آموزش و استعداد

آینده تحصیلی عالی با انتخاب مدرسه خوب

معلم با تجربه و زبده یک معیار مهم برای مدرسه خوب

امروزه یکی دیگر از دغدغه‌های والدین بعد از انتخاب مهد کودک و پیش دبستان انتخاب یک مدرسه خوب و مناسب و استاندارد برای تحصیل عالی کودک در آینده میباشد. برخی از والدین حساسیت زیادی را برای انتخاب مدرسه خوب نشان میدهند، که البته حساسیت لازم است ولی نه بیش از اندازه. والدین میتوانند با تحقیق و پرس و جو از والدینی که کودکشان را قبلا در مدرسه ثبت نام کرده اند، اطلاعاتی را بدست آورند و از تجربیات آنها استفاده کنند.

برخی از مدارس به دلیل مناسب و استاندار بودن در شهر، مشهور میباشد و همه از این مدارس تعریف و تمجید میکند. والدین خود میتوانند جهت انتخاب مدرسه خوب، در مدرسه حضور پیدا کنند و با مکان و معلمین مدرسه آشنا شوند و از روند آموزشی باخبر شوند. در مورد مهارت و تجربه معلم اطلاعاتی کسب کند که قبل از محیط و خود مدرسه، دانش، تجربه و چگونگی روش آموزش معلم خیلی اهمیت دارد و والدین باید به این موضوعات توجه خاصی نشان دهد.

مدرسه و معلم نقش زیادی در یادگیری و موفقیت کودک دارد و آینده کودک را میسازد. پس از آنجایی که آینده فرزندان برای والدین از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است، انتخاب یک مدرسه خوب و استاندارد برای کودک خود یکی از تصمیمات اساسی در زندگی والدین محسوب می شود.

برخی از بزرگسالان زمانی که از خاطرات کودکی و مدرسه تعریف میکنند، چشمانشان برق میزند. مثلا از یک معلم و مدرسه تعریف میکند و به خوبی از آنها یاد میکند و می گویند فلان معلم و مدرسه در موفقیت من خیلی تاثیر گذار بوده است. افرادی هم هستند که همیشه از مدرسه و معلیمشان مینالند و میگویند، فلان معلم و فلان مدرسه باعث شدند من پیشرفت نکنم و امروزه فرد موفقی برای خود نباشم. پس نقش مدرسه و معلم در موفقیت و سرنوشت و همچنین ذهنیت انسانها تاثیرگذاری زیادی دارد.

نحوه آموزش در یک مدرسه خوب و استاندارد

همانطور که ذکر کردیم، انتخاب مدرسه خوب با آینده تحصیلی فرد ارتباط مستقیمی دارد. از آنجایی که خود کودک قادر به تشخیص مدرسه مناسب برای خود نیست شما والدین در این راستا وظیفه مهمی به گردن دارید که این وظیفه برای کودکتان سرنوشت ساز خواهد بود. میتوان گفت که تمامی مدرسه های خوب تقریبا ویژگی های مشترکی دارند که در ادامه شما را با این ویژگی ها آشنا خواهیم کرد.

ویژگی مدرسه خوب

همانطور که میدانید مدرسه خانه دوم کودک میباشد. پس این خانه دوم باید جای امن و مطمئن برای کودک باشد و درکنار امن بود به آموزش کودک هم پرداخته شود، کودک را برای موفقیت درآینده آماده کند، به آموزش مسائل مثبت و مهارتهای لازم برای پیشرفت آموزش داده شود. در این میان انتخاب یک مدرسه خوب و استاندارد برای تحصیل کودک واجب و ضروری است.

اهمیت به محیط و فضای فیزیکی

اولین مسئله‌ای که والدین به آن باید توجه کنند، داشتن محیط مناسب برای تحصیل دانش آموزان میباشد. که هم باید فضای مدرسه به اندازه کافی بزرگ باشد و هم باید به بهداشت مدرسه اهمیت دهند، زیرا کودک چند ساعتی از روز را باید در مدرسه بگذراند و با رعایت بهداشت و تمیزی از بیمار شدن دانش آموزان جلوگیری کند.

داشتن معلمان زبده و کار بلد

از همه مهمتر برای چگونگی تحصیل کودک داشتن معلمی دلسوز، زبده و با تجربه مهم میباشد، که باعث موفقیت کودک در تحصیل میشود. حتما درمورد معلمی که برای کودکتان میخواهد آموزش دهد تحقیق بسیاری کنید، زیرا این موضوع به موفقیت کودک شما در تحصیل مربوط میشود و نقش اساسی در روند تحصیلی کودک دارد.

انتخاب مدرسه در نزدیکی محل سکونت

دوری و یا نزدیکی یک مدرسه به منزل هر شخص نشانه یک مدرسه خوب نیست، اما انتخاب مدرسه در نزیکی منزل بسیار اهمیت دارد. زیرا کودک مسافت کم تری را از منزل تا مدرسه طی میکند، برای کودک خسته کننده و کسل کننده نیست و شما از رفت و آمد کودک مطمئن هستید و نگران دیر رسیدن کودک به منزل و مدرسه نمیشوید.

تنوع در برنامه‌های مدرسه

از دیگر ویژگی هایی که مدرسه خوب را از دیگر مدارس مستثنا میکند، داشتن برنامه ریزی های جذاب علمی، تفریحی برای کودکان میباشد و برای آموزش و یادگیری کودک کمک شایانی میکند. برخی از مدارس برای تدریس مثلا درس علوم دانش آموزان را به طبیعت می برند و در طبیعت با دیدن لمس کردن دروس را یاد میگیرند.

میزان اهمیت به مسائل روحی و روانی

مدرسه خوب علاوه بر معلمان خوبی که باید داشته باشد، باید مشاوران باتجربه و باسوادی نیز داشته باشد که رفتار های دانش آموزان را بسنجد. اگر در رفتار و نوع حرکت دانش آموز مشکلی دیده شود، با مشاوره و صحبت کردن مشکل را حل کند و اگر صلاح دید، با والدین دانش آموز هم صحبتی داشته باشد و دانش آموز را یاری کند تا مشکل حل شود.

نتیجه گیری

مهد کودک، پیش دبستان، مدرسه هر کدام به نحوی در آینده و تحصیل کودک مهم و حیاتی هستند. در مهد و مدرسه یا پیش دبستان نوع رفتار معلمان با دانش آموزان در روند یادگیری و علاقه مند کردن کودک به درس و مدرسه نقش بسزایی دارد. پس والدین باید حساسیت زیادی را نسبت به انتخاب مدرسه داشته باشند، تا کودک بتواند با یادگیری بهتر آینده تحصیلی عالی داشته باشد.

معلمان و مشاوران باید همه تلاش خود را برای شکوفا کردن استعداد دانش آموزان به کار بگیرند، که این موضوع با معلمان دلسوز و کار بلد ممکن است نه با معلمانی که نه سواد کافی دارند نه برای دانش آموزان وقت کافی میگذارند. با تحقیق و سوال کردن از والدین و دانش آموزانی که تجربه ثبت نام در مدرسه مدنظرتان را داشته اند، میتوانید بهترین تصمیم را برای کودکتان بگیرید.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *