با تشخیص به‌موقع اختلالات استخوانی در کودکان برای پیشگیری و درمان آن‌ها نقش مهمی دارد. شناسایی شلی مفصل در کودکان زیر ده سال، از به‌وجودآمدن نابهنجاری‌های غیرمنتظره پیشگیری می‌کند. معمولاً درمان شلی مفصل کودکان بعد از سن چهارسالگی امکان‌پذیر است. زیرا کودکان زیر چهار سال قوه ادراک قوی تری نسبت به اختلال خود نداشته و نمی‌توان تمرینات خاص حرکات اصلاحی برای آنها تجویز کرد.

درمان نرمی مفاصل کودکان با حرکات اصلاحی

برای نرمی مفاصل کودکان جهت کاهش درد مفصل‌ها از کفش با کفی‌های طبی استفاده کنید. این باعث می‌شود تا درد کمر و زانو کاهش پیدا کند. درصورتی‌ که کودکان به‌خاطر نرمی مفاصل تعادل ندارند، انجام حرکات اصلاحی و تمرینات کششی منظم بسیار مؤثر است. ماساژ و گرم نگه‌داشتن یکی دیگر از راه‌های درمان است.

متأسفانه نرمی مفاصل کودکان موردی نیست که بتوان آن را تغییر داد. زیرا آنها با این آناتومی به دنیا آمده‌اند. اما این به معنای پایان راه نیست و شما می‌توانید با انجام چند مورد ساده از دردهای شدید جلوگیری کنید. حرکات اصلاحی با انجام فیزیوتراپی یکی از کارهایی است که از افزایش درد در مفصل‌های کودکان پیشگیری می‌کند. درمان دارویی در صورت نیاز یکی دیگر از راهکارهای درمان است.

یکی از بهترین راهکارهای درمانی نرمی مفاصل کودکان ورزش شناکردن و آب‌درمانی است. این ورزش جهت بهبود عملکرد عضلات و مفاصل کودکان کمک شایانی می‌کند. انجام این ورزش‌ها در پیشگیری از آرتروز در زانوها، ستون فقرات و شانه بسیار عالی است.

به‌طورکلی متخصصین برای درمان نرمی مفاصل کودکان اولین گزینه‌ای که پیشنهاد می‌دهند، استفاده از حرکات اصلاحی برای بهبود نرمی مفاصل است. اما راهکارهای دیگری چون ورزش به‌ویژه شنا، فیزیوتراپی، تغذیه و رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین دی، کفش مناسب نرمی مفاصل، داروها و در نهایت جراحی برای درمان نرمی مفاصل به کار می رود.

شما نمی‌توانید کودکانی را که به شلی مفصل مبتلا هستند از بازی‌کردن و جست‌وخیز منع کنید. زیرا بازی‌کردن در دوره کودکی یکی از عوامل مهم در رشد جسمی و ذهنی آنها محسوب می‌شود. بهترین کار این است که انجام فعالیت‌های آنان را مدیریت کرده و بازی‌هایی که کمترین آسیب را به کودکان وارد می‌کند انتخاب کنید.

author-avatar

درباره فاطمه پهلوانی

فاطمه پهلوانی هستم کارشناس ارشد رشته پژوهش علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا تهران من نویسنده محتوا سایت دوردونه هستم. با نظرات خوبتون درباره مقاله ها مشوق راه ما باشید.

بازگشت به لیست

2 نظر در “درمان نرمی مفاصل کودکان با حرکات اصلاحی

  1. پریسان گفت:

    موضوع مهمی هستش خواهش می کنم از همه که این مقاله را بخونند من خودم ذرگیر بودم می دونم وجود این گونه مقالات چقدر خوب هستش

    1. فاطمه پهلوانی گفت:

      از اینکه با ما همراه هستید از شما سپاسگزاریم منتظر نظرات شما هستیم. اگر ایده یا نظری دارید که به صورت مقاله ارائه بشه اسقبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *