بازی و سرگرمی

10 فعالیت و سرگرمی مقرون به صرفه برای کودکان

معرفی سرگرمی های کودکانه مقرون به صرفه

کودکان زمانیکه به مدت طولانی مقابل تلویزیون و کامپیوتر می‌نشینند، خسته می‌شوند. دنبال یک کار یا فعالیت تازه یا فعالیتی که به آن علاقه دارند هستند. فعالیتی‌هایی که کودک به آنها علاقه‌مند است و در مواقعی که حوصله اش سر رفته است، انجام میدهد یک سرگرمی است. کودک با انجام فعالیت های به اصطلاح سرگرم کننده، مهارت هایی را هم یاد میگیرد.

کودکانی که برادر یا خواهر بزرگ تر از خود دارند، با آنها هم بازی میشوند. هم بازی شدن کودکان با خواهر و برارد یا سایر بچه ها برایشان لذت بخش تر از این است که به تنهایی بازی کنند. خاله بازی یکی از این بازی هایی است که اکثر بچه ها به هنگام بازی از آن لذت میبرند. برخی کودکان نیز برای سرگرمی ابتدا از فعالیت های هنری و ورزشی کمک میگیرند و بیشتر به سمت فعالیت هایی جذب میشوند که در انجام دادن آنها ماهرند و برایشان لذت بخش است.

والدین باید برای سرگرم کردن کودک در اوقات فراغت فعالیت هایی را در نظر بگیرند که به رشد مغزی و فکری کودک هم کمک کند. اکثر والدین فکر میکنند با خرید اسباب بازی های فکری گران قیمت میتوانند کودک خود را خوشحال کنند و رشد فکر کودک را تقویت کنند. ولی در حالی که کودک باید به فعالیتی که انجام میدهد، علاقه داشته باشد و این مسئله با امکانات کم و وسایلی که در منزل دارید، امکان پذیر است. در این مقاله برای سرگرمی کودکان به چند ایده اشاره میکنیم.

علم و آزمایشات علمی به عنوان اولین سرگرمی

بسیاری از کودکان به انجام آزمایش‌های علمی علاقه نشان میدهند. والدین میتوانند با مواد و وسایلی که در منزل دارند آمایش های ساده را انجام دهند و ذهن کوک را به چالش بکشند و رشد مغزی و فکری کودک را تقویت کنند و کودک را به علم علاقه‌مند کنند.

هنر و نقاشی

نقاشی کردن یکی از فعالیت هایی است که کودکان به آن علاقه زیادی دارند. با نقاشی و رنگ‌آمیزی میتوانند، سرگرم شوند. همچنین با نقاشی کردن و رنگ آمیزی میتوانند با برخی از شکل های ریاضی و رنگ ها و چگونگی کشیدن نقاشی آشنا شوند. برای اینکه با روحیات فرزندتان آشنایی داشته باشید، به جزئیات نقاشی کودک خود توجه کنید. زیرا آنها هر آنچه که ترسیم میکنند دنیای درون ذهن آنها را به نمایش میگذارد.

خواندن و نوشتن

والدین میتوانند با خواند کتاب های قصه، کودک خود را سرگرم کنند و میتوانند موضوع قصه را اخلاقی انتخاب کنند تا کودک هم با گوش کردن به قصه سرگرم شوند و هم مهارت اخلاقی یاد بگیرند. اگر کودک توانایی خواندن و نوشتن را دارد به او بگوید چند سطر از کتاب را بخواند یا بنویسد با این کار کودکان یاد میگیرند که مسائلی را که یادگرفته اند، توصیف کنند.

باغبانی به صورت سرگرمی

باغبانی یکی از فعالیت هایی است که کودک علاقه زیادی دارد و با باغبانی کودک به محیط اطراف خود علاقه‌مند میشود. از چگونگی کاشت، داشت و برداشت گیاهان آشنا میشود. اگر در منزل، حیاط و باغچه ندارید، میتوانید در داخل منزل از یک گلدان و خاک کمک بگیرید و با کاشت یک گل و یا گیاه، به کودک نوع نگه داری از گیاه را یاد دهید و مسئولیت نگهداری از گیاه را به او بسپارید.

آشپزی و پخت و پز

والدین زمانی که میخواهند آشپزی و پخت و پز کنند، کودک خود را هم مشارکت دهند تا کودک با مهارت آشپزی آشنا شود. این مشارکت را زمانی که میخواهید غذای مورد علاقه کودک را بپزید انجام دهید تا کودک با علاقه به شما کمک کند و لذت ببرد. به هنگام آشپزی سعی کنید در مورد مواد غذایی و چاشنی هایی که استفاده میکنید به کودک توضیح دهید تا در آینده که لازم شد به تنهایی آشپزی کند، دچار مشکل نشود.

رقصیدن

یکی از ورزش هایی که کودکان به آن علاقه بسیاری دارند، رقصیدن است که باعث تناسب اندام و سرگرمی کودک میشود. با رقصیدن میتوانید روحیه و استعداد حرکتی کودک را تقویت کنید. رقصیدن علاوه بر  تامین سلامتی جسمانی کودکان باعث تقویت تمرکز و قوه ذهنی آنها نیز میشود. مشارکت و همکاری شما والدین عزیر به هنگام رقصیدن کودک، لذت بیشتری برای آنها به همراه خواهد داشت.

بازی و سرگرمی باید علاوه بر گذران وقت مفید نیز باشد

 

ساخت صنایع دستی با استفاده از مواد زائد

یکی از سرگرمی هایی که برای کودکان بسیار لذت بخش است درست کردن کاردستی با مواد دور ریختنی است با این کار شما به کودک آموزش میدهید که زباله های خشک مثل: لاستیک، شیشه، کاغذ و… باید از زباله های تر جدا باشند. با این فعالیت سرگرم کننده کودک علاوه بر سرگرمی، باعث تقویت خلاقیت در کودک نیز می‌شود.

بازی در فضای مجازی

درست است که بازی های مجازی برای کودکان خوب نیست ولی والدین میتوانند با برنامه ریزی، برای سرگرمی کودک در بازی هایی مثل بازی های کامپیوتری مشارکت کنند. بازی های مجازی را به مدت کوتاه در اختیار کودکان قرار دهید. باید والدین به انتخاب بازی برای کودک توجه کنند تا کودک علاوه بر بازی و سرگرمی، مهارتی هم یاد بگیرد.

درام

کودکانتان را با ثبت نام کردن در کلاس‌های بازیگری میتوانید سرگرم کنید. این کار را میتوانید در تابستان که اوقات فراغت کودک زیاد است انجام دهید و کودک را به انجام بازی نمایشی تشویق کنید. انجام این بازی ها در رشد و تکامل شخصیتی کودکان نقش بسزایی دارد.

اوریگامی

یکی از فعالیت های جذاب و سرگرم کننده برای کودکان ساخت اوریگامی با کاغذ میباشد. به کودکتان آموزش ساخت اوریگامی را انجام دهید تا کودک با ساخت اوریگامی هم خلاقیتش تقویت شود و هم سرگرم شود. اوریگامی کشتی برای کودکان بسیار جذاب است.

سخن آخر

با توجه به گفته های بالا والدین میتوانند به راحتی کودک خود را سرگرم کنند و در کنار سرگرمی به کودک آموزش هم دهند که کودک زمانی که به مسئله ای علاقمند شود راحت تر مهارت را یاد میگیرد.  برای انجام این ایده های سرگرمی والدین باید حوصله زیادی داشته باشند تا کودک هم لذت ببرد. کودکان سرمایه های زندگی والدین می باشند که باید برای مسائلی که در زندگی برایشان پیش میاید، برنامه داشته باشند حتی سرگرمی کودک.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *