ورزش و پویایی

خالی‌شدن زانو در کودکان و علل به‌وجودآمدن آن

خالی‌ شدن زانو در کودکان یکی از دلایل زانو درد در کودکان

یکی از زانو دردهای شایع خالی‌ شدن زانو در کودکان است و در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. تا کنون با شکایت کودک خود مبنی بر درد زانو، صدای زانو یا دشواری در ایستادن و راه‌رفتن مواجه شده‌اید؟ شاید این مشکلات از نظر شما ساده باشد و فکر می‌کنید در نتیجه بازی‌کردن و جست‌وخیز زیادی است. ممکن است کودک خود را تسلی داده و به او بگویید چیزی نیست، خوب می‌شود و با این سهل انگاری ها صورت‌ مسئله را پاک کنید و به دنبال علل خالی‌ شدن زانو در کودکان نبوده و نیازی به درمان احساس نکنید.

حق با شماست در برخی مواقع واقعاً زانو درد در کودکان گذرا بوده و در هنگام بازی‌کردن، پریدن یا دویدن دچار مشکل می‌شوند و بعد از چند روز بهبود پیدا می‌کنند. اما گاهی خالی‌ کردن زانو در کودکان واقعاً یک مسئله جدی است و شما باید به آن توجه داشته باشید.در هنگام خالی‌ شدن زانو در کودکان آنها نمی‌توانند روی پاهای خود بایستند و خم شده و در زانو احساس بی‌ثباتی می‌کنند. زانو درد شدید، لق شدن زانو، صدای زانو در کودکان و التهاب در مفصل زانو نشانه‌های خالی‌ کردن زانو در کودکان بوده و باید برای درمان آن اقدام کرد.

در بسیاری از مواقع کودکان هنگام راه‌رفتن به زمین‌خورده و نمی‌توانند مجدد بایستند یا حتی بنشینند. در این شرایط بچه‌ها تلوتلو خورده و امکان دارد به علت نداشتن تعادل به زمین افتاده و آسیب ببینند. حتی در صورت ادامه داشتن این روند با مشکلات جدی تری روبه‌رو خواهند شد. اما خالی‌ کردن زانو در کودکان یک مسئله غیرقابل‌درمان نیست و به‌راحتی با مشخص‌شدن علل آن معالجه می‌شوند. راهکارهای گوناگونی نیز وجود دارد که مرحله درمان را تسریع می‌کند و کودکان از لحظه‌هایی که احساس ناراحتی می‌کنند، رهایی پیدا می‌کنند.

علل خالی‌ کردن زانو در کودکان

معمولاً در هنگام خالی‌ شدن زانو در کودکان علایمی وجود دارد که می‌توان با مشاهده آن خیلی زود مشکل را تشخیص داده و درمان بر روی آن انجام شود. این علایم شامل درد، التهاب، تورم، صدای زانو و عدم تعادل در هنگام ایستادن است. اما چرا چنین علایمی در کودکان ظاهر می‌شود؟ از شایع‌ترین دلایل خالی‌ شدن زانو در کودکان عبارت‌اند از:

  • پارگی در منیسک زانوی کودکان: اگر این قسمت از زانوی کودکان در نتیجه دویدن یا پریدن پاره شود منجر به قفل شدن زانو می‌شود.
  • ایجاد مشکل برای رباط صلیبی قسمت جلو پا: بچه‌ها حین ورزش‌کردن یا دویدن ممکن است به زانوهای خود فشار زیادی وارد کنند. این مسئله باعث می‌شود یک‌صدای ناگهانی در زانو ایجاد شود و با مشکل حرکتی و درد شدید مواجه شوند. در واقع این علامت پارگی رباط صلیبی است.
  • تجمع کلسیم در غضروف زانو: درصورتی‌که به مقدار زیاد در زانو کلسیم جمع شود طوری که زانو قفل کند و غضروف زانو تحت‌فشار باشد خالی‌ شدن زانو در کودکان اتفاق می‌افتد.
  • دررفتگی کشکک زانو: در خالی‌ شدن زانو در کودکان این امکان وجود دارد که دررفتگی کشکک زانو خفیف و یا شدید باشد. اما در هر صورت زانو از جای خود خارج شده و باعث ناپایداری زانو می‌شود.
  • آسیب‌های عصبی: هر زمان اعصاب اصلی ضعیف شود باعث ناپایداری در عضلات زانو می‌شود و در نتیجه موجب خالی‌ شدن زانو در کودکان می‌شود.
  • بیماری‌های خودایمنی: این بیماری‌ها مثل ام اس به سیستم عصبی بدن حمله می‌کند و باعث خم‌شدگی و انحراف زانو در کودکان می‌شود.
  • نرمی کشکک در زانو: این یک عارضه مادرزادی است و یا به‌خاطر ساییدگی زانو باشد. نرمی کشکک زانو باعث عدم تعادل و زانو درد در کودکان می‌شود.

خالی‌کردن زانو در کودکان به هر دلیلی که باشد نیاز به درمان دارد. در بسیاری از مواقع راهکارهای درمانی سخت نیست و زمانی که تداوی مناسب انجام شود خالی‌شدن زانو معالجه می‌شود.

راهکارهای درمانی برای خالی‌ شدن زانو در کودکان

درصورتی‌که کودکتان با عارضه‌ای به اسم خالی‌شدن زانو مواجه شده است او را به پزشک برده تا بهترین روش تداوی برای فرزندتان اعمال شود. از جمله روش‌های درمانی می‌توان به:

زانودرد در کودکان دلایل مختلفی دارد

  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی:
    معمولاً برخی داروها مثل مسکن‌ها در کاهش تورم و بی‌ثباتی زانو را کاهش می‌دهد. اما برای استفاده از این داروها بهتر است با پزشک مشورت کنید.
  • استراحت، استفاده از یخ، فشرده‌سازی و بالابردن زانو:
    یکی از توصیه‌های طلایی برای درمان خالی‌ شدن زانو در کودکان استراحت کردن، ماساژ یخ و پیچاندن زانو با یک بانداژ نرم است. این روش تا حدودی درد را کاهش می‌دهد.
  • نگه‌داشتن زانو:
    استفاده از بریس زانو و باندهای کشی برای نگه‌داشتن مفصل و کاهش فشار بر آن مناسب است.
  • فیزیوتراپی:
    زمانی که کودک شما دچار عارضه خالی‌شدن زانو است بهتر است به یک مرکز فیزیوتراپی برده تا دقیقاً میزان درد زانو ارزیابی شود. تا زمانی که خالی‌کردن زانو در کودکان ارزیابی نشده آنها را از انجام بازی یا هرگونه فعالیتی که موجب صدا دادن یا قفل شدن زانو شود، منع کنید. هدف از فیزیوتراپی کاهش درد، التهاب و بهترشدن انعطاف‌پذیری عضلات است. این درمان ممکن است شامل ماساژ بافت نرم و حرکات کششی باشد.
  • ورزش و حرکات اصلاحی:
    استفاده از ورزش و حرکات اصلاحی یکی از بهترین راهکارهای درمان خالی‌کردن زانو در کودکان است. از مناسب‌ترین حرکات اصلاحی می‌توان به بلندکردن پای صاف از پهلو، خم کردن زانو به عقب (زاویة ۹۰ درجه پا)، بالاکشیدن پاشنه پا و کشیدن عضله پشت ساق پا، حرکت اسکات با تکیه‌ بر دیوار، تمرینات هوازی کم تأثیر مانند شنا یا پیاده‌روی، تمرینات کششی، مانند تای چی یا یوگا اشاره کرد.
  • جراحی:
    جراحی آخرین راهکار برای درمان و بهبود خالی‌کردن زانو در کودکان است. جراحی به موارد بسیار شدید مربوط است یعنی با هیچ‌کدام از روش‌های بالا نتوان این عارضه را معالجه کرد.

یکی از انواع زانو درد در کودکان خالی‌ شدن زانو است. این عارضه در هر سنی برای کودکان اتفاق می‌افتد. خالی‌ شدن زانو در کودکان دلایل مختلفی دارد. در برخی مواقع این نوع مسئله برای کودکان مسائل زیادی به وجود نمی‌آورد. اما درصورتی‌که درد شدید، تورم و التهاب در زانوی کودکان دیده شد حتماً باید به پزشک مراجعه کرد. تشخیص به‌موقع دلیل خالی‌ کردن زانو در کودکان آنها را از آسیب‌های احتمالی در آینده محافظت می‌کند.

پرسش و پاسخ در باب خالی شدن زانو در کودکان

نشانه های مهم خالی شدن زانو در کودکان چه چیزهایی هستند؟

زانو درد شدید، لق شدن زانو، صدای زانو در کودکان و التهاب در مفصل زانو شایع ترین علائم خالی شدن زانو در کودکان میباشد که باید به موقع جهت درمان اقدام شود.

دلایل رایج خالی شدن زانو در کودکان را نام ببرید.

پارگی در منیسک زانوی کودکان، ایجاد مشکل برای رباط صلیبی قسمت جلو پا، تجمع کلسیم در غضروف زانو، دررفتگی کشکک زانو، نرمی کشکک در زانو، آسیب های عصبی، بیماری های خودایمنی.

author-avatar

درباره فاطمه پهلوانی

فاطمه پهلوانی هستم کارشناس ارشد رشته پژوهش علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا تهران من نویسنده محتوا سایت دوردونه هستم. با نظرات خوبتون درباره مقاله ها مشوق راه ما باشید.

بازگشت به لیست

یک نظر در “خالی‌شدن زانو در کودکان و علل به‌وجودآمدن آن

  1. Mahsa گفت:

    خالی شدن زانو بر اثر پارگی رباط صلیبی فقط برای کودکان اتفاق میوفته یا ممکنه تو هرسنی اتفاق بیوفته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *