بهداشت و درمان

زانو درد در کودکان و دلایل آن

زانودرد در کودکان دلایل مختلفی دارد

برخی از کودکان در هنگام بازی‌کردن دچار زانو درد می‌شوند. زانو درد در کودکان دلایل گوناگونی دارد. شما ممکن است وقتی که بچه‌ها مشغول بازی هستند شاهد صدا دادن و یا خالی شدن زانو در کودکان باشید. صدایی مثل تق‌تق کردن ممکن است شما را نگران کند که البته بی‌مورد نیست. در این زمان‌ها با کنجکاوی کودکان را سیر کرده و به دنبال علل زانودرد هستید. زیرا زانو درد معمولاً در بزرگسالی شایع‌تر است. اما بااین‌حال کودکان نیز به زانو درد مبتلا می‌شوند و به‌غیر از مواقعی که در اثر زمین‌خوردن است باید به دلایل دیگر زانو درد در کودکان توجه کنید.

کودکان هنگام بازی و جست‌وخیز کردن اغلب به زانوی های خود آسیب می‌زنند خوشبختانه هیچ زمان چنین دردهایی نگران‌کننده نیست و بعد از چند روز خوب می‌شوند. اما درصورتی‌که زانو درد در کودکان در نتیجه فشار بیش اندازه به بافت استخوانی باشد شما باید در جستجوی دلایل و درمان باشید.

در مراحل رشد کودکان تمام عضلات، استخوان‌ها و رباط‌ها نیز رشد کرده و این یک پروسه طبیعی است. اما گاهی بعضی از قسمت‌های بدن کودک به‌صورت مساوی رشد نمی‌کند. این باعث شکل‌گیری دردهایی به نام دردهای رشدی می‌شود. این دردها به نقاط خاصی از بدن مثل پاها و زانوها اثر بیشتری داشته و باعث زانو درد در کودکان می‌شود.

دلایل زانو درد در کودکان

زانو درد در کودکان علامتی است تا شما به واکاوی علت درد بپردازید و به هنگام برای درمان اقدام کنید. هرگز فراموش نکنید که این دردها را نباید نادیده گرفت. به کودکی که دچار چنین دردهایی است نباید اجازه بازی دهید تا بتوانید علل درد را پیدا کنید.

عفونت‌های باکتریایی

یکی از دلایل زانو درد در کودکان عفونت باکتریایی است. خود باکتری ذاتاً برای بدن مفید است، اما زمانی که یک باکتری مضر در بدن شروع به فعالیت می‌کند برای ارگان‌ها ایجاد مشکلات می‌کند. این باکتری‌های مضر به زانوی کودکان حمله کرده و باعث درد، التهاب و تورم در زانوی کودکان می‌شود. تحت این شرایط راه رفتن برای کودکان سخت شده و ممکن است در مفصل‌های زانو چرک جمع شود. با دیدن چنین مواردی برای درمان به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

بیماری ازگود اشلاتر

یکی از دلایل زانو درد در کودکان بیماری ازگود اشلاتر بوده که در سنین بلوغ بیشتر دیده می‌شود. برای کودکانی که نزدیک سن بلوغ به انجام ورزش‌هایی مثل دومیدانی می‌پردازند این بیماری بیشتر دیده می‌شود. قسمتی از ساق پا که به کشکک متصل است التهاب ایجاد شده و درد تولید می‌کند. استراحت با داروهای تجویز شده توسط پزشک این نوع بیماری را بهبود می‌دهد. این بیماری در بین پسران و دختران یازده تا پانزده سال متداول‌تر بوده و در پسران بیشتر از دختران است.

دلایل زانو درد در کودکان

روماتیسم

از دلایل مهم درد زانو در کودکان بیماری روماتیسم است که در نتیجه ازبین‌ رفتن و ساییده شدن غضروف مفصل ایجاد شده و منجر به آرتروز نوجوانی می‌شود. هرگاه علامت‌هایی مثل درد، سفت شدن مفصل‌ها و خستگی در کودک مشاهده کردید، احتمال دارد نشان‌دهنده آغاز روماتیسم در کودکان باشد.

زانو درد به علت پریدن

کودکان گاهی در هنگام بازی و جست‌وخیز کردن دچار پارگی تاندون زانو شده و این مسئله باعث ایجاد زانو درد در کودکان می‌شود. علاوه بر این دویدن بیش از حد و اعمال فشار زیاد بر زانو منجر به صدا دادن زانو در کودکان می‌شود و به نام سندروم پای دونده شناخته می‌شود. این سندروم در نتیجه فشار زیاد بر استخوان درشت نی کودکان به وجود می‌آید.

ایجاد مشکل در قسمت‌های نرم زانو

کودکانی که فعالیت‌های فیزیکی زیادی دارند و بیش از اندازه به زانوهای خود فشار وارد می‌کنند ممکن است دچار ناراحتی در قسمت‌های نرم زانو مثل رباط‌ها و تاندون‌ها شوند. برای بهترشدن درد می‌توانید از یخ و باند کشی برای بستن زانوها استفاده نمایید.

سندرم درد پاتلوفمورال

یکی از دلایل زانو درد در کودکان PFS یا سندروم درد پاتلوفمورال در قسمت جلوی زانو است و در بین نوجوانانی که ورزش‌هایی چون اسکات و پرش انجام می‌دهند، دیده می‌شود. این سندروم بر زانوها فشار زیادی وارد کرده و باعث جابه‌جا شدن زانو می‌شود. استراحت کردن و استفاده از باند کشی در بهبودی این سندروم مؤثر است. یکی از راه‌های تشخیص این سندروم صدا دادن زانو در کودکان است. اگر مشاهده کردید که درد تداوم پیدا کرد حتماً به یک ارتوپد مراجعه کنید.

راهکارهای درمانی درمان دردهای زانو در کودکان

درمان زانو درد در کودکان به عوامل مختلفی ارتباط دارد. تشخیص علت درد و نوع درمان به پزشک بستگی دارد. اما در صورتی  که علایم درد زیاد نباشد می‌توان از راهکارهای خانگی همراه با روش‌های درمانی متخصص ارتوپد به کار برد. درصورتی‌که هیچ‌کدام از این موارد برای کاهش درد زانو در کودکان مؤثر نباشد فیزیوتراپی و جراحی زانو آخرین گزینه‌های درمان خواهد بود. از جمله شیوه‌هایی که می‌توان درد زانو در کودکان را بهبود داد عبارت‌اند از:

  • استراحت کردن و عدم انجام فعالیت‌های زیاد
  • استفاده از یخ برای کم‌کردن التهاب زانو
  • فشرده‌سازی با استفاده از باندهای کشی
  • استفاده از داروهای ضدالتهاب
  • استفاده از کفش طبی مناسب
  • استفاده از بریس زانو در کودکان

در بیشتر مواقع زانو درد در کودکان در نتیجه بازی‌کردن و جست‌وخیز به وجود می‌آید. این نوع زانو دردها زیاد نگران‌کننده نیست و گذرا هستند. اما زمانی که در ناحیه زانوی کودک التهاب، تورم و درد شدید وجود داشت طوری که قادر به راه‌رفتن نباشد، حتماً باید با یک پزشک مشورت کرد. زیرا دلایل دیگری برای درد زانو در کودکان وجود دارد که بسیار جدی هستند و باید برای درمان آن به‌موقع اقدام کرد. به‌ویژه برای کودکانی که در مرحله بلوغ و رشد هستند.

سؤالات متداول

مهم‌ترین علل زانو درد در کودکان را نام ببرید؟

سندرم درد پاتلوفمورال، ایجاد مشکل در قسمت‌های نرم زانو، زانو درد به علت پریدن، روماتیسم، بیماری ازگود اشلاتر

با چه راهکارهایی زانو درد کودکان را برطرف کنیم؟

استراحت دادن به کودک، استفاده از یخ، باندهای کشی، داروهای ضد التهاب، بریس زانو، کفش طبی مناسب

author-avatar

درباره فاطمه پهلوانی

فاطمه پهلوانی هستم کارشناس ارشد رشته پژوهش علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا تهران من نویسنده محتوا سایت دوردونه هستم. با نظرات خوبتون درباره مقاله ها مشوق راه ما باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *