آموزش و استعداد

انتخاب بهترین شعر مهد کودک

شعر مهد کودک بهترین روش برای آموزش مهارت های زندگی

یکی از روش های آموزش کودک که در سن بین 4 تا 6 سالگی از اهمیت خاصی برخوردار است و کودکان به آن علاقه زیادی دارند، شعر یا سرود خواندن است. برای همین است که در مهد کودک ها انتخاب شعر مهد کودک از اهمیت خاصی برخوردار است. کودکان با خواندن شعر و سرود لذت میبرند و بهتر مسائل را یاد میگیرند. در واقع شعر مهدکودک علاوه بر موزون بودن باید مفاهیم آموزشی را هم در خود بگنجاند.

با توجه به اینکه کودکان دوست دارند با خواندن شعرهایی که در مهد یاد گرفته اند خود را به بزرگترها اثبات کنند، پس محتوای شعر مهد کودک باید طوری باشد که علاوه بر آهنگین بودن دارای محتوای معنی دار باشد، همچنین محتوا باید بگونه ای باشد که کودک بتواند آنرا درک کند.

برخی از والدین به دلیل مشغله یا به دلیل آموزش برخی مهارتها، کودک خود را به مهدکودک میبرند. از مهد کودک انتظار دارند که به نحوه احسن از کودک مراقبت کرده و آموزشهایی که خود والدین وقت نکرده، یا سواد و دانش آموزش را نداشته اند را مربیان مهد کودک به کودک آموزش دهند. همچنین والدین انتظار دارند کودکان در کنار آموزش، بازی هم بکنند.

سرود خواندن باعث آموزش غیر مستقیم مهارت برای کودکان میباشد، با حفظ و یادگیری و خواندن سرود مهارتهای یادگیری، حافظه، درک کودک از محیط اطراف، خلاقیت، توانایی گوش دادن و… را افزایش میدهد. برای حفظ و یادگیری سرود، کودک را تحت فشار نگذارید. بگذارید هر وقت که خود مایل بود، شعر یا سرود را یاد بگیرد.

برخی از مواقع کودک خسته است یا علاقه ای به محتوای سرود ندارد، به همین دلیل به یادگیری سرود علاقه نشان نمیدهد. آموزش به همراه سرگرمی برای کودکان بسیار جذاب است. اگر قصد اموزش شعرهای مهد کودک به دلبند خود را دارید، میتوانید با پخش برنامه تلویزیونی سرود های زندگی، به آموزش او بپردازید.

شعر مهد کودک باید دارای محتوای شاد و آموزشی باشد، تا برای کودک جذاب باشد. همچنین شعر مهد کودک باید دارای کلماتی با تلفظ راحت باشد تا کودک به آسانی بتواند سرود را بخواند و حفظ کند. سرود کودک باید دارای محتوا و معنی باشد، تا بعد از یادگیری، در ذهن کودک سوال ایجاد نشود.

اشعار کودکانه شاد

ویژگی اشعار کودکان، بخصوص شعر مهد کودک

اشعار و سرود های کودکان باید دارای ویژگی هایی باشد که کودک با خواندن آن، درک لازم را از معنی و مفهوم سرود داشته باشند. از کنایه، تمثیل، تشابه و استعاره مناسب درک کودک استفاده شود که دراینجا به برخی از این ویژگیها می‌پردازیم:

سادگی

سرودی برای کودک در سن پیش دبستانی مناسب است که از کلمات ساده با تلفظ راحت و با معنی و مفهومی برخوردار باشد، تا کودک بتواند به آسانی آن را درک کند. از کلماتی در سرود استفاده شود که برای کودک آشنا باشد و خود کودک از این کلمات استفاده میکند.

تا حد امکان سرود کوتاه باشد

سرود کودک باید کوتاه و با معنی باشد تا یادگیری و حفظ برای کودک راحتر باشد. در سرود به یک موضوع اشاره شود و از موضوعاتی که با موضوع سرود تطابق ندارد، خودداری شود. تا کودک بتواند متمرکز به یک موضوع شود و آن موضوع را به راحتی یاد بگیرد.

خیال پردازی در سرود

خیال پردازی در سرود و شعر مهدکودکی بطوری باید انجام شود تا سرود را برای کودک جذاب کند. این کار را میتوانید با جان بخشیدن به اشیا انجام داد و معنی و مفهوم سرود را با این موضوع به کودک یاد داد و کودک را علاقه مند به یادگیری کرد.

موسیقی در سرود کودکانه و شعر مهد کودک

موسیقی در سرود برای کودکان بسیار مهم است به طوری که اگر محتوا و معنی سرود مناسب نباشد، ولی موسیقی مناسبی داشته باشد، باز برای کودکان جذاب خواهد بود. پس یک سرود و شعر مهدکودک مناسب، در کنار محتوا مناسب، باید موسیقی خوبی هم داشته باشد. موسیقی با آوای مناسب، ردیف، قافیه، وزن و… میتواند یک موسیقی خوب نامیده شود.

محتوای مناسب آموزشی در شعر مهدکودک

محتوای سرود برای کودکان باید دارای معنی و مفهوم مناسب برای درک بهتر کودک در مورد مسائل باشد. محتوای سرود باید به طور غیر مستقیم و با کلمات که خود کودک از آن استفاده میکند و آشنا است به کودک مهارت های لازم را آموزش دهد و به فهم و درک مطالب کمک کند. همانطور که میدانید سرود برای یادگیری مهارتها بسیار مفید و موثر است.

آشنایی کودک با مفاهیم و در آنها با شعر و خواندن

نو آوری و خلاقیت داشتن در سرود

سرود باید در کودک حس کنجکاوی و سوال کردن در مورد موضوع سرود را ایجاد کند. سرود و شعر مهدکودک باید جوری باشد، که تمام حواس های کودک را فعال کند، تا کودک بهتر بتواند مهارت ها را یاد بگیرد. و نیز از یاد گرفته های خود در زندگی روزمره  استفاده کند.

احساسی و عاطفی بودن سرود

سرود و شعر مهد کودک در کودکان باید تاثیر گذار باشد. بر روی احساس و عاطفه کودک تاثیر بگذارد، تا کودک با احساس ناراحتی، خوشحالی و… آشنا شود. این امر باعث می شود که کودک بداند، هر فرد در زندگانی ممکن است با اتفاق افتادن برخی از کارها احساس ناراحتی و یا خوشحالی کند و این موضوع طبیعی است. در شعر مهدکودک باید احساسات از دید کودک باشد، تا کودک درک مناسبی از احساسات داشته باشد.

بهترین و زیباترین شعرمهدکودک

خانواده ها برای آماده سازی کودک دلبند خود با محیط های اجتماعی و آموزشی به ثبت نام او در مهد کودک اقدام میکنند. مهد کودک مکانی است که بچه ها را دورهم گرد می‌آورد تا باهم بتوانند بازی کنند، نقاشی بکشند و در کنار اینها به آموزش مهارت نیز بپردازند. شعر های مهد کودک بهترین گزینه برای آموزش به کودکان همراه با شادی است.

این شعرها عمدتا تم شادی دارند و محتوای آنها بیشتر درمورد دوستی و شادی، زیبایی های جهان طبیعت، احترام به بزرگ ترها است. برای آموزش شعر به کودکان توصیه میشود از اشعار کوتاه شروع کنید تا کودک در یادگیری دچار مشکل نشده و از آموزش شعر فراری نباشد. از جمله معروف ترین و زیباترین شعرهای مهد کودک عبارتند از:

  • جمع خانواده
  • بخاری
  • بچه تمیز و زیبا
  • فصل زمستان
  • فصل بهار
  • مورچه پا شکسته
  • جوجه طلایی
  • خونه ما
  • دکتر مهربان
  • پدر بزرگ
  • مهد کودک
  • یاد خدا
  • ساعت
  • زنبور طلایی
  • باغبان

نتیجه گیری

یکی از روشهای آموزشی در مهد کودک ها و پیش دبستانی ها سرود خواندن میباشد. شعر مهدکودک؛ برای کودکان بسیار جذاب میباشد و کودکان به خواندن و یاد گیری سرود علاقه زیادی نشان میدهند. با شعر خواندن در مهد، کودکان زود مسائل و مهارت ها را یا می گیرند. همچنین شعر مهدکودک باید کنجکاوی در مورد مسائل سرود را در کودکان برانگیزد.

سرود در کودکان باعث ایجاد خلاقیت، یادگیری، افزایش فهم و درک و … میشود. سرود مناسب کودک باید ویژگیهایی مانند محتوای مناسب، موسیقی مناسب، نوآوری و خلاقیت، احساسی و عاطفگی در سرود و… را داشته باشد تا بتواند در کودک تاثیر مثبت بگذارد. اموزش شعر مهد کودک اگر توام با بازی و سرگرمی باشد برای کودکان بسیار لذت بخش خواهد بود. برای اینکه کودکان بهترین آموزش ها را ببینند، والدین عزیز باید در انتخاب مهد کودک دقت بسیاری به خرج دهند. برای اطلاع از ویژگی های بهترین مهد کودک به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

4 نظر در “انتخاب بهترین شعر مهد کودک

  1. نازنین مختاری گفت:

    سلام ممنون از مطلب مفید شما
    میشه چند نمونه از شعر های معروف را برای دانلود معرفی کنید

    1. حانیه نبوی گفت:

      سلام دوست عزیز، سپاس از نگاه زیبای شما
      چند نمونه شعر معروف برای آموزش راحت به کودکان میتوان
      شعر مهد کودک، دکتر مهربان، فصل زمستان، خونه ما، مورچه پا شکسته، فصل بهار و… را نام برد.
      البته لیست کامل این شعرها تهیه شده که فردا در سایت قرار خواهد گرفت.

  2. ramin گفت:

    سلام وقت بخیر استفاده از شعر های کودک که باعث ارزشمندی وبالا بردن اعتماد بنفس کودک میشود نیز بنظرم تاثیر زیادی برا آینده وارتباط کودکان موثر است.

    1. modir گفت:

      سلام وقت بخیر
      در این مقاله سعی شده است معیارهای انتخاب بهترین شعر مهدکودک مطرح شود واگر منظور شما را درست درک کرده باشیم محتوای ارزشمند داشتن شعر می باشد که هم اشاره شده است و هم اینکه در بررسی های بعدی به این نکته بصورت مفصل خواهیم پرداخت
      ممنون از همراهیتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *