تغذیه و سلامت

چگونه به نوزاد خود شیر مادر بیشتری بخورانیم؟

روش های افزایش شیر مادر و خوراندن به نوزاد

شیر مادر برای تغذیه و سلامت کودک از اهمیت خاصی برخوردار است، بطوری که کودکان با خوردن شیر مادر رشد و تکامل می یابد، کمتر بیمار میشود و از ضریب هوشی و سیستم ایمنی بالایی برخوردار میشود. شیر مادر برای رشد مغزی و عصبی کودک بسیار مهم و حیاتی است. به خاطر همین به مادران توصیه میشود تمام سعی و تلاش خود را برای دادن شیر مادر به کودک انجام دهند، تا هم خود مادر از سرطان پستان در امان باشند و هم کودک سالمی را رشد دهند.

ولی در این میان برخی از نوزادان از خوردن شیر مادر امتناع میکنند، این مسئله میتواند دلایل خود را داشته باشد. ولی برخی از کودکان بدونه وجود هیچ مشکل و دلیلی شیر مادر را نمی خورند و کودکان حریصی هستند. برخی از مادران با تغذیه نامناسب برای شیردهی باعث مشکلاتی در نوزاد میشوند، یکی از این مشکلات رفلاکس میباشد. در رفلاکس نوزاد گاز معده و نفخ زیادی دارد. این مشکل زیاد مهم نیست تا زمانی که طولانی مدت نشود و کودک را اذیت نکند.

برخی از مادران شیرده مشکل تأمین شیر کافی برای نوزاد را دارند و بدنشان قادر به تولید شیر کافی برای نوزاد نیست، که این مشکلات راه حل های راحت و آسانی دارد و مادران با تغذیه مناسب و استفاده از مایعات و غذاهای مقوی میتوانند شیر خود را افزایش دهند.

نوزادان در فواصل زمانی کوتاه مدت به شیر احتیاج دارند، مادرانی که شیر کمی برای تغذیه نوزادشان دارند، باید بطور منظم و در فواصل زمانی کوتاه مدت به نوزاد شیر بدهند، تا هم سینه و بدن مادر برای تولید شیر تحریک شود و هم کودک گرسنه نماند.

چند روش طبیعی برای افزایش شیر مادر

سوئیچ پرستاری

مادرانی که یک سینه پر از شیر و یک سینه نسبتا کم شیر دارند، اول اجازه دهند کودک از سینه ای که شیر کمتر دارد تغذیه کند و بعد از سینه پر. نوزادان در هر 24 ساعت باید 8 تا 10 بار شیر بخورند. کودک باید بطور منظم از سینه مادر تغذیه شود و اگر کودک یک بار با سینه تغذیه کند و یک بار با شیری که توسط شیر دوش در شیشه ریخته شده است تغذیه شود، کودک دچار سردرگمی و گیجی میشود و شیر مادر را نمیخورد.

 فشرده سازی سینه

اگر کودکتان شیر دوشیده شده را سریع میخورد ولی شیر مادر را نمیخورد، ممکن است کودکتان در هنگام خوردن شیر از سینه هوا میبلعد که باعث میشود، معده کودک از هوا پر شود و کودک یا نوزاد نفخ معده داشته باشد. برای این که این اتفاق نیوفتد سینه خود را فشار دهید و یا موقعیت شیر دهی خود را تغییر دهید و باد معده کودک را بگیرید، بعد از شیردهی حتما اطراف سینه را فشار دهید و در هنگام خوردن شیر، سینه خود را با دست نگه دارید.

چگونه به نوزاد خود شیر مادر بیشتری بخورانیم؟

تنظیم الگوی کودک

نوزاد برای خوردن شیر مادر به زمان نیاز دارد، پس مادران باید برای این موضوع صبر و حوصله داشته باشند. اگر کودک شما نیز از خوردن شیر امتناع میکند، شاید گرسنه نیست پس اجازه دهید خود کودک برنامه تغذیه خود را تنظیم کند و به یک روال منظم برسد. چرخش و مکیدن دهان کودک هر 8 تا 12  دقیقه میباشد و شیر مادر به صورت قطره در دهان کودک میریزد، پس مادران باید صبر زیادی برای شیردهی داشته باشند. مادران بهتر است در میان خوردن شیر توسط کودک کمی استراحت کنند، بعد شیردهی را شروع کنند تا توان بیشتری به ادامه شیردهی بپردازند.

انتخاب هوشمندانه مکمل

اگر کودکتان به مکمل غذایی مانند شیر خشک نیاز دارد، تغذیه با شیر مادر را قبل از شیر خشک انجام دهید تا کودکتان به خوردن شیر مادر علاقه مند شود. اگر فرزندتان از خوردن شیر مادر خودداری میکند و مادر شیر کمی دارد، این روش بهترین راه برای افزایش شیر مادر است و میتوانید در هنگام خواب از شیر خود استفاده کنید.

مشاور شیردهی

برای شیردهی مناسب به کودک حتما با یک متخصص شیردهی مشورت کنید. این کار بهتر است قبل به دنیا آمدن فرزند و در پایان بارداری انجام شود. مشورت با یک متخصص شیردهی به شما کمک میکند که مشکل شیر نخوردن کودکتان را بدانید، تکنیک و روش درست و مناسب شیردهی را آموزش ببینید. برای کودکانی که نارس هستند و پوشک خود را دیر به دیر خیس میکنند، مشاوره شیردهی بهترین گزینه است.

پمپ بین تغذیه

اگر فرزندتان شیر مادر را نمیخورد، شما میتوانید با پمپاژ یا همان دوشیدن شیرمادر شیر را افزایش دهید. پمپاژ یا دوشیدن شیر مادر باعث تحریک سینه برای تولید شیر میشود. محققان با تحقیق بسیار فهمیده اند، شیردهی در زمان قبل خواب کودک، نه تنها شیر مادر را زیاد نمی کند، بلکه لبهای کودک به ماده تولید شیر آلرژی و حساسیت نشان میدهد.

جیغ زدن و گریه کردن کودک هنگام شیر خوردن

شیر مادر بعنوان طلایی مایع برای کودکان شناخته شده است، کودکان با خوردن شیر مادر از بیماری ها دور خواهند بود و ضریب هوشی زیادی نسبت به کودکانی که با شیرخشک تغذیه شده اند، خواهند داشت. پس برای حل مشکل داد زدن و گریه کردن در هنگام شیرخوردن کودک، حتما به یک متخصص اطفال مراجعه کنید تا مشکل حل شود. گاهی اوقات مشکل از کودک نیست، بلکه مادران ممکن است بیماری یا مشکل مانند کجی سینه یا انسداد راه شیردهی در سینه داشته باشد.

سخن آخر

کودکان از بدو تولد به خوردن شیر، چه شیر مادر و چه شیر خشک نیاز دارند، پس مادران باید سعی کنند شیر خود را به کودک بدهند. زیرا شیر مادر در جهان به عنوان طلایی مایع شناخته شده است و کودکان با تغذیه شیر مادر در برابر بیماری و مشکلات واکسینه میشوند. همچنین زنانی که شیر خود را به کودکشان داده اند، کمتر به سرطان پستان مبتلا میشوند.

مادرانی که به کودک خود شیر خشک میدهند، بیشتر در مرض مبتلا شدن به بیماری های از قبیل کم خونی، نتروکولیت، کم آبی بدن، هیپوکلسمی، هیپوگلیسمی و هیپرناتر میشوند. در برخی از مواقع مادران چاره‌ای جز شیر خشک دادن به کودک را ندارند. در این مواقع باید مادران با یک متخصص اطفال مشورت کنند و با تجویز شیر خشک مناسب به سلامت کودک خود کمک کنند.

سوالات متداول

چند راه حل وجود دارد که مادران بتوانند به کودکشان شیر مادر بیشتری بخورانند؟

پمپ بین تغذیه، مشاور شیردهی، یک مکمل را هوشمندانه ارائه دهید، الگوی کودک را تنظیم کنید، سوئیچ پرستاری، فشرده سازی سینه

آیا شیر مادر به سلامت کودک کمک میکند ؟

بله، شیر مادر در جهان به عنوان طلای مایع معروف است و برای سلامتی کودک مهم و حیاتی است و از مبتلا شدن کودک به بیماری جلوگیری میکند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *