مد و فشن

راهنمای خرید لباس و پارچه مناسب کودک

راهنمای کامل خرید درست لباس و پارچه مناسب کودک؛ توضیحات لازم برای یک انتخاب شایسته

در خرید لباس و پارچه مناسب کودک والدین به‌شدت از خود وسواس نشان می‌دهند. علت این مسئله پوست حساس و نازک نوزاد و کودک است. اولین نکته‌ای که والدین در تهیه لباس و پارچه مناسب کودک خود خیلی مشکل‌پسند رفتار می‌کنند جنس پارچه است. پوست بدن نوزاد و کودک بسیار لطیف بوده و درصورتی‌که یک لباس با جنس بی‌کیفیت مثل پلاستیکی انتخاب شما باشد، ممکن است سلامتی کودک به چالش کشیده شود. پوست کودکتان کهیر و بثورات زده و بدن او به خارش می‌افتد.

در دوران گذشته نیز در انتخاب لباس نوزادان و کودکان دقت زیادی بکار می‌رفت و برای کودکان لباسی از جنس پارچه‌های نخی و پنبه‌ای دوخته یا خریده می‌شد. خرید لباس و پارچه مناسب کودک یکی از دشوارترین مراحل خرید است. تنوع جنس و رنگ پارچه در بازار بسیار زیاد است. اما دغدغه شما والدین عزیز تهیه بهترین پارچه برای دوخت یا خرید لباس است. بعد از خرید پارچه میتوانید به فروشگاه های مخصوص فروش اکسسوری کودکان سر زده و متناسب با رنگ و طرح پارچه، در استایل کودکتان از آنها استفاده کنید.

شما باید دقت و توجه زیادی در انتخاب جنس لباس فرزند خود داشته باشید. زیرا با خریدن لباس‌هایی با جنس نامناسب باعث اختلال، در کارکرد طبیعی بدن کودک شده و زیاد عرق می‌کند. در دنیای کنونی نیز به علت اهمیت لباس کودک در دنیای مد و فشن، خرید لباس و پارچه مناسب کودک بسیار با ملاحظه انجام می‌شود. سایت‌های معتبر مد و فشن کودکان، بهترین پارچه‌های مخصوص کودکان را معرفی کرده و شما می‌توانید به‌راحتی یکی از آنها را انتخاب کنید.

نکات جادویی در انتخاب پارچه برای لباس کودک

در هنگام تهیه لباس و پارچه مناسب کودک باید به چند نکته جادویی توجه کنید. برخلاف نظر برخی که فقط به زیبایی و مد روز بودن توجه دارند، رعایت این نکات ممانعتی با زیبا پسندی و یا مدرنیته بودن ندارد.

اولین و با اهمیت‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کنید پارچه لباس کودک اصلاً نباید ضخیم و خشن باشد. لباس نوزاد تازه‌ متولدشده باید از جنس پنبه یا نخ باشد تا در اطراف بندناف نوزاد هیچ فشار یا حساسیتی نباشد. لباس و پارچه مناسب کودک بزرگ‌تر باید علاوه بر جنس خوب راحتی آن نیز مدنظر قرار بگیرد زیرا کودکان در مرحله رشد بوده و دائماً در حال تکاپو هستند. جنس پارچه نباید کشی، جذب یا لیز باشد. لباس و پارچه مناسب کودک در ماه‌های اولیه باید از جنسی انتخاب شود که کودک به‌راحتی تنفس کند.

راهنمای کامل خرید درست لباس و پارچه مناسب کودک

دومین نکته‌ای که در انتخاب پارچه و لباس کودکان باید دقت کنید دوام پارچه است. جنس پارچه باید در برابر شستشو مقاوم بوده و زود از کیفیت نیفتد. یعنی پارچه ای را انتخاب کنید که طول عمر بیشتری داشته باشد. سومین مورد که از اهمیت زیادی در انتخاب لباس و پارچه مناسب کودک به‌وجودآوردن شرایط خواب باکیفیت برای کودک است. این شرایط را با تهیه یک لباس خواب راحتی برای کودک فراهم کنید.اگر هنگام خواب فرزند دلبندتان احساس ناراحتی کند در طول شب آرامش نداشته و بی‌تاب می‌شود.

لیست پارچه‌های مناسب کودک

  • پارچه پنبه‌ای (lawn cotton):
    اولین گزینه در تهیه لباس و پارچه مناسب کودک و نوزاد لباس پنبه‌ای است. جنس پنبه تمام ملاک‌های یک لباس مناسب مانند نرمی، راحتی و تطبیق با بدن کودک را دارد. پنبه کاملاً ارگانیک است و مناسب لباس کودک است. همچنین این جنس عاری از مواد شیمیایی بوده و با محیط‌زیست نیز تطابق دارد. اما مطلب مهم در این زمینه پارچه‌های پنبه‌ای انواع مختلف دارد و درصورتی‌که شما آشنایی کامل به جنس پنبه نداشته باشید ممکن است لباسی بخرید که اصلاً پنبه‌ای نباشد.
  • پارچه وال (Voile):
    یکی دیگر از گزینه‌های خرید لباس و پارچه مناسب کودک پارچه وال است. جنس این پارچه نسبتاً نازک بوده و شبیه تور است. از نظر جنس به نخ پنبه نزدیک بوده اما نازک‌تر از آن است. این پارچه برای فصل تابستان کودکان فوق‌العاده است و به‌راحتی می‌توانند در این لباس بازی کنند.
  • پارچه ماهوت پنبه‌ای (Broadcloth):
    پارچه‌ای ترکیبی، سبک و نرم از جنس پنبه است. این نوع پارچه برای لباس نوزادان بسیار عالی است. از این پارچه برای دوخت لباس‌های زیبای دخترانه به کار می‌رود.
  • پارچه لینن (linen):
    این پارچه یک انتخاب خوب برای لباس و پارچه مناسب کودک است. بافتی ساده داشته و از الیاف کتان است. هرچند که این پارچه چروک می‌شود اما از دوام بالایی برخوردار بوده و برای دوخت پیراهن‌های بچگانه مناسب است.
  • پارچه چیت (Muslin):
    یک‌پارچه نخی در وزن‌های مختلف و مناسب لباس کودک است. جنس چیت خیلی نازک اما فشرده است. این پارچه صددرصد از الیاف پنبه است و یکی از بهترین نوع پارچه برای دوخت و تهیه لباس نوزاد است. در قدیم و حتی امروز از این پارچه برای دوخت پوشک و قنداق، دوختن آستر لباس و پتوی کودک مورداستفاده بوده و به علت سادگی یک لباس راحتی برای کودک تلقی می‌شود.

انتخاب درست لباس و پارچه مناسب کودک

جنس پارچه در خرید لباس و پارچه مناسب کودک از اهمیت خاصی برخوردار است. هرچند که در بازار لباس‌هایی از جنس نایلون و پلی‌استر در رنگ‌های گوناگون وجود دارد و شما برای خریدن آنها وسوسه می‌شوید. اما باید فراموش نکنید پوست و جلد کودک شما بسیار لطیف بوده و تحمل لباس‌های نایلونی، ضخیم و خشن را ندارد؛ بنابراین حتماً در خرید لباس کودک پارچه‌ای را انتخاب کنید که کودکتان احساس راحتی کند.

author-avatar

درباره فاطمه پهلوانی

فاطمه پهلوانی هستم کارشناس ارشد رشته پژوهش علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا تهران من نویسنده محتوا سایت دوردونه هستم. با نظرات خوبتون درباره مقاله ها مشوق راه ما باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *