کودک و والدین

کمک کردن به کودکان در انجام تکالیف

انجام تکالیف کودکان

اولین معلمی که می‌تواند به کودک در کسب علم و دانش کمک کند والدین هستند. والدین با راهنمایی و آموزش یادگیری درست، می‌توانند کودک را در انجام تکالیف همراهی کنند و زمانی که کودک را در انجام تکالیف کمک می‌کنند، توانایی‌هایی مانند: بهبود در کسب علم و دانش و علاقه‌مند شدن به مطالعه را در کودکان افزایش می‌دهند. این کار باعث می‌شود رابطه کودک و والدین نزدیک‌تر و صمیمانه‌تر شود.

انجام‌ دادن تکالیف یکی از مهم‌ترین مسائل در مورد درس و مدرسه است که معلمان با دادن تکالیف برای انجام، می‌خواهند کودکان را به درک درستی از مباحث درس برسانند. بسیاری از والدین برای انجام تکالیف کودکانشان مشکل دارند و نمی‌دانند چگونه کودک را برای انجام تکالیف علاقه‌مند کنند تا کودک در فهم و درک مطالب مشکل نداشته باشد. برای همین منظور ما در این مقاله می‌خواهیم نحوه درست کمک‌ کردن والدین در انجام تکالیف کودکان را به والدین یاد بدهیم. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

نقش پدر و مادر در انجام تکالیف درسی

مطالعاتی بسیاری درباره تأثیر کمک والدین در انجام تکالیف کودکان انجام شده است که به گفته‌ای محققان کمک والدین در انجام تکالیف بسیار مؤثر است. باعث به‌وجودآمدن انگیزه در کودکان و نوجوانان می‌شود و با ایجاد انگیزه کودک راحت‌تر با انجام تکالیف کنار می‌آید. به‌مرورزمان بدون یادآوری، تکالیف را سر موقع انجام خواهد داد پس بهتر است درباره این موضوع صبر و حوصله داشته باشید. تا حد امکان کودک خود در این راه همراهی کنید تا شما را هم به‌عنوان یک دوست و یک معلم همراه بداند.

هدف معلم از  تکالیفی که برای دانش‌آموز در نظر می‌گیرد که در منزل انجام دهد برای یادگیری بهتر دانش‌آموز است. در میان برخی از دانش‌آموزان افرادی وجود دارد که علاقه‌ای برای انجام این تکالیف ندارند و این موضوع باعث ناراحتی والدین و منفی شدن جو خانه می‌شود. دانش‌آموزانی که تکالیف منزل را انجام می‌دهند موفق‌تر و درس بهتری دارند.

نقش والدین در انجام تکالیف درسی

علت انجام ندادن تکالیف کودکان

کودکان و نوجوانان برای انجام ندادن تکالیف خود دلایل و علت‌هایی دارند که به چند نمونه از مهم‌ترین دلایل اشاره می‌کنیم:

تکالیف فواصل زمانی طولانی‌ مدت انجام می‌شود

برخی از معلمان تکالیف زیادی را برای منزل در نظر می‌گیرند که کودک و نوجوان از انجام آنها خسته شده و وقت زیادی را صرف این کار می‌کند. طبق تحقیقات هر کودک و نوجوان بعد از یک ساعت که مستمر در حال انجام تکالیف است خسته می‌شود و این موضوع باعث دل‌زدگی دانش‌آموز از درس می‌شود. پس معلمان و والدین باید به این موضوع توجه کنند تا هم تکالیف کمتری برای منزل ارائه دهند و هم زمانی را برای بازی کودک در نظر داشته باشند تا دانش‌آموز را در بهبود وضع درسی کمک کنند.

ارزش‌گذاری غلط تکالیف

بسیاری از معلمان هدف از تکالیف در منزل را برای یادگیری بهتر درس می‌دانند. درحالی‌که بسیاری از معلمان هدف از تکالیف را میزان سنجش اعتمادبه‌نفس، انگیزه، علاقه به درس و توانایی مسئولیت‌پذیری می‌دانند. هدف دوم برای دانش‌آموزان بهتر است تا هم با انجام تکالیف مهارت‌های مورد نیاز زندگی را به طور غیرمستقیم یاد بگیرند.

عدم داشتن برنامه‌ریزی درست

طبق تحقیقاتی که انجام شده است دانش‌آموزانی که برنامه‌ریزی روزانه دارند بهتر با انجام تکالیف کنار می‌آیند و با انجام تکالیف وضعیت درسی بهتری دارند. والدین می‌توانند در کنار کودک یا نوجوان خود برنامه‌ریزی درستی داشته باشند و برای این کار می‌توانند از مشاور هم کمک بگیرند.

شیوه‌های جدید برای کمک به انجام تکالیف کودکان

بسیاری از مشاوران و روان‌شناسان کودکان و نوجوانان شیوه‌هایی را برای کمک به دانش‌آموزان در انجام تکالیف بیان کرده‌اند که به چند نمونه اشاره خواهیم کرد:

روش های نوین کمک به انجام تکالیف

کودک و نوجوان خود را تشویق کنید

زمانی که کودک در حال انجام تکالیف است والدین می‌توانند در کنار کودک بنشینند. می‌توانند با پرسیدن سؤال و کمک به سؤالاتی که پاسخ آن را کودک نمی‌داند، کودک را همراهی کنند. و به علت انجام‌دادن تکالیف با کلمات مثبت و خرید هدیه کودک را تشویق و تحسین کنند.

الگوی یادگیری برای دانش‌آموز ایجاد کنید

بسیاری از معلمان و یا حتی والدین برای یادگیری بهتر دانش‌آموز الگوسازی می‌کنند. مبحثی که کودک در یادگیری آن مبحث مشکل دارد را به‌صورت مدل‌سازی برای دانش‌آموز شرح می‌دهند. کودک باید روزانه در کنار انجام تکالیف بازی و سرگرمی هایی مانند بازی تقلیدی، بازی نمایشی، بازی نمادین و… هم داشته باشد تا یادگیری عمیقی در ذهن ایجاد شود.

تکالیف را به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده بررسی کنید

زمانی که کودک از انجام تکالیف خسته شد او را تحت‌ فشار نگذارید. زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید و بعد با برنامه‌ریزی تکالیف را انجام دهید. برنامه را می‌توانید این‌گونه برنامه‌ریزی کنید:

  • تکالیف را به بخش‌های تقسیم کنید و دروس مربوطه را برای کودک بخوانید تا درک بهتری از موضوع درس داشته باشد.
  • برای مطالعه و انجام تکالیف فواصل زمانی را تعیین کنید و در این باره به کودک توضیحاتی را بدهید تا او در مورد این موضوع روشن شود.
  • برنامه‌ای نوشته شده را در مکانی بچسبانید که جلوی چشمانش باشد.
  • بعد از انجام تکالیف کودک را تشویق کنید برای او هدیه موردعلاقه‌اش را خریداری کنید.
  • برای انجام تکالیف فضایی مناسبی ایجاد کنید

فضای مناسب برای کودکان تنها مکان ساکت نیست؛ بلکه باید زمان مناسب و نوع انجام تکالیف نیز رعایت شود. والدین با رفتارهای که در برابر کودک نشان می‌دهند، می‌توانند در کودک تأثیر بسیاری بگذارند. والدین می‌توانند با ایجاد بحث در مورد موضوع تکلیف کودک را برای انجام تکالیف علاقه‌مند کنند.

سخن آخر

مشکل کودکان و نوجوانان در انجام تکالیف برای والدین یک موضوع بسیار ناراحت‌کننده است. والدین به علت انجام ندادن تکالیف از کودک خود ناراحت می‌شوند و عدم علاقه کودکان به انجام تکالیف انها را عصبانی می‌کند.برای حل این موضوع باید والدین رفتار درست و منطقی داشته باشند تا بر کودک تأثیر بگذارد و کودک را برای انجام تکالیف علاقه‌مند کند. والدین می‌توانند با تشویق و برنامه‌ریزی درست کودک را در انجام تکالیف کمک کنند. هدف معلم از دادن تکالیف آموزش مهارت اعتمادبه‌نفس، مسئولیت‌پذیری، یادگیری عمیق موضوع درس و… است.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *