بهداشت و درمان

درمان خانگی بیش فعالی کودکان با طب سنتی

درمان بیش فعالی کودکان با طب سنتی و گیاهان دارویی و توصیه برای پیشگیری از بیش فعالی

یکی از اختلالات رفتاری که در بین کودکان بسیار شایع می‌باشد، مربوط به بیش فعالی کودکان است. در تعریف آن آمده است که اگر کودکی بیش از 9 ماه، تحرک و تکان بیش از اندازه داشته باشد، جز کودکان بیش فعال محسوب میشود. به بیش فعالی کودکان، اختلال توجه هم گفته میشود. این اختلال باعث بروز مشکلات فراوان در منزل و مدرسه میشود، که نگرانی والدین را به همراه دارد. درمان کودکان بیش فعال یکی از موضوعاتی است که کاربران زیادی در مورد آن درخواست داشته اند.

همانطور که میدانید طب سنتی برای درمان کودکان بیش فعال، راهکارها و داروهای گیاهی موثری دارد، که میتواند والدین را در درمان بیش فعالی کودکان یاری کند. در این مقاله ما دید طب سنتی در درمان کودکان بیش فعال را ارائه خواهیم داد.

9 تا 12 درصد کودکان بیش فعال، اختلال توجه دارند. بیش فعالی در کودکان زمانی نگران کننده و خطرناک میشود که کودک زندگی اجتماعی و فردی مناسبی نداشته باشد. همچنین تمرکزی برای انجام تکالیف و حتی انجام کارهای روزمره نداشته باشد. شاخصه اصلی شناسایی کودک بیش فعال، عدم تمرکز کودک در انجام کارهای روزمره است.

علائم و علل بیش فعالی در کودکان

بیش فعال بودن کودکان را می توان از روی علایم، شناسایی کرد. اما وجود یکی از علایم زیر به تنهایی ملاک بر بیش فعالی کودک نمی باشد.

  • کودکان بیش فعال انرژی بسیاری دارند، خسته نمیشوند و دائم در جنب و جوش میباشند.
  • تمرکز و توجه کافی به درس ندارند و نمیتوانند تکالیفشان را به درستی و با تمرکز کامل انجام دهند.
  • در هنگام درس به آموزگار توجه نمیکنند و نمیتوانند درس را یاد بگیرند.
  • خواب خوبی ندارند و تا نصف شب بیدار میمانند.
  • لجبازی کودکان یکی از نشانه های بارز در کودکان بیش فعال است.
  • کودکان بیش فعال با کودکان و بزرگسالان نمیتوانند ارتباط خوبی برقرار کنند.
  • کودکی که بیش فعال است دربرخی از مواقع که در حال انجام فعالیت و کاری است به طور ناگهانی از آن فعالیت دست میکشد و کار دیگری مشغول میشود.

در صورتی که کودکان تعدادی از علائم بیش فعالی را دارند یا احتمال بروز یکی از علائم آن وجود دارد، بهتر است آن را با پزشک و یا یک روانشناس متخصص در این زمینه، در میان بگذارید. متخصصان بیش فعالی را به سه دسته تقسیم کرده اند که عبارتند از: بیش فعالی بی توجه، بیش فعالی ترکیبی، بیش فعالی تکانشی. در ادامه به توضیح هر یک میپردازیم.

بیش فعالی کودکان یک اختلال رفتاری است.

 

بیش فعالی بی توجه: در این نوع بیش فعالی کودک که در حال انجام کار یا فعالیتی است، با اتفاق کوچکی دیگر قادر به انجام فعالیت خود نمیباشد. نمیتواند کارها را طبق برنامه که از قبل نوشته شده است انجام دهد و تمرکز کافی ندارد.

بیش فعالی تکانشی: در این نوع از بیش فعالی همان طور که از اسمش معلوم است کودک اعمال حرکتی زیادی انجام میدهد. بطور مثال نمیتواند یک جا بنشیند، نمیتواند بدون حرکت بایستد، زیاد صحبت میکند، درنوبت منتظر نمی ماند.

بیش فعالی ترکیبی: در این نوع از بیش فعالی کودکان هم همانطور که اسمش بیش فعالی ترکیبی است، دارای هر دو نوع بیش فعالی بالا میباشد. که بسیار خطرناک و آزار دهنده است و حتی در مواردی باعث زخمی شدن خود کودک میشود.

برخی از علل بیش فعالی کودکان

عوامل زیادی وجود دارد که باعث بیش فعال شدن کودکان می شود. در این قسمت به معرفی چند علل ایجاد بیش فعالی می پردازیم.

  • مادران بارداری که استرس و اضطراب زیادی دارند، در آینده ممکن است کودک بیش فعال داشته باشند.
  • نوزادانی که با وزن کم متولد میشوند.
  • وجود ویروس یا بیماری نوزاد تازه متولد شده .
  • عدم محبت و توجه والدین به فرزند خود که میتواند عامل بیش فعالی کودک شود تا توجه و محبت والدین را به خود جلب کنند.
  • مسمومیت مادر باردار با سرب که بسیار خطرناک است.
  • اختلالات ژنتیکی هم میتواند باعث بیش فعالی شود.

این موارد تنها دلایل ابتلای کودکان به بیش فعالی نیستند، اما جزو مواردی هستند که آمار زیادی از کودکان به همین دلایل به بیش فعالی مبتلا شده اند.

درمان خانگی طب سنتی برای بیش فعالی کودکان

درمان کودکان بیش فعال هر چه سریع تر انجام شود به همان اندازه موثرتر و مفید تر می باشد. روانشناسان درمان کودکان بیش فعال را کمتر از سن 4 ساله بیان کرده است. والدین باید اطلاعات خود را درمورد چگونگی رفتار با کودک بیش فعال را بیشتر کنند، حتما با یک روانشناس در مورد کودکشان صحبت کنند و مشورت بگیرند.

ازنظر اطبای سنتی پدر و مادری که دارای مزاج گرم و خشک هستند، ممکن است فرزند بیش فعال داشته باشند. بیش فعالی میتواند ژنتیکی هم باشد، کودکی که بیش فعال است پوستی خشک و دمای بدن بالایی دارد.

طب سنتی به مادران توصیه میکند که از مواد غذایی گرم مانند: مغزیجات و میوه های گرم هم در بارداری هم برای کودکان کمتر مصرف کنند. حتما در بارداری از قرص آهن استفاده کنید. برخی از مواد غذایی گیاهان در درمان بیش  فعالی کودکان در طب سنتی موثر میباشد که به چند مورد اشاره میکنیم:

  • استفاده از کندر میتواند باعث کاهش استرس و اضطراب و افزایش حافظه شود، که برای بیش فعالی کودک مفید است.
  • زعفران خاصیت شادابی و افزایش حافظه و ضد افسردگی دارد، میتوانید از شربت زعفران برای کودکان زیاد استفاده کنید.
  • عرقیات بادرنجبویه و شربت 7 عرق جز عرقیات مفید برای بیش فعالی است.

طرز تهیه شربت 7 عرق: عرق سنبل الطیب، عرق بیدمشک، عرق فرنجمشک، عرق بهار نارنج، شربت سکنجبین عسلی، عرق کیالک، عرق بادرنجبویه هرکدام یک استکان با هر مقدار عسل که دوست دارید مخلوط کنید، این شربت تمرکز کودک را افزایش میدهد.

پیشگیری از بیش فعالی با گیاهان دارویی

برای پیشگیری از بیش فعالی در کودکان اصل آموزش والدین قبل از بارداری میباشد. در طب سنتی برای پیشگیری از بیش فعالی توصیه شده است که پدر و مادر اگر طبع گرم دارند زیاد از گرمیجات استفاده نکنند. خانوم های باردار از مصرف نوشابه، قند، شکر و فسفود پرهیز کنند. مصرف پرتغال ،خیار، سیب، زرد آلو، کشمش، بادام، توت، گوجه فرنگی را افزایش دهند. زیرا این میوه ها دارای سالیسیلات طبیعی میباشند و از بیش فعالی کودک جلوگیری میکند.

نتیجه گیری

همان طور که می دانید بیش فعالی یک بیماری نیست، چه بسا که یک اختلال رفتاری است که در برخی از کودکان بروز میدهد. بیش فعالی کودکان میتواند به خاطر عواملی مانند وراثت، استرس خانوم باردار و تغذیه خانوم باردار و… باشد. پس باید مادران باردار خیلی مراقب رفتار و تغذیه خود باشند، زیرا بیش فعالی درمان قطی ندارد و نکاتی که درمورد درمان کودکان بیش فعال گفته میشود قطعی نیست.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *