آموزش و استعداد

9 مورد از موضوعات آموزشی پیش دبستانی

انتخاب بهترین مهد کودک در انواع مهد کودک دارای چه معیارهایی است و چه موضوعات آموزشی پیش دبستانی باید آموزش داده شود

امروزه بسیاری از والدین کودک خود را در مهد کودک و پیش دبستان ثبت نام میکنند، تا کودک با بازی و سرود خواندن و برنامه های دیگر بتواند مهارتهای لازم و ضروری برای ورود به مدرسه را یاد بگیرد. برای یادگیری این مهارت ها باید موضوعات آموزشی پیش دبستانی مناسب انتخاب شود، تا کودکان بتوانند تا حدودی از برنامه و فعالیت هایی که قرار است در مدرسه انجام دهد باخبر شود. پیش دبستانی مقدمه اصلی ورود به مدرسه میباشد، که کودک با رفتن به پیش دبستانی، دیگر از مکانهای آموزشی مانند مدرسه نمی ترسد و احساس امنیت میکند و والدین را کمتر دچار چالش میکند.

رفتن به پیش دبستانی قبل از ورود به مدرسه باعث یادگیری بسیاری از مسائل میشود، و کودک دیگر با حضور در مدرسه سردرگم نمیشود، و با آگاهی و تجربه ای که در پیش دبستانی به دست می‌آورد، با اعتماد به نفس بالا در مدرسه حضور پیدا میکند. بعد از پیش دبستانی کودکان میدانند که چگونه با معلمان و هم کلاسی ها برخورد داشته باشند، و از روابط اجتماعی قوی برخوردار هستند.

در برخی از پیش دبستانی ها استعداد کودک را کشف میکنند، و برنامه هایی برای شکوفایی استعداد کودکان برگزار میکنند. کشف استعداد کار مشکل و سختی است و کار هر معلمی نیست، باید متخصص و کاربلد در این زمینه باشد. بنابراین والدین در این زمینه باید تحقیق زیادی کنند و به دنبال انتخاب بهترین مهد کودک و پیش دبستانی برای فرزند عزیزشان باشند.

موضوعات آموزشی پیش دبستانی و مهد

در پیش دبستان و مهدکودک با برنامه ریزی های که دارند مهارت های زیادی را به کودک آموزش میدهند، این آموزش ها با سرود خواندن، قصه گویی، بازی و سرگرمی، درست کردن کار دستی و… انجام میشود. این نوع آموزش کودک را به یادگیری علاقه‌مند میکند. موضوعات آموزشی که برای پیش دبستانی و یا مهدکودک انتخاب می شود، بر اساس روانشناسی و تربیت و مهارت آموزش می باشدکه به چند موضوع آموزشی در زیر اشاره میکنیم:

توجه کردن به مربی

یکی از الزامات یادگیری توجه به معلم است، که باید با توجه و تمرکز باشد تا یادگیری بهتری داشته باشند. برخی از کودکان مشکل عدم توجه و تمرکز دارند، که در پیش دبستان این مهارت آموزش داده میشود، تا کودک در مدرسه دچار مشکل نشود و درس را با توجه به معلم و تمرکز داشتن یاد بگیرد موفق شود.

آموزش مهارت خواندن

در پیش دبستان تا حد ممکن به آموزش الفبا می پردازند، تا کودک با الفبا و صدا خواندن آنها آشنا شود و بتواند با اعتماد به نفس بالایی که از یادگیری الفبا دارد در مدرسه حضور پیدا کند و با آموزش در مدرسه، الفبا و خواندن را به طور کامل و بهتر یاد بگیرد.

آموزش مهارت نوشتن

آموزش و یادگیری خواندن و نوشتن یکی از ارکان مهم اساسی با سواد شدن است، که در پیش دبستانی این زمینه برای یادگیری نوشتن فراهم است و کودک میتواند با آموزش مربی این مهارت را یاد بگیرد. اولین و مهمترین مسئله نوشتن، درست گرفتن مداد در دست است، که در پیش دبستانی آموزش داده میشود. این کار ساده را قبل از مدرسه رفتن یاد میگیرند و کار معلمان در مدرسه راحت تر میشود.

آموزش مهارت ریاضیات

کودک از زمانی که میتواند صحبت کند میتواند آموزش ببیند و مهارتهای ریاضی مثل شمردن را یاد بگیرد، که این مهارت را با بازیهای مخصوص یادگیری ریاضیات به کودک آموزش میدهند. با یادگیری این مسائل کار برای یادگیری در مدرسه برای کودک راحتر میشود.

آموزش مهارت روابط اجتماعی

با رفتن کودک به پیش دبستان، مهارتهای چگونگی رفتار با دوستان و بروز احساسات و سوال کردن و… را میتواند یاد بگیرد. این مهارتها باعث میشود روابط اجتماعی کودک تقویت شود و کودک خجالتی، گوشه گیر، پرخاشگر نشود، و بتواند احساسات خود را در مواقع بروز اتفاق، نشان دهد.

مهدکودک باعث افزایش مهارت های زندگی اجتماعی کودکان قبل از ورود به پیش دبستانی یا کودکستان می شود

آموزش مهارت گوش دادن

یکی دیگر از مهارتهای لازم و ضروری برای یادگیری بهتر کودکان، یادگیری مهارت گوش دادن به صحبتهای معلم است. باید کودکان نحوه صحیح گوش دادن و انجام تکالیف معلم را یاد بگیرند، که این مهارت هم در پیش دبستان آموزش داده میشود و باعث راحتی کار معلمان و یادگیری دانش آموزان میشود.

آموزش مهارت تشخیص رنگها، اشیا، شکل ها

در پیش دبستانی کودکان با استفاده از کاغذ، چسب و قیچی میتوانند با کار دستی درست کردن شکلها را یاد بگیرند، با کشیدن نقاشی و رنگ آمیزی رنگها را یاد بگیرند و با عکس و برچسب ها، نام اشیای اطراف خود را یاد بگیرند، که این امر باعث میشود ذهن کودک برای حضور و آموزش در مدرسه باز تر باشد.

تقویت خلاقیت در کودکان

مربیان پیش دبستانی سعی میکنند با درست کردن کار دستی و انجام بازی ها خلاقانه و به چالش کشیدن کودک، در مورد خیال پردازی، اختراع و… خلاقیت کودک را تقویت کنند، استعداد کودک را کشف کنند و زمینه را برای استعداد خاص کودک فراهم کنند. تقویت خلاقیت کودکان از راه درست و اصولی، زمینه موفقیت آنها در برزگسالی را فراهم خواهد کرد.

آموزش مهارت حل مسئله

برای آموزش حل مسئله یا مشکل، مربی با قصه گویی میتواند به کودکان این مهارت را آموزش دهد تا کودک با بیان مشکل و حل آن از پس مشکل بربیاید و خود بتواند مشکلات خود را حل کند و از مشکلات نترسد و فرار نکند. آموزش این موضوع به نحو درست باعث خواهد شد کودک در دوران بزرگسالی از پس بسیاری از مشکلات زندگی خود بربیاد و فرد وابسته ای نباشد.

نتیجه گیری

امروزه بسیاری از والدین کودک را قبل از مدرسه به مهد و پیش دبستانی میفرستند، که باعث میشود کودک اعتماد به نفس بالا داشته باشد، قدرت تمرکز بالا داشته باشد و از روابط اجتماعی خوبی برخوردار باشد. این خصوصیات برای قبل از ورود به مدرسه خیلی عالی است و باعث میشود از دیگر هم سن و سالان جلوتر باشد و در تحصیل موفق شود و با نمره های عالی مدرسه را به پایان برساند. کودکانی که قبل از مدرسه به پیش دبستانی میروند با آمادگی کامل در مدرسه حضور پیدا میکنند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *