بازی و سرگرمی

نحوه بازی یه قل دو قل و فواید آن

فواید بازی یه قل دو قل

در گذشته که کامپیوتر و موبایل نبود بچه ها برای سپری کردن اوقات فراغت خود از بازی هایی مثل بازی یه قل دو قل استفاده می‌کردند. اما امروزه کودکان و نوجوانان برای گذراندن اوقات فراغت بازی‌ های کامپیوتری انجام می‍‌‌‌‌‌دهند و برای این‌گونه بازی‌ها تحرکی ندارند. بازی‌‌های کامپیوتری باعث رفتارهای پرخاشگرانه و آسیب به چشم، ذهن و جسم کودکان و نوجوانان می‌شود.

در این میان برخی از بازی‌های قدیمی هستند که برای کودکان و نوجوانان بسیار مفید هستند و در کنار سرگرمی باعث تحرک و یادگیری مهارت می‌شوند که در بین بسیاری از بازی‌های قدیمی می‌خواهیم شما و فرزندتان را با بازی یه‌ قل‌ دو قل آشنا کنیم. بسیار از والدین در کودکی این بازی را انجام داده‌اند و از انجام آن لذت برده‌اند.

والدین می‌توانند در زمان اوقات فراغت بازی یه‌ قل‌ دو قل را به فرزند خود آموزش دهند و در کنار کودک این بازی را انجام دهند تا کودک ذوق و شوق برای انجام بازی داشته باشد و هیجان‌زده شود. در این مقاله می‌خواهیم در مورد نحوه بازی یه‌قل‌دوقل و فواید این بازی و نوع مشارکت والدین در این بازی صحبت کنیم. ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید و از اطلاعات داده شده استفاده کنید.

نحوه بازی یه‌ قل‌ دو قل

همان‌طور که می‌دانید بازی یه‌ قل‌ دو قل که به اسم یک گل دو گل هم شناخته شده است و بیشتر والدین این بازی را می‌شناسند و با نوع بازی آشنا هستند. این بازی یک بازی محلی است که هر کس با خلاقیت خود می‌تواند بازی را سخت‌تر کند. این بازی در سراسر کشور انجام می‌شود و با نام‌های مخصوص هر شهر این بازی را می‌شناسند. مثلاً در آذربایجان و اردبیل و خراسان این بازی را با اسم‌های بش‌بش، سنگ چران، رگ رگ می‌شناسند.

ابزار لازم برای انجام این بازی پنج سنگ معمولی گرد است که همگی باید به یک اندازه باشند. تعداد افرادی که می‌توانند بازی کنند باید بیش از دو نفر باشد و این افراد تا 10 نفر می‌تواند باشد. برای انجام این بازی هم می‌توانید در منزل بازی کنید و هم بیرون از منزل مثل کوچه پارک و… .

برای این که بدانید چه کسی باید بازی را شروع کند می‌توانید از جفت یا تک آمدن کمک بگیرید. به‌طوری‌که فردی چند سنگ در دست بگیرد و دستش را مشت کند و فرد مقابل باید زوج یا فرد بود سنگ‌ها را بگوید. اگر درست گفت او شروع کننده بازی خواهد شد وگرنه باید فرد مقابل شروع‌کننده باشد.

مراحل انجام بازی یه‌ قل‌ دو قل

تمامی بازی ها دارای مراحل و قوانین خاص خودشان هستند. این بازی نیز دارای قوانین و مراحلی است که قبل از شروع بازی باید با آنها آشنا باشید. در بخش زیر تمامی مراحل آن را به ترتیب بیان میکنیم.

مراحل بازی یه قل دو قل

  1. مرحله اول از بازی یه قل دو قل:
    پنج سنگ را در دست می‌گیرید و آنها را بر روی زمین پخش می‌کنید و فرد بازی‌کننده یکی از سنگ‌ها را برداشته و به بالا پرتاب می‌کند و تا زمانی که سنگ به پایین و بر روی زمین بیفتد، وقت دارد یک سنگ از زمین بردارد و سنگ پرتاب شده را قبل از افتادن به زمین بگیرد. این کار را تا تمام شدن سنگ‌های پرتاب شده انجام می‌دهد.
  2. مرحله دوم:
    در این مرحله بازی سنگ‌ها را بر روی زمین پخش می‌کنید و یک سنگ را بر می‌دارید و چهار سنگ مانده بر روی زمین را باید در دو حرکت از زمین بردارید. یعنی دو به‌ دو و با پرتاب سنگ به بالا، باید دوتا از سنگ‌های روی زمین را بردارید و سنگ پرتاب شده را در هوا بگیرید. دوتای بعدی هم به همین روش.
  3. مرحله سوم:
    این مرحله هم مثل مراحل قبل فقط با این تفاوت که چهار سنگ مانده بر روی زمین، باید با دو حرکت برداشته شود. به‌طوری‌که یک سنگ اول و سه سنگ در حرکت دوم از زمین برمی‌دارید و در هوا سنگ پرتاب شده را می‌گیرید.
  4. مرحله چهارم:
    در این مرحله چهار سنگ که روی زمین قرار دارد را با یک حرکت باید بردارید و سنگ پرتاب شده را قبل از افتادن به زمین بگیرید.
  5. مرحله پنجم:
    در این مرحله همه‌ چهار سنگ را در مشت می‌گیرید و با پرتاب یک سنگ به هوا، انگشت سبابه را به زمین می‌کشد و سنگ را در هوا می‌گیرد.
  6. مرحله ششم:
    در این مرحله از بازی همه سنگ‌ها را در زمین پخش می‌کنید و با برداشتن یک سنگ و پرتاب به بالا، سنگی از روی زمین برداشته و سنگ در هوا را می‌گیرید. با تعویض هر کدام این کار را تکرار می‌کنید تا زمانی که همه سنگ‌ها را تعویض کرده باشید.
  7. مرحله هفتم:
    در این مرحله هم همه سنگ‌ها را روی زمین پخش می‌کنید و بعد دست دیگر را جلوی سنگ‌ها به طور عمود و به‌صورت دیوار قرار می‌دهید. بعد با پرتاب سنگ به بالا باید یکی از سنگ‌ها را از دیوار رد کنید این کار را تا اتمام سنگ‌ها ادامه می‌دهید.
  8. مرحله هشتم:
    در این مرحله همه سنگ‌ها را در دست می‌گیرید و به بالا پرتاب می‌کنید و بعد دست خود را وارونه کرده و سنگ‌های پرتاب شده روی دست می‌ریزد. بعد همه سنگ‌هایی که روی دست است را به هوا پرتاب می‌کنید سپس همه آن سنگ‌ها را می‌گیرید و حتی نباید یک سنگ هم به زمین نیفتد تا شما در این مرحله هم برنده شوید.
  9. مرحله آخر:
    این بازی برای بازیکنان تیم بازنده تنبیه هم دارد. به‌طوری که فرد بازنده کف دست خود را به زمین می‌گذارد و فرد مقابل سنگ را روی دست او پخش می‌کند و فرد بازنده باید تمامی سنگ‌ها را به بالا پرتاب کند و همه آنها را بگیرد. اگر نتوانست، به تعداد سنگی که نتواند بگیرد، تنبیه می‌شود.

فواید بازی یه‌ قل‌ دو قل برای کودکان

همه‌ بازی‌ها با اهدافی طراحی شده‌اند و فواید مخصوص به خود را دارند. بازی یه‌ قل‌ دو قل هم فواید مخصوص به خود را دارد. در بازی یه‌ قل‌ دو قل تمرکز و سرعت عمل حرف اول را می‌زند و باعث تقویت و افزایش سرعت عمل، تمرکز و هماهنگی بین چشم و دست‌ها می‌شود. این بازی میتواند برای کودکان بسیار هیجان انگیز و سرگرم کننده باشد. در اوقات فراغت خانواده میتوانید این بازی را به طور دسته جمعی بازی کرده و لحظات خوشی را در کنار هم رقم بزنید.

هدف بازی یه‌ قل‌ دو قل

همه بازی‌ها باهدف تحرک و شاد کردن کودکان طراحی شده‌اند. بازی یه‌ قل‌ دو قل نیز اهدافی را دنبال می‌کند که به بخشی از این اهداف می‌پردازیم:

  • ایجاد تفکر و اندیشه برای تصمیم‌گیری سریع
  • افزایش دقت در نگاه‌کردن
  • هماهنگ کردن دست‌ها با چشم‌ها
  • درک کردن ریاضیات و کاربرد آن در زندگی روزمره

سخن آخر

بسیاری از بازی‌های قدیمی وجود دارد که برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب هستند. یکی از این بازی‌ها، بازی یه‌ قل‌ دو قل است. این بازی را هم می‌توان در منزل و بیرون از منزل انجام داد. بازی یه‌ قل‌ دو قل باعث افزایش سرعت عمل و تمرکز در کودکان و نوجوانان می‌شود. برای انجام این‌گونه بازی‌ها بهتر است والدین هم در بازی مشارکت کنند تا کودکان احساس صمیمیت با والدین کنند و با بازی بهتر آشنا شوند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *