بازی و سرگرمی

نحوه بازی هفت سنگ و فواید آن برای کودکان

آموزش بازی هفت سنگ

کودکان برای یادگیری مهارت نیاز به آموزش دارند که والدین می‌توانند با بازی به طور غیرمستقیم مهارت‌هایی را به فرزندانشان آموزش دهند. بازی هفت سنگ جزوه بازی‌های قدیمی است که بسیاری از والدین چگونگی بازی را بلد هستند. این گونه بازی ها روشی مناسب برای تربیت و آموزش مهارت به کودکان است. والدین به‌جای بازی‌ های کامپیوتری که باعث آسیب به ذهن، چشم و ایجاد مشکلات رفتاری می‌شود، می‌توانند برای سرگرم‌ کردن فرزندانشان در زمان اوقات فراغت، از بازی‌های قدیمی مانند یه‌ قل‌دو قل، خاله‌ بازی، هفت سنگ و… کمک بگیرند.

بازی‌های قدیمی علاوه بر آموزش مهارت، باعث افزایش و تقویت‌های مهارت‌های دیگر می‌شود و با تحرک کافی که در کودک ایجاد می‌کند، کودک در کنار دوستان لذت می‌برد. بازی هفت سنگ تمرینی برای یادگیری مهارت مسئولیت‌پذیری و آشنا شدن با کارهای گروهی و چگونگی همکاری در یک گروه و ساختن بعد از فروریختن است، که کودکان یاد می‌گیرند چگونه بعد از شکست بلند شوند و از نو بسازند و…است.

بازی هفت سنگ تاریخچه قدیمی دارد و این بازی متعلق به ایرانیان است. مردم ایران از گذشته دور، این بازی را انجام می دادند و به این بازی هفت سنگ علاقه خاصی داشتند. زمانی که دورهم جمع می‌شدند، از کوچک و بزرگ این بازی را انجام می‌دادند و لذت می‌بردند.

مراحل و قوانین بازی هفت سنگ

شاید شما هم در ذهن خود در مورد عدد هفت سؤال داشته باشید که چرا عدد 7 مثلاً چرا 8 نه؟ یا اعداد دیگر نه؟ ما تحقیقات بسیاری انجام دادیم تا در مورد این عدد اطلاعات به دست آوریم. همان‌طور در بسیاری از کتاب‌ها و مقالات نوشته شده است، عدد 7 به علت این که نشانه تمامیت و تکامل روح و معنویت است و این عدد در کتب مقدس مانند قرآن، انجیل، تورات آمده است، به همین دلیل یک عدد مهم است. برای عدد 7 علت‌های دیگری هم نوشته شده است که این علت بیان شده به واقعیت نزدیک‌تر و منطقی‌تر است.

بازی هفت سنگ یک بازی ساده است که همه‌ کودکان می‌توانند این بازی را انجام دهند و از آن لذت ببرند. ابزارهای لازم برای انجام این بازی یک عدد توپ کوچک مانند توپ تنیس و یا توپ‌های پلاستیکی و به هفت عدد سنگ نیاز دارید. این بازی ترجیحاً باید در بیرون از منزل انجام شود. برای شروع این بازی به 8 تا 16 نفر بازیکن نیاز است و این افراد باید به گروه‌های دونفری تقسیم شوند. اگر تعداد بیشتر است، می‌توانند به هرچند گروه که می‌خواهند، تقسیم شوند و هر گروه برای خود یک سرگروه انتخاب کند.

مراحل و قوانین بازی هفت سنگ

در ابتدای بازی با انتخاب یا با قرعه‌کشی، یک گروه را برای بودن در فاصله معین از سنگ‌ها انتخاب می‌کنند. تا این گروه، توپ را به هفت سنگی که بر روی زمین روی‌هم چیده شده‌اند، پرتاب کنند. هدف از انجام این کار این است که تعداد کمی از سنگ‌ها بر روی زمین بیفتد تا آن گروه راحت‌تر بتوانند سنگ‌های ریخته شده را روی‌هم بگذارند و به برنده‌شدن نزدیک شوند. یک تیم در محل پرتاب قرار می‌گیرد و تیم بعدی در عقب سنگ‌ها قرار می‌گیرد. در این حالت دو اتفاق می‌افتد:

  1. اگر توپ تیم پرتاب‌کننده به سنگ‌ها برخورد نکند، این تیم جای خود را با تیم دیگر عوض می‌کند تا آن تیم توپ را پرتاب کنند.
  2. اگر توپ به سنگ‌ها برخورد کرد، باید تیم پرتاب کننده توپ فرار کنند؛ زیرا تیم مقابل با رد و بدل کردن توپ آنها را می‌زنند و تیم پرتاب کننده باید در یک موقعیت مناسب به محل پرتاب برگردد. دوباره سنگ‌ها را روی‌هم قرار دهند و تیم مقابل باید با پرتاب توپ به‌طرف تیم پرتاب‌کننده، بازیکنان را یکی‌یکی حذف می‌کنند.

اگر هر کدام از تیم‌ها توانستند کار خود را به نحوه احسن انجام دهند 1 امتیاز می‌گیرند. برای برنده‌شدن باید تیم یک گروه به امتیاز 7 برسد تا برنده شود.

اهداف و فواید بازی هفت سنگ

هر بازی با هدفی طراحی شده است و هدف از طراحی بازی هفت سنگ آموزش مفاهیم عدد، تشکیل گروه، ایجاد تحرکت در کودک، انجام حرکات برای دست‌وپا، هدف‌گیری و چگونگی پرتاب است. این بازی برای کودکان فوایدی دارد که از جمله آنها میتوان به افزایش و تقویت تمرکز، دقت، هماهنگی بین چشم و دست‌ها و تعاون و همکاری اشاره کرد. این بازی رشد اجتماعی و طبیعی را به همراه خواهد داشت و کودک را با سرعت عمل، شکست و پیروزی، همکاری، رهبری گروه و… آشنا می‌کند.

تأثیر مشارکت و بازی والدین با کودکان

بازی والدین در کنار کودکان باعث می‌شود کودک به اهمیت و ارزش خود پی ببرد و با ذوق و شوق و اعتمادبه‌نفس بیشتری بازی را انجام دهد. والدین می‌توانند با فرزند و دوستان فرزند خود و یا حتی با اقوام و فامیل به همراه کودک، بازی هفت سنگ را انجام دهند.

فقط باید در زمانی که در کنار کودک خود بازی می‌کنید به رفتار و نوع صحبت‌کردن خود توجه کنید تا کودک هم بتواند در کنار بازی با شما لذت کافی را ببرد و مهارت‌های لازم را آموزش ببیند. کودکان به علت کم‌تجربگی و ندانستن قوانین بازی، شاید اشتباهاتی را مرتکب شوند. شما باید با رفتار مناسب این اشتباهات را به کودک گوشزد کنید و مراقب او باشید تا در بازی آسیب نبیند.

سخن آخر

کودکان برای رشد و تکامل به بازی و سرگرمی نیاز دارد و این بازی‌ها بهتر است با تحرک و آموزش مهارت‌ها انجام گیرد. بازی هفت سنگ یک بازی قدیمی و عالی برای تحرک و آشنا شدن کودک با همکاری، هماهنگی چشم و دست، پرتاب کردن، سرعت عمل، تعاون و… است. هفت‌سنگ با 8 الی 16 نفر قابل بازی است و ابزارات لازم برای این بازی، هفت عدد سنگ و یک عدد توپ کوچک میباشد. این بازی در کودک شور و شوق فراوان ایجاد میکند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *