آموزش و استعداد

نقش مهدکودک در آموزش کودکان

مهد کودک مکانی برای آموزش مهارت های زندگی

امروزه والدین به دلیل مشغله های زیادی که دارند، دنبال مکان یا کسانی هستند که از کودکشان مراقبت کند. یکی از این مکان های مناسب مهدکودک است. برخی از والدین میخواهند که فرزندشان را برای مراقبت پیش پدر بزرگ و مادربزرگ بگذارند که خیالشان از همه جهات در مورد کودک راحت باشد. ولی در برخی از خانواده ها این امکان وجود ندارد. مثلا ممکن است پدر بزرگ و مادربزرگ در قید حیات نباشد، یا بیمار باشد. حتی ممکن است در شهر دیگری زندگی کنند. پس کسانی که این امکان را ندارند به دنبال مراکز مهدکودک معتبری و مناسبی برای کودک خود هستند که علاوه بر نگهداری، به کودک مهارت هایی را آموزش دهند.

در روز چند ساعتی از وقت کودک در مهدکودک سپری میشود. با توجه به این موضوع والدین باید در انتخاب بهترین مهدکودک، وسواس زیادی به خرج دهند. علاوه بر نگه داری توسط مربی مهد کودک باید مهارتهایی هم به کودک آموزش داده شود، تا وقت کودک به بطالت سپری نشود. همواره باید به این نکته توجه کرد، که کودکی یکی از دوران های مهم و سرنوشت ساز در بزرگسالی میباشد.

بررسی نقش مهد کودک در آموزش کودکان

کودکی یکی از دوران های مهم و اساسی افرد محسوب میشود. پس دوران کودکی برای آماده کردن کودک برای موفقیت در بزرگسالی بسیار مهم است. کودکی هر فرد در سرنوشت او تاثیر بسزایی دارد و متاسفانه یا خوشبختانه برخی از کودکان به دلیل مشغله والدین دوران کودکی را در مهد کودک ها میگذرانند. بعد از خانواده مهدکودک ها و کودکستان ها هستنند که مهارت های لازم را به کودک آموزش میدهند به همین دلیل باید مهدکودک ها برای یادگیری مهارت به کودکان تلاش کنند. همچنین برنامه ریزی مناسب برای هر سنین کودک را داشته باشند و والدین هم باید در انتخاب مهد کودک و کودکستان ها تحقیق و بررسی لازم را انجام دهند، کودک خود را به بهترین مهد کودک و کودکستان ها بسپارند.

مهدکودک باعث افزایش مهارت های زندگی اجتماعی کودکان قبل از ورود به پیش دبستانی یا کودکستان می شود

مهدکودک با آموزش مناسب میتواند برخی مهارت ها را به کودک آموزش دهند، این مهارت ها در زندگی حال و آینده کودک نقش بسیار پررنگی دارد. در اینجا به بررسی برخی از نقش های مهدکودک  میپردازیم:

آموزش مهارت اجتماعی

مهارت اجتماعی در پرورش خلاقیت و حل مسائل و تمرکز و سلامت ذهن کودکان نقش به سزایی دارد. کودکانی که به مهد کودک میروند دارایی روابط اجتماعی قوی هستند، با دیگر کودکان زود دوست میشوند و بازی میکنند و این کودکان شاد و همیشه سرحال هستند. روابط اجتماعی قوی در کودکان باعث میشود که کودکان در خانواده و مدرسه با معلم و هم کلاسی ها روابط خوبی داشته باشند، در بزرگسالی فرد مفید و موفقی برای جامعه باشد.

افزایش اعتماد به نفس

یکی از شاخصه های اساسی افراد موفق داشتن اعتماد به نفس بالا میباشد. این اعتماد به نفس در کودکی شکل میگرد. نقش اصلی بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان، والدین و مربیان مهد کودک میباشد. مربیان و والدین باید آموزش های لازم را در این زمینه ببینند تا نقاط قوت و ضعف کودک را شناسایی کنند. با تشویق و آموزش نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنند، هچنین مربیان در مهد کودک ها میتوانند با رفتار درست و آموزش، اعتماد به نفس کودک را افزایش دهند.

ترس و اضطراب

یکی از مشکلاتی که افراد را ناموفق میکند، ترس و اضطرابی میباشد که در کودکی درمان نشده است و این امر باعث نگرانی والدین میباشد. کودکانی که ترس و اضطراب دارند از نظر تحصیلی و سلامت روحی و جسمی در آینده دچار مشکل میشوند، رفتن کودکان به مهد کودک قبل از مدرسه باعث کاهش ترس و اضطراب کودکان میشود. مربیان مهد با رفتار درست و مناسب و یادگیری میتوانند به ترس کودکان از چیزهای دیگر غلبه کنند.

آموزش نظم و انضباط

یکی از فوایدی که مهد کودک برای کودکان دارد یادگیری نظم و انضباط میباشد. با رفتن کودکان به مهد کودک، آنها در ساعت منظم میخوابند و بیدار میشوند و یاد میگیرند که هر وسیله ای را در جای خود قرار دهند. در ساعت منظم صبحانه و نهار میل کنند و با آموزش مربی، طرز درست صحبت کردن و نشتن و برخاستن را یاد میگیرند.

استقلال در کودکان

کودکان معمولا در انجام کارهای خود به پدر و مادر شان هستند و معمولا بدون کمک آنها نمی‌توانند کاری انجام دهند. معولا اولین قدم استقلال در کودکان با ثبت آنها در مهد کودک میسر میشود. کودکانی که در طول روز چند ساعت از وقت خود را در بیرون از محیط خانه سپری میکنند، یاد میگیرند که از عهده کارهای خود بربیایند.

شروع آموزش آکادمیک کودکان از مهد کودک یا کودکستان؟

والدینی که شاغل نیستند دغدغه این موضوع را دارند، که آیا کودک را قبل از رسیدند به سن کودکستان یا یش دبستانی به مهد کودک بفرستند یا نه؟ ما به این سوال پاسخ میدهیم این موضوع که کودک را به مهد کودک بفرستیم یا نه، به درآمد و حوصله و آموزش شما به فرزندتان بستگی دارد. برخی از والدین، دانش و سواد کافی برای آموزش مهد کودک در خانه را دارند و در منزل میتوانند با بازی به کودک آموزش های لازم را بدهند. ولی برخی از والدین سواد و دانش کافی برای آموزش مهارت به کودک را ندارند. در این شرایط والدین میتوانند این آموزش را به مهد کودک مناسب بسپارند.

بصورت آکادمیک اگر بحث شود اصولا آموزش کودکان از دوره کودکستان یا همان پیش دبستانی آغاز می شود. اما برخی از آموزه ها و مهارت های اجتماعی زیستن، بر آموزش های آکادمیک الویت دارد را کودک باید قبل از پیش دبستانی یاد بگیرد. حال اگر والدین خود مهارت و دانش کافی دارند، نیازی به مهد نیست. اما اگر خودتان احساس می کنید که نمی توانید این مهارت ها را یاد دهید، بهتر است فرزند دلبندتان را در یک مهدکودک خوب ثبت نام کنید.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

یک نظر در “نقش مهدکودک در آموزش کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *