روانشناسی و رفتار, کودک و والدین

معرفی آسیب‌های کودک آزاری و پیشگیری از آن

همه چیز درمورد کودک آزاری و راهکار مقابله با آن

احتمالا شما هم در فضای مجازی فیلم‌ها و ویدیوهایی درمورد کودک آزاری دیده و یا شنیده باشید، این یکی از مواردی است که بسیار باعث تاسف و اندوه هر آدمی می‌شود. همه آدم‌ها دوست دارند دنیایشان به زیبایی دنیای کودکان شود، ولی گاهی اوقات دنیای کودکان آن‌طور که بزرگترها تصورش می‌کنند، قشنگ و زیبا نیست و همان دنیای کودکی که بزرگترها آرزویش دارند، به دست خودشان تبدیل به جهنم برای کودکان معصوم می‌شود.

کودکان در هر سن و سالی که باشند معصوم، حساس و بدون دفاع هستند. که به تنهایی قادر به محافظت از خود در جامعه نیستند. نقش والدین در تربیت و محافظت از کودکان بسیار مهم است. زیرا اگر کودکی در معرض بد رفتاری در جامعه و یا از طرف خانواده قرار گیرد، در آینده با مشکلات جبران ناپذیری مواجه خواهد بود.

معنی و مفهوم کودک آزاری

یکی از مشکلات رایج در جوامع امروزی مربوط به کودک آزاری است. متاسفانه این مشکل در هر زمان ممکن است بدون توجه به سن، جنسیت، فرهنگ و مذهب برای هر کودکی اتفاق بیفتد. اگر شما نیز صاحب فرزند هستید و یا در دور و اطرافیان خود کودکانی می‌شناسید، باید آگاه باشید که در دنیای امروزی چه خطراتی برای کودکان وجود دارد و سپس با دانستن این موضوع، اقدام به آموزش و مراقبت از فرزندان خود کنید. همچنین به عنوان وظیفه انسانی سایر والدین را نیز از این خطرات و مشکلات احتمالی، آگاه سازید.

کودک آزاری با توجه به ابعاد مختلف اجتماعی، حقوقی و بالینی، تعاریف گوناگونی دارد. ولی در کل می‌توان گفت هر رفتاری که بر سلامت، رشد جسمی و روانی کودک تاثیر منفی بگذارد، به عنوان کودک آزاری تلقی می‌شود.بسیاری از کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، ممکن است سکوت کنند یا حتی نتوانند در ابتدا آن را تشخیص دهند. در اینجاست که برخورد و دانش و آگاهی والدین بسیار اهمیت دارد.

به این نکته نیز باید توجه داشت که کودک آزاری صرفا توسط افراد غریبه صورت نمی‌گیرد. با توجه به تحقیقات انجام شده، 70 درصد کودک آزاری‌ها در محیط خانواده اتفاق می‌افتد. حال ممکن است این سوال به ذهنتان بیاید که والدین چگونه می‌توانند به فرزند عزیز خود آسیب برسانند؟ در ادامه مقاله به تمام سوال‌های ذهنی شما در مورد کودک آزاری و راهکارهای مقابله با آن توضیح خواهیم داد.

بررسی انواع کودک آزاری

در تمامی جوامع می‌توان ردپایی از کودک آزاری را دید. این کودک آزاری ممکن است از طرف والدین و آشناهای خود کودک و یا افراد غریبه به‌طور عمدی و سهوی انجام گیرد که انواع مختلفی دارد. در ادامه به معرفی انواع کودک آزاری می‌پردازیم.

کودک آزاری جسمی

در این نوع کودک آزاری به جسم کودک آسیب و صدمه وارد می‌شود. که به وضوح می‌توان آن را در بدن کودک مشاهده کرد. رفتارهایی مانند سیلی زدن، کتک زدن، هل دادن، لگد زدن، داغ کردن و سوزاندن بدن کودک، چنگ زدن و… جز کودک آزاری از نوع جسمی است.

معرفی آسیب‌های کودک آزاری و پیشگیری از آن

برخی والدین عقیده دارند که با بکارگیری این رفتارها، کودک خود را تنبیه و تربیت می‌کنند غافل از این‌که با این گونه رفتارها ممکن است، آسیب‌های جدی به جسم کودک وارد شود و در بعضی مواقع موجب مرگ او شود. قابل ذکر است که استفاده از تنبیه جسمانی به هیچ وجه قابل توجیح نیست و بکارگیری این رفتارها نشان دهنده ضعف و ناتوانی شخص اعمال کننده است.

کودک آزاری روانی

آزار و اذیتی که اعما ل می‌شود فقط جسمانی نیست. گاهی اوقات رفتارهایی وجود دارد که باعث آسیب به روح و روان کودکان می‌شود و آثار آن در بزرگسالی در زندگی شخصی و اجتماعی فرد ممکن است آشکار شود. نمونه‌هایی از کودک آزاری روانی عبارتند از:

  • تحقیر کردن او با کلمات ناشایست و القای عدم ناکافی بودن او در انجام امور
  • رفتارهای خشونت آمیزی مانند تهدید کودک و دادن زدن سر او
  • عدم توجه به نیازها و درخواست‌های کودک
  • محروم کردن او از مهر و محبت

بسیاری از مشکلات روحی و روانی بزرگسالان، ریشه در کودکی آن‌ها دارد. این مشکلات معمولا از محیط خانواده سرچشمه می‌گیرند ولی دلایل دیگری نیز دارند. خانواده‌ها موظف‌اند که هم به رفتارهای خود در خانواده توجه لازم و کافی را داشته باشند و هم رفتارهای سایر افراد با کودک خود را نیز تحت نظر و کنترل داشته باشند.

کودک آزاری جنسی

این گونه آزار به هر نوع سو استفاده جنسی از کودک گفته می‌شود که توسط افراد بزرگسال انجام می‌شود. چند نمونه از آن عبارتند از کودک همسری، لمس جسم کودک، وادار کردن کودک به تماشای محتوای نامتعارف و… که این چنین موارد معمولا به دلیل حس شرم، گناه و ترس از ریخته شدن آبرو، کمتر گزارش می‌شوند.

اثرات مخرب کودک آزاری

کودکی که مورد آزار و اذیت و اذیت قرار می‌گیرد، زخم‌های جبران ناپذیری ممکن است در روح و روان او به وجود آید. زخم‌هایی که معمولا قابل درمان نیستند و تا آخر عمر با او همراه خواهند بود. کودک آزاری از هر نوعی که باشد، برای کودک بسیار اضطراب آور است و موجب افسردگی و شرم او خواهد بود.

افرادی که در معرض چنین خشونتی قرار می‌گیرند، ممکن است از تنها ماندن وحشت داشته باشند و نسبت به سایر افراد بی‌اعتماد و بدبین شوند. همچنین این افراد معمولا دچار اختلالات مربوط به خواب می‌شوند و در خواب کابوس‌های وحشتناک می‌بینند. این مورد به قدری زجرآور است که ممکن است فرد در بزرگسالی دست به خودکشی نیز بزند.

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم، یکی از تجربه‌های بسیار تلخی که امکان دارد برای هر کودکی اتفاق بیوفتد، مربوط به کودک آزاری است و سوا از سن، جنسیت، فرهنگ و… ممکن است برای هر کودکی اتفاق بیفتد. همچنین گفتیم به هرگونه رفتاری که باعث بروز مشکل در سلامت جسمی و روانی کودک شود، کودک آزاری نام دارد که به سه نوع کودک آزاری جسمی، روانی و جنسی تقسیم بندی کردیم.

قرار گرفتن در چنین شرایطی برای کودکان بسیار دشوار بوده و موجب ایجاد زخم‌های عمیق در روح و روان آن‌ها می‌شود. در این گونه مواقع کودکان به حمایت نیاز دارند و نباید مورد قضاوت قرار گیرند. اگر شما نیز شاهد چنین صحنه‌هایی بودید، به نام انسانیت، به هیچ عنوان سکوت نکنید و درصدد شکایت از فرد یا افراد اعمال کننده خشونت، بربیایید.

author-avatar

درباره حانیه نبوی

حانیه نبوی هستم کارشناس رشته مهندسی IT، دارای مدرک تولید محتوا که در حال حاضر به عنوان نویسنده محتوا در سایت دردونه، مشغول به فعالیت هستم

بازگشت به لیست

یک نظر در “معرفی آسیب‌های کودک آزاری و پیشگیری از آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *