ورزش و پویایی

دلایل اهمیت آموزش دفاع شخصی برای کودکان

دفاع شخصی برای کودکان لازم و ضروری است

تا حالا به اهمیت آموزش دفاع شخصی برای کودکان به‌عنوان یک حق اولیه فکر کرده‌اید؟ بهترین سن شروع برای آموزش دفاع شخصی برای کودکان چه زمانی است؟ بگذارید سؤال خود را با یک مثال آغاز کنیم. وقتی که کودک خود را به مدرسه یا بیرون از منزل برای انجام کاری می‌فرستید به چه چیزهایی فکر می‌کنید؟ آیا نگران اتفاقاتی هستید که ممکن است کودک شما با آن مواجه شود؟ در مدرسه ممکن است با قلدری و زورگویی بچه های بزرگ‌تر روبه‌رو شود یا هنگام برگشت از مدرسه به اشخاصی برخورد کرده که قصدشان کودک آزاری باشد.

بهترین فکر یا ایده شما برای محافظت از فرزندتان در مقابل کودک آزاری چیست؟ به مدرسه رفته و به مسئولین شکایت می‌کنید یا به خیابان رفته و به دنبال شخص متجاوز می‌گردید؟ در مواقع استرس‌زا و در لحظه‌ای که کودک به کمک نیاز دارد شما حضور ندارید و این یک واقعیت است. به نظر می‌رسد هر بار نمی‌توانید به مدرسه رفته و شکایت کنید. چون در این وضعیت بیشتر کودک خود را تبدیل به یک پیشانی‌ سفید کرده و در معرض مشکلاتی چون انگ‌زنی قرار می‌دهید.

بهترین راهکار از نظر روانشناسان و متخصصین علوم رفتاری آموزش دفاع شخصی برای کودکان است. آموزش دفاع شخصی یکی از نیازهای کودکان است که از آن غافل شده اید. البته برای برخی از والدین یادگیری دفاع شخصی برای کودکان کمی نگران کننده است. چون فکر می کنند که دفاع شخصی کودکان را تندخو و خشونت طلب، بار می آورد.

اما باید بدانید حفاظت از خود در برابر آسیب‌های احتمالی یکی از حقوق اولیه برای تمام افراد جامعه است. این آموزش‌ها باید در اختیار کودکان قرار گیرد تا بتوانند در موقع لزوم از خود دفاع کنند. آموزش دفاع شخصی برای کودکان این شرایط را فراهم می‌کند تا آشکارا از خود در برابر  قلدری‌های دیگران دفاع کنند. همچنین آنها با رزش‌هایی مثل فداکاری، شکیبایی، تلاش و اهمیت دفاع از حق خود آشنا می‌شوند. مطمئن باشید دفاع شخصی برای کودکان شما مزایای زیادی دارد و زمانی که با یادگیری اصولی همراه شود نتایج مثبت زیادی دارد.

فواید آموزش دفاع شخصی برای کودکان

دفاع شخصی برای کودکان علاوه بر یک فعالیت سالم و فرح‌بخش فرصتی است که در شرایط سخت از خود دفاع کرده و مراقبت کردن از خود را یاد بگیرند. آسیب‌هایی که کودکان ممکن است با آن مواجه شوند فقط به زورگویی یا قلدری در مدرسه ختم نمی‌شود، بلکه ممکن است مورد آزارهای جنسی نیز قرار بگیرند. در کل آموزش دفاع شخصی برای کودکان دارای فواید ذیل است:

آموزش دفاع شخصی برای کودکان دختر و پسر

افزایش توانمندی در کودکان

اهمیت آموزش دفاع شخصی برای کودکان بر کسی پوشیده نیست. آموزش دفاع شخصی در رشد و پذیرش مسئولیت کودکان مؤثر است. والدین این نوع آموزش‌ها را نباید یادگیری دعوا تصور کنند. دفاع شخصی وسیله‌ای برای آزار رساندن به دیگران نیست بلکه آموزش مهارت برای دفاع از خود در برابر حملات و آزارهای احتمالی است.

دفاع از خود برابر زورگویی در مدرسه

تهدید، دعوا و زورگویی بعضی از بچه‌ها در مدرسه همیشه برای والدین شبیه یک خواب وحشتناک است. شما همیشه نگران هستید که کودکتان در مدرسه با زورگویی بچه های بزرگ‌تر روبه‌رو شوند. اما چاره نیست زیرا این مسائل بخشی از تجربه زیسته کودکان در مدرسه است که عده‌ای زور بگویند و عده‌ای در معرض آسیب باشند. آموزش دفاع شخصی برای کودکان فرصت خوبی است که با افزایش توانایی‌ها و مهارت‌های فیزیکی و اجتماعی از خود در مقابل بچه های زورگو دفاع کنند.

یادگیری ارزش‌های برتر

دفاع شخصی فقط توانمندی جسمی نیست بلکه ارزش‌های زیادی چون احترام، افتخار، شجاعت و نظم یاد می‌گیرند. گاهی کودکان در تقابل با بچه های دیگر احساس شکست کرده و اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهند. اما آموزش‌های دفاع شخصی به کودکان شما یاد می‌دهد که شکست فرصت خوبی برای شناخت خویشتن است.

آموزش مسئولیت‌پذیری

از مهم‌ترین فواید آموزش دفاع شخصی برای کودکان مسئولیت‌پذیری است. با قرارگرفتن کودکان در چالش‌های گوناگون آنها یاد می‌گیرند چگونه خود را برای رویارویی با آنها آماده کنند.

بهترین سن برای آموزش‌ دفاع شخصی برای کودکان

اینکه بهترین سن برای آموزش دفاع شخصی چه زمانی است نظرات و عقاید گوناگونی وجود دارد. از نظر ارتوپدی دفاع شخص برای کودکان کوچک‌تر مناسب نیست و سلامتی آنان را به خطر می‌اندازد. چون آنها درحال‌ رشد هستند و ممکن است دچار مشکلات فیزیکی مثل درد زانو یا شکستگی شوند.

برخی سن سه‌سالگی را مناسب دانسته و باور دارند دفاع شخصی باید از سن کودکی آموزش داده شود. برای برخی سن 15 سالگی مناسب است. بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند از دوران پیش‌دبستانی یا دبستان کودکان خود را در کلاس‌های دفاع شخصی ثبت‌نام کنند. در کل چیزی که بهترین سن آموزش دفاع شخصی را تعیین می‌کند انتخاب سبک مبارزه است.

سخن پایانی

آموزش دفاع شخصی برای کودکان دلایل گوناگونی دارد. اولین دلیل این است که این آموزش‌ها همانند سایر حقوق انسانی یک حق اولیه است. دفاع شخصی به کودکان کمک می‌کند تا منش‌های انسانی چون فداکاری، احترام، شجاعت و اخلاق را یاد بگیرند. با یادگیری نحوه دفاع کردن از خود والدین کمتر نگران خطرات و آسیب‌های احتمالی در بیرون از منزل به ویژه مدرسه هستند. بهترین سن برای آموزش دفاع شخصی برای کودکان از نظر والدین و متخصصین متفاوت بوده و هرکدام دلایل خاصی برای سن یادگیری دارند.

اما معمولاً سن سه‌سالگی را مناسب دانسته هرچند که از نظر برخی در این سن قوه ادراک کودک برای درک دفاع شخصی بسیار کم بوده و سنین بالاتر را پیشنهاد می‌دهند. اما چون بیشتر کودکان در مدرسه با مشکل قلدری بچه‌های دیگر روبه‌رو هستند بهتر است از سن شش‌سالگی با اصول صحیح دفاع شخصی آشنا شوند. چون این صرفا آموزش نیست بلکه فواید بسیاری برای کودکان دارد. ولی سبک و روش دفاع شخصی نقش تعیین‌کننده در مشخص‌کردن بهترین زمان برای یادگیری دفاع شخصی است.

پرسش و پاسخ

مهم‌ترین فواید دفاع شخصی برای کودکان را نام ببرید.

یادگیری ارزش‌های برتر، آموزش مسئولیت‌پذیری، دفاع از خود در برابر زورگویی و توانمندی کودکان

بهترین سن برای یادگیری دفاع شخصی برای کودکان چه زمانی است؟

برای آموزش از نظر سنی پیشنهادات مختلف بوده و هرکدام از متخصصین سن خاصی را مدنظر قرار می‌دهند. اما در نهایت نوع و سبک آموزش دفاع شخصی تعیین‌کننده است.

author-avatar

درباره فاطمه پهلوانی

فاطمه پهلوانی هستم کارشناس ارشد رشته پژوهش علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا تهران من نویسنده محتوا سایت دوردونه هستم. با نظرات خوبتون درباره مقاله ها مشوق راه ما باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *