سیسمونی و لوازم کودک

لوازم تحریر کودکان؛ ملزومات آموزشی موردنیاز کودکان

لوازم تحریر کودکان؛ ملزومات آموزشی موردنیاز کودکان

ماه مهر نزدیک است و آماده‌سازی لوازم تحریر کودکان در اولویت اول والدین و بچه‌ها قرار گرفته است. بازار لوازم‌التحریر گرم است و همه کودکان در تب‌وتاب خرید ملزومات آموزشی موردنیاز خود هستند. قهرمانان کارتونی کودکان تبدیل به طرح روی جلد دفتر، جامدادی، کیف، قمقمه و سایر لوازم‌تحریر شده است. تنشی بین والدین و کودکان در جریان است که کدام یک مناسب مدرسه بوده و کدام یک مناسب نیست.

توجه به ویژگی‌های لوازم تحریر کودکان یکی از ضرورت‌های راهنمای تهیه ملزومات آموزشی است. از طرفی کودکان عاشق نوشت افزارهای فانتزی هستند و برایشان یک جذابیت خاصی دارد. از سوی دیگر والدینی قرار دارند که تسلیم خواسته‌های کودکان شده و بر طبق خواسته آنان لوازم تحریر تهیه می‌کنند. هرچند که برخی از والدین نیز صرفاً توجه خود را معطوف به خرید لوازم تحریر لوکس و فانتزی می‌کنند.

یک چالش بزرگ درباره تهیه مناسب لوازم‌ التحریر برای کودکان شکل‌گرفته است که باکیفیت و کاربردی بودن نوشت‌افزارها و همچنین مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه گره‌ خورده است. در یک سر طیف کودکانی قرار دارند که بدون هیچ برنامه و فقط بر مبنای تنوع محصولات در بازار و صرف جذاب بودن دست به انتخاب لوازم‌التحریر می‌زنند. در سوی دیگر طیف والدینی قرار دارند که بدون درنظرگرفتن بار آموزش فرهنگی غلط و عدم توجه به کیفیت و کاربردی لوازم‌التحریر با کودکان همراه شده و به طور غیرمستقیم سلامت روحی و جسمی فرزندان خود را به مخاطره می‌اندازند.

البته در تهیه لوازم تحریر کودکان نباید پیکان به سمت والدین و کودکان باشد؛ بلکه دست‌اندرکاران تهیه لوازم‌التحریر نیز نقش بسزایی در این حوزه دارند. خوشبختانه در حال حاضر اغلب والدین بسیار آگاهانه رفتار می‌کنند. آنها در فراهم‌سازی لوازم تحریر کودکان دقت زیادی کرده و علاوه بر تأمین ملزومات آموزشی کودکان به کاربردی و مناسب بودن لوازم مدرسه اشراف کامل دارند.

چگونگی تأثیر خرید لوازم التحریر در فرهنگ

از زمانی که کودکان وارد حوزه آموزش می‌شوند، لوازم تحریر یک نیاز اولیه است و تا زمانی که در سیستم آموزشی هستند جز لاینفک زندگی‌شان می‌شود. از همین رو باید از همان اول بافرهنگ استفاده و نحوه انتخاب آنها آشنایی داشته باشند.

اولین چیزی که در خرید لوازم تحریر کودکان باید مدنظر باشد، طرح‌های ملزومات نوشت افزار است. هر سال مدها، اشکال و قهرمانان جدیدی در خرید نوشت‌ افزار برای کودکان  معرفی شده و آنها دوست دارند شبیه قهرمانان خود باشند. هرچند کودکان از شوالیه‌ها و قهرمانان خود تقلید کرده و دربازی‌های نمایشی و تقلیدی از آنها استفاده می‌کنند، اما در خصوص استفاده از شخصیت‌های کارتونی در لوازم‌ تحریر آن‌چنان بر شکل‌گیری شخصیت اجتماعی کودکان نقش مثبتی ندارند.

لوازم‌تحریر کودکان بایدها ونبایدها

اگر قرار است برای کودکان یک قهرمان خلق کنیم و از آن برای رشد شخصیت کودک استفاده کنیم. از شخصیت‌های اثرگذار در حوزه‌های مختلف کودکان انتخاب کنیم تا علاوه بر آموزش آموزه‌های آنان، با قهرمانان واقعی آشنا شوند.

در طراحی لوازم تحریر کودکان نویسندگان کتاب‌های کودکان، فعالان محیط‌زیست، شاعر کودکان، تصویرگران کتاب‌ها و تمام کسانی که در حوزه کودکان فعالیت دارند، گزینه خوبی است. از طریق لوازم‌التحریر می‌توان به کودکان درباره مصرف بهینه و صرفه‌جویی، بهداشت، سلامتی، مراقبت از حیوانات، مهربانی با سایر موجودات و احترام به طبیعت آموزش داد.

یکی از مهم‌ترین وظایف تربیتی والدین این است که از همان ابتدا از طریق لوازم تحریر کودکان درباره چنین مسائلی آموزش دهند. با این روش رفتارهای شایسته در کودکان نهادینه شده و ملکه ذهن آنان می‌شود. مثلاً به کودکان می‌توان یاد داد که از دفتر، مداد و سایر ملزوماتی استفاده کنند که به طبیعت بازگشته و بازیافت شوند.

بایدها و نبایدهای خرید لوازم تحریر کودکان

برای خرید لوازم تحریر کودکان باید به نکات مهمی توجه کنید تا سال تحصیلی برای آنها تبدیل به بهترین سال همراه با سلامتی جسمی و روحی باشد. اول اینکه حتماً در تهیه لوازم‌التحریر به سن کودکان خود توجه کرده و نوشت‌افزاری را تهیه نمایید که مناسب او باشد. به‌خصوص درباره کودکان کم‌سن‌ و سال حتماً باید نکات ایمنی رعایت شود.

برای نمونه در انتخاب ابزاری مثل مداد، پرگار، گونیا و نوشت‌افزارهایی با رنگ‌های غیرمجاز که تولید آلرژی می‌کنند باید مراقبت بیشتری به عمل آورد. یکی اصلی‌ترین نوشت‌افزار مداد و خودکار است. برای کودکان مدادهای بسیار نرم تهیه نکنید چون نوک آنها زود شکسته و باید تراشیده شود. از نظر روان‌شناسی برای کودکان دبستانی شکستن پی‌درپی مداد ناراحت‌کننده بوده و او را آزرده‌خاطر می‌کند.

بچه‌ها در هنگام خرید پاک‌کن به فانتزی بودن اهمیت می‌دهند درحالی‌که والدین باید با راهنمایی و توضیحات مناسب آنها را به خرید پاک‌کن باکیفیت ترغیب کنند. زیرا وقتی پاک‌کن اثر سیاه بر در دفتر می‌گذارد کودکان عصبانی یا کلافه شده و ذهنشان درگیر آن می‌شود.

در لوازم تحریر کودکان دفتر یکی دیگر از نوشت‌افزارهای مهم تلقی می‌شود. برای کودکان دبستانی به‌ویژه کلاس‌ اولی‌ها اصلاً دفتر کاهی نخرید زیرا رنگ آن بر روحیه کودکانه آنها اثر می‌کند. جلد آن علاوه بر مقاوم بودن حتماً از رنگ‌های شاد بوده و مقدار آن 40 برگ باشد. در لوازم التحریر برای کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی بهتر است هیچ خودکاری تهیه نشود. برای کودکان بزرگ‌تر نیز خودکار با نوک نرم و روان و جوهر بدون عطر تهیه کنید. چون ممکن است کودکان به بوی آن آلرژی داشته باشند.

ملزومات لوازم تحریر کودکان

در خصوص کیف برای کودکان نیز باید در انتخاب اندازه، دوام و جادار بودن آن دقت کنید. برای مثال برای کودکان دبستانی به‌ویژه کلاس اولی کیف‌های بزرگ نخرید زیرا نسبت به وزن کودک ممکن است سنگین باشد و به ستون فقرات کودکان فشار وارد کند. اگر برای کودکان خود مداد و ماژیک‌های قرمز و سبز تهیه نکنید، زیرا آنها مقادیری زیاد سرب داشته و برای کودکان مضر هستند.

یکی از مهم‌ترین ملزومات آموزشی تهیه لوازم تحریر کودکان است که به یکی از دغدغه‌های هر سال والدین در هنگام بازگشایی مدارس تبدیل شده است. باتوجه‌ به ویژگی‌ها و شاخص‌هایی که برای تهیه نوشت افزار باید مدنظر داشت لازم است یک راهنمای خرید اصولی و منطقی پیشروی والدین باشد. کودکان عاشق لوازم‌التحریر هستند و بخشی از زندگی خود را با علاقه به تهیه لوازم تحریر سپری می‌کنند. شما باید در انتخاب درست لوازم‌تحریر به آنها کمک کنید تا علاوه بر حفظ سلامت جسمی و روحی مسائل آموزشی مهم نیز به کودکان انتقال پیدا کند.

سؤالات متداول درباره خرید لوازم تحریر کودکان

در خرید لوازم تحریر برای کودکان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اولین گزینه نحوه تأثیر لوازم‌التحریر در انتقال فرهنگ و دومین مورد کیفیت و نحوه کاربرد لوازم‌ تحریر است. برای مثال اندازه و وزن کیف آنها باید متناسب با وزنشان باشد و باعث تحمیل فشار به ستون فقرات نشود. یا پاک کن انتخابی آنها با کیفیت بوده و رد سیاهی روی دفتر بجا نگذارد. از آنجایی که مداد و ماژیک های سبز و قرمز مقادیر زیادی سرب دارند و برای کودکان مضرند، از تهیه آنها صرف نظر کنید.

author-avatar

درباره فاطمه پهلوانی

فاطمه پهلوانی هستم کارشناس ارشد رشته پژوهش علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا تهران من نویسنده محتوا سایت دوردونه هستم. با نظرات خوبتون درباره مقاله ها مشوق راه ما باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *